Voorpagina Maatschappelijk

Moskee in de samenleving

"Kijk, zo kan het ook", denk ik dan.

Moskeeën waren nooit ‘slechts’ bedoeld als gebedshuizen, maar vervulden ook een hele sociale functie. De moskee diende ergens dus ook als graadmeter voor de samenleving. Het was een plaats waar mensen elkaar leerden kennen, verschillende vormen van onderwijs gegeven werd, etc… Dat verklaart ook de grote binnenplaatsen die vele moskeeën altijd hebben gehad; de moskee vormde in islamitische gebieden namelijk altijd het middelpunt van de stad.

In Nederland zie je die sociale functies niet bij alle moskeeën terug, maar gelukkig zijn die moskeeën er nog wel.

Zo is er de salafitische1 moskee in Tilburg die folders verspreidt tegen terrorisme. M. Mrabet is de initiatiefnemer van de folder.

Mrabet benadrukt dat er mensen zijn die salafisten zeggen te zijn en wel geweld prediken, maar die zijn volgens hem het spoor kwijt. De secretaris stelt dat zijn stichting zich niet afkeert van de Nederlandse samenleving. „We wonen hier. We willen geen mensen opjutten of aanzetten tot haat.“ (Brabants Dagblad)

Nu een iets vrolijker voorbeeld: Een Turkse moskee in Deventer is nu ook besmet met de oranjekoorts.

Ze zijn er maar wat druk meegeweest, de vaste bezoekers van het imposante islamitische centrum achter het station in Deventer; oranje ballonnen en vlaggetjes vormen een fleurig lint op het plein voor het pand en de imposante minaret. (de Stentor)

Jep, zo kan het ook.


1) Het salafisme wordt gezien als een erg strenge stroming in de Islam en (ook in het onlangs verschenen rapport van Donner en Remkes) wordt deze stroming aangewezen als broeinest voor radicalisme