Voorpagina Islam, Lifestyle

Bewustwording van een vegetarische moslim

Zo lang als me kan herinneren, ben ik geleidelijk aan steeds minder vlees gaan eten en stortte ik mij vooral op granen, groente en vleesvervangers naarmate ik ouder werd. In de loop der jaren heb ik flink wat af gefilosofeerd met mijn moeder over de voor- en nadelen van vleesconsumptie. Je kunt per slot van rekening niet echt over eten praten in dit gedeelte van de wereld: het gaat vooral over het consumeren van een product. De wezenlijkheid is allang uit ons vlees en vis verdwenen.

Mijn moeder kon zich herinneren dat ik rond mijn negende met de familie aan het jaarlijkse kerstdiner zat. Veel vlees verdween in het fonduepotje aan de lange vorkjes en vervolgens in de buik van deze of gene. Of in de luchtpijp van ondergetekende. Nadat ik zowat gestikt was, zo vertelde mijn moeder, at ik enkel nog vissticks of vlees voor de tandenlozen (gehaktballen, draadjesvlees, en knakworstjes).

Zo rond mijn twaalfde liep ik ook voor het eerst straight edgers (SX-ers) tegen het lijf. Erop terugkijkend is dat het begin geweest van een zekere bewustwording van mijn plaats in deze wereld. Straight Edge kun je bezien als een filosofie om je morele grenzen scherp te houden: het is een antikapitalistisch, consuminderend, serieus anarchistisch wereldbeeld met respect voor het bestaan.

De ‘strakke grenzen’ richting zich voornamelijk op de volgende zaken: geen zaken tot je nemen die schadelijk voor je lichaam zijn en er strikt monogame relaties op na houden. Veel SX’ers vinden zich ook in bepaalde muzieksoorten (van punkerige aard) waar waarden zoals broederschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid de lyrische boventoon in voeren.

Ik was toen al een beetje moslim aan het worden, geloof ik.

SX’ers zijn zeer bewust van voeding: vaak zijn ze veganistisch (of op zijn minst vegetarisch) en gebruiken zo min mogelijke dierlijke producten. Anderen gaan hierin nog verder en lopen met E-lijstjes door de buurtsuper (vele moslims zijn hier ook bekend mee) om bepaalde chemische substanties of dierlijke materialen uit de weg te gaan. Ik hield dit welgeteld twee dagen vol en besloot toen maar SX-lite aan te houden.

Ik werd vegetariër zo gauw ik op mezelf ging wonen. Al gauw merkte ik dat het eigenlijk best makkelijk is: je kookt vooral geen vlees of vis en bent dus sneller klaar en goedkoper uit. Zo makkelijk was het. De wereld hoeft dan minder vlees te produceren, waardoor meer graan en andere gewassen overblijven , meer ruimte voor mens en dier, meer geld, betere verdeling van welvaart. Win-win-win. Win-win. Als het goed is.

Een beetje minderen is prima. Dus ik begon bij mezelf, door maar helemaal te stoppen. Dan is er meer voor anderen, zullen we maar zeggen.

Toen ik een aantal jaren later moslim werd, scheen er een waardeconflict te zijn: moslims zijn net mensen en lijken vaak geboren vleeseters te zijn. Het leek wel haram om geen vlees te eten. Afgezien van het feit dat me dat weinig logisch leek (van minder vlees eten leek de wereld zoveel beter te worden dat het bijna duivels was om het tegendeel te beweren), werd ik al gauw ondersteund door religieus onderlegde adviezen.

Toch bleef het wat raar voor mensen. Vooral de moslims die gewend zijn om mee te gaan in het agressieve consumptiegedrag van de moderne mens, lijken het eten van vlees totaal losgekoppeld te hebben van het feit dat er een dier aan te pas is gekomen. Het zou een pakje kauwgom kunnen zijn, zo respectloos en onnadenkend wordt ermee omgegaan. De Bio-industrie hoort niet bij de levenswijze van de moslim. De Biologische boer daarentegen wel.

Ik probeer nu nog steeds vegetariër te zijn en eet praktisch nooit vlees of vis. Een enkele keer per jaar maak ik een uitzondering, meestal in een religieuze setting (offerfeest bijvoorbeeld), maar nooit als het vlees niet halal of koosjer is. Als de bron van het vlees halal of koosjer is, dan behoor je zeker te weten dat het dier een waardig leven heeft gehad. Dit belijden we als moslims vaak met de mond, maar niet met de maag. Schaam op ons.

Dus is dit allang geen zekerheid meer (zie bijvoorbeeld recente berichtgeving over Indonesië, waar in een twaalftal slachthuizen zeer slecht met slachtvee wordt omgegaan, maar ook de recente weigering van pluimvee uit Nederland door Maleisië, wegens inadequate certificering).  En de Profeet (vzmh) heeft ons geleerd van twijfelachtige zaken weg te blijven.

Echter, dit wil niet zeggen dat iedereen vegetariër moet worden, of ‘verdoofd’ (eufemisme van de eeuw) moet gaan slachten. Wel betekent het dat we zorgvuldiger met leven en eten dienen om te gaan. De Groene Moslims geven ons hierin het goede voorbeeld. Zo lang dit niet Nederland wijd wordt nagevolgd, probeer ik stringenter vegetariër te zijn dan waar mijn geloof me ruimte voor biedt.

In het jaar dat Elvis stierf, werd Noureddine geboren. Op zijn negende kreeg hij een skateboard. Op zijn 20ste werd hij in Schotland verliefd op boeken. Op zijn 27ste werd hij moslim en vond hij zijn draai. Hij werkt in de gehandicaptenzorg en denkt soms dat hij bijna Arabisch kan lezen maar vraagt dan toch om een klinker. Hij jat de beste grappen van de missus, steun en toeverlaat sinds 2006. Af en toe vertaalt hij wat poëzie omdat het leven dan gewoon beter is.

Lees andere stukken van