Hendrik Jan Bakker is gastarbeider voor wijblijvenhier.nl. Zijn kijk op wijblijvenhier.nl:
Na een jaar is Wijblijvenhier.nl wel ingeburgerd lijkt mij. Of ze de test ook doorstaan is maar zeer de vraag, want ze integreren met behoud van eigen identiteit en dat mag sinds kort niet meer. De taaltest voor oudkomers (die er nu niet zal komen omdat die onwettig is) doorstaan ze gelukkig met verve.
Als bevooroordeeld gastarbeider mag ik wel zeggen dat Wijblijvenhier.nl een aanwinst is voor de Nederlandse samenleving. Moslims die laten zien dat ze gewone mensen zijn met hart voor Nederland. Gewone mensen zoals andere Nederlanders, al of niet met roots in verre buitenlanden. Gewone mensen die hun religie proberen in te passen in een religievijandige samenleving. Gewone mensen met deels andere gewoonten; de peper in de Nederlandse eenheidsworst.
De bijdragen van de vaste crew geven inzicht in hun dagelijks leven, hun houding tegenover typisch Nederlandse zaken en hun omgang met religie. Een unieke bron van informatie voor wie geen moslims in zijn persoonlijke kennissenkring heeft.
Enkele tips aan de redactie:
Artikelen over islamdilemma’s kunnen interessant zijn voor niet-moslims, maar probeer moslimjargon te vermijden of leg het uit. Dat bevordert de begrijpelijkheid. Neem bij het schrijven een niet-moslim als lezer in gedachten.
Probeer de reacties beter te kanaliseren. Te vaak gaan ze off-topic, worden het onderonsjes of welles-nietesspelletjes. Weiger reacties van mensen die zich achter allerlei nicknames verschuilen en geen geldig e-mailadres opgeven.
Nu we hebben kunnen kennismaken van de leefwereld van nieuwe Nederlanders met een moslimachtergrond zou het leuk zijn om ook jullie familieleden in de landen van herkomst eens aan het woord te laten, bijvoorbeeld door ze uit te nodigen een week lang een dagboek bij te houden. Zo krijgen naamloze moslims in verre, gevaarlijke oorden een, wellicht vriendelijk, gezicht.
Hendrik Jan Bakker is sinds 1997 moslim. Hij is geboren in Nederland en heeft een Indische moeder, Duitse grootmoeder en waarschijnlijk verre joodse voorouders. Hij heeft HBO museumwerk gestudeerd en een secretaresse-opleiding, momenteel is hij werkzaam als juridisch secretaresse. Hiernaast schrijft hij stukken en is beheerder van de websites abubakker.nl en mysubmission.nl.
54 Reacties op "Wijblijvenhier.nl ingeburgerd"
@: Moslims die laten zien dat ze gewone mensen zijn met hart voor Nederland. Gewone mensen zoals andere Nederlanders, al of niet met roots in verre buitenlanden. Gewone mensen die hun religie proberen in te passen in een religievijandige samenleving.
Even een reactie; moslims die laten zien dat ze een hart hebben voor Nederland. Als ik sommige reacties hier lees, zijn er een aantal mensen die een hartgrondige afkeur hebben aan Nederland en het stelsel hier.
Dus dat snap ik niet helemaal. En wat betreft religievijandige samenleving, ik dacht tot het toch vrij was om kerk of moskee te bezoeken en dat kerkgenootschappen niet verboden zijn.
Extreme uitwassen dienen bestreden te worden maar dat is een ander verhaal.
Overigens ben ik volledig eens met jou idee om mensen met schuilnaam te blokkeren.
”Artikelen over islamdilemma’s kunnen interessant zijn voor niet-moslims, maar probeer moslimjargon te vermijden of leg het uit. Dat bevordert de begrijpelijkheid. Neem bij het schrijven een niet-moslim als lezer in gedachten.”
Hier ben ik het absoluut niet met je eens meneer Bakker.
Ik vind dat juist teveel nadruk wordt gelegd op nietmoslims en de moslims worden vergeten. Ook moslims zijn niet geboren met de Koran en de Hadith voorgeprogrammeerd. Ook moslims hebben vragen. En als alles jip en janneke wordt gemaakt voor de nietmoslims waar blijven de moslims dan? Als mensen echt zijn geinteresseerd zijn er een overvloed aan reageerders die het uitleggen.
Ik vind het juist goed dat er afgelopen week veel inhoudelijk werd gediscusseert door moslims onderling. Een verademing!
“Ik vind dat juist teveel nadruk wordt gelegd op nietmoslims en de moslims worden vergeten.”
Misschien omdat 90% van de bevolking niet-Moslim is? Statistisch gezien krijgen Moslims veel meer aandacht in de media, hebben veel meer organisaties, moskeeen, etc, etc in verhouding tot andere bevolkingsgroepen. Het is als minderheid ook verre het meest mondig en “eist” continue uitzonderingsposities, aandacht en dergelijke. Indonesiers, Surinamers en Antillianen (die ook grote minderheden zijn) zie je zich raar genoeg niet continue naar voren dringen en “onrecht!” roepen.
“En als alles jip en janneke wordt gemaakt voor de nietmoslims waar blijven de moslims dan? ”
Wat een onzin. Dus alles wat er gebeurt in Nederland moet aangepast worden aan alle bevolkingsgroepen? Ik zie het al voor me:
– Polle & Tjeerd (Jip & Janneke vertaald in het Fries);
– Dries en Sjaak (… voor de achterhoek)
– Sjonnie & Anita(… voor de randstad)
– Tim en Bram (… homo versie)
– Eentje voor Surinamers
– Eentje voor Marokkanen
– Eentje voor Indonesiers
– … voor Amerikanen
– … voor Fransen
– … etc etc
Als dit gebeurt dan is er geen democratie meer maar een dictatuur van de meerderheid.
#3
Ik vind dat moslims meer rekening moeten houden met moslims dan moslimhaters. En daar blijf ik bij of je nou uitgeraasd bent of niet.
Neem nou bijv de Ramadanfestival. Een maand lang open dag voor nietmoslims. Terwijl de Ramadan in teken van Allah moet zijn. Je eigen ziel reinigen en naastenliefde.
En nu staat het in teken van nietmoslims.
Een maandlang verantwoorden tegen terrorisme waar je part noch deel aanhebt.
Die subsidiemoslims gaan met Islam om net zoals Nederlanders met emancipatie omgaan: Wij hebben het licht gezien nou jullie nog.
Terwijl als je verder kijkt de mistanden zich opstapelen.
En ondertussen maar roepen:
Islam is vrede of mannen en vrouwen zijn gelijk in Nederland en ondertussen weten we beter.
Ben het met je eens dat Ramadan niet in het teken moet staan van je verantwoorden dat je anti-terrorist bent. Elk normaal denkend mens is anti-terrorist, of je Moslim bent of niet. Ramadan is een maand om jouw geloof (Islam) te beleven, het moet geen media-hype worden.
Ik snap alleen niet waarom je er tegen bent dat Ramadan ook niet open mag zijn voor niet-Moslims. Enerzijds verwachten veel Moslims dat niet-Moslims zich in hun geloof gaan verdiepen, anderzijds willen ze juist elementen zoals dit die tot wederzijds begrip kunnen leiden tot zichzelf houden. Kerstmis staat ook open voor niet-Moslims. Of bedoel je het niet zo?
Maar helaas blijkt uit veel reacties dat moslims helemaal niet anti terreur zijn. En in veel gevallen geweld goedkeuren of vergoeielijken.
De Koran schijnt ook op te roepen om met gelijke munt terug te betalen.
Raar he dat de gemiddelde nederlander enige aversie heeft tegen de islam?
Dan zijn open dag een goed initatief
Joop (#1), ik bedoelde de bloggers, niet degenen die reageren, toen ik het had over moslims die laten zien dat ze een hart voor Nederland hebben.
Iedereen is hier (gelukkig) vrij een kerk te stichten of een kerk te bezoeken (“behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet”). Heerlijk dat dat in onze grondwet is vastgelegd. Maar er zijn (invloedrijke) mensen die daaraan morrelen, bijv. door artikel 1 af te schaffen, of art. 23 zo te wijzigen dat wel christenen, maar niet moslims nog eigen scholen mogen oprichten. Ook zijn er mensen die moskeeën willen sluiten. En de boventoon in de media wordt gevoerd door een stel seculiere fundamentalisten die religie uit de samenleving willen verbannen. Gelukkig is er ook een tegenbeweging.
Saida (#2), er zijn genoeg sites waar moslims ‘onder elkaar’ van gedachten kunnen wisselen over religieuze kwesties, ik dacht dat dit was opgezet als site om aan niet-moslims te laten zien hoe wij moslims leven. Ik laat dat verder aan de redactie over.
Dave (#3), ik denk niet dat moslims onevenredig veel plaats opeisen. Het allochtonendebat gaat alleen nog over moslims, terwijl niet alle allochtonen moslim zijn en ook niet-moslimallo’s voor problemen zorgen. Dat ligt niet aan de moslims, maar aan de politiek. Verder hebben wij niet onevenredig veel moskeeën en stellen wij niet onevenredig veel eisen. Bovendien zijn veel Surinamers en Indonesiërs ook moslim!
Nogmaals mijn felicitaties. Maar even dat over dat opgeven van een e-mail adres meneer Bakker: ik geef liever geen e-mail adres wegens privacy (en het voorkomen van spammailtjes).
Maar dat bepaalde reacties natrekken, vind ik wel nodig. Laatst werd Joop in een andere blog in vunzige taal uitgescholden toen hij in discussie was met Free, door iemand anders die zich ook voordeed als Free. In zo’n geval moet wel duidelijk worden wat er aan de hand is en de overbodige reactie verwijderd.
*Alle overbodige reacties zijn verwijderd…
we keep it clean, you get the best*
@ de mod:
Ik bedoelde eigenlijk deze http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/694-Paarden-en-kamelen.html
Artikelen over islamdilemma’s kunnen interessant zijn voor niet-moslims, maar probeer moslimjargon te vermijden of leg het uit. Dat bevordert de begrijpelijkheid. Neem bij het schrijven een niet-moslim als lezer in gedachten.
GOED PUNT
Ik vind deze site een goed initiatief, maar het verhaal wat hier verteld wordt is vaak ontzettend eenzijdig. Er wordt vaak geschreven met een bepaalde ondertoon, namelijk; Hollanders willen ons niet begrijpen en wij worden buitengesloten door de Hollanders.
Ingeburgerd???
mmmm
Raar dat ik niets lees over 911, of iets wat daar aan gerelateerd is!
Paul
ons leven draaid niet om ons continu te verantwoorden, ik vraag jou toch ook niet waarom je er niet bij stil staat dat grootste gedeelte van de nederlanders ‘fout’ was in de tweede wereld oorlog of waarom nederlanders nog steeds over de goude eeuw praten als ze het hebben over een periode waarin ze rijk werden door plundering en slaven handel.
Ahad (#8), ik kan me goed voorstellen dat je je e-mailadres niet overal wilt achterlaten. Het beheer zou ervoor kunnen kiezen e-mailadressen niet te publiceren, maar alleen als verificatie te gebruiken. Zo doen Anja Meulenbelt en vele anderen het ook.
@ Saida: Helemaal mee eens.
Ik ben het niet met Saida eens. Niet-moslims uitnodigen voor de maaltijd tijdens ramadan lijkt mij het toppunt van naastenliefde. Bovendien is het een unieke kans voor da’wah. Zouden die niet-moslims die deelnemen inderdaad zo onbeleefd zijn ons tijdens die bijeenkomsten steeds ter verantwoording te roepen? Daar zou ik dan zo min mogelijk op ingaan. Probeer een goede balans te vinden tussen spiritualiteit en contact met de buitenwereld. Dat heb je zelf in de hand. De organisatoren van het ramadanfestival eisen gelukkig geen permanente inzet van ons!
@ Hendrik Jan: Het gaat niet om het uitnodigen van niet-moslims, maar de manier waarop het gebeurt. Zo wordt er 1 grote folkloristische excuusgrap van gemaakt. Is mijn mening.
#16
”Ik ben het niet met Saida eens. Niet-moslims uitnodigen voor de maaltijd tijdens ramadan lijkt mij het toppunt van naastenliefde. ”
Nou nee behoeftige mensen uitnodigen is een toppunt van naastenliefde ongeacht afkomst of geloof. En letterlijk naast. Dus je omgeving.
Ik ben een keer naar een Iftar geweest waarna het overgebleven eten naar een daklozencentrum werd gebracht. Ik weet ook van moskeeen waar mensen eten brengen voor Iftar en daar kan iedereen terecht: Daklozen, illegalen enz.
Als ik ergens kom voor een lezing en het woord terrorimse of 11/9 valt ben ik zo weg.
@#14, HJB:
Op zich wel een idee, maar hoe ver zouden ze het moeten zoeken? Als er een verificatieproces moet komen, zouden mensen net zo goed meteen kunnen registreren, als op een forum. Dat zou ik eerlijk gezegd wat onhandig vinden, het is goed dat iedereen die op deze site komt, meteen een reactie kan plaatsen zonder enige poespas.
Maar ja, dat vind ik dan.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je als Moslim ontzettend moe wordt van jezelf steeds moeten verantwoorden over 9/11. Het is gepleegd door een stel religieuze fundamentalisten die niet alle Moslims vertegenwoordigen. Net zoiets als dat je een Duitser beschuldigt van WW2, gaat ook nergens over.
Toch verbaasd het mij ontzettend dat er geen enkel bericht over 9/11 was, zeker gezien het feit dat het vijf jaar geleden was. Niet een bericht in de trend van verontschuldigen (heeft niets met Nederlandse Moslims te maken namelijk), maar meer in de trend van bezinning.
Anderzijds wordt er wel een heel berich over een zogenaamd CIA complot omtrent 9/11 geplaatsd (zie “Loose Change” op deze site), en wordt er met geen woord gerept over de video van Bin Laden met de daders van die deze hele complot theorie uit het water blaast.
Tegelijkertijd wordt er moord en brand geroepen over misdaden van Israel, maar wordt er niets gezegd over het feit dat Amnesty nu ook Hizbollah van oorlogsmisdaden beschuldigt (zie http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/5343188.stm).
En daarnaast is er nog nooit wat serieus gezegd over de genocide die de Islamitische overheid pleegt in Darfur en dat ze nu 10,000 soldaten aan het verzamelen zijn om de laatste mensen uit te roeien nu ze de Afrikaanse Unie eenheden het land uit gaan zetten.
Nu kan men wel zeggen dat de Nederlandse Moslim daar niet schuldig aan is, en dat is ook absoluut zo. Maar tegelijkertijd worden er honderden anti-Israel en anti-Amerika berichten geplaatst, maar de gemiddelde Nederlander heeft daar ook geen schuld aan. Dus waarom het onderscheid maken?
Wat dat betreft is de Ummah redellijk selectief qua dingen afkeuren en aan de tand stellen. In de woorden van The Economist, die extreem anti-Israel was tijdens het recent conflict: “Resoundingly silent about the fighting in Darfur, the Arab League presumably considers mass murder committed by fellow Arabs to be outside its moral remit.”
Door dingen als dit zie mensen als Sjaak bijvoorbeeld deze site als enorm eenzijdig en verliest het interesse voor niet-Moslims. En ik moet Sjaak hierin gelijk geven. Ik zie mijzelf als heel openstaand voor andere culturen, geloven en dergelijke en ik denk – ik hoop althans – dat veel mensen die mijn berichten hebben gelezen dit ook zien. Maar ook ik ben de laatste maanden afgehaakt van deze site omdat het de wereld bekijkt met een tunnelvisie.
En dat druist juist tegen de doelstelling in van de redactie lijkt mij, want uiteindelijk blijven er alleen maar Moslims over op deze site als men uit kijkt, en dat zou jammer zijn want deze site is juist een verrijking in mijn ogen, mits de journalistieke standaard wat omhoog wordt gegooid en men dingen wat meer met openstaand benaderd. Want waar veel Moslims op deze site Nederlanders van betichten, anderzijds zijn deze Moslims hier even schuldig aan.
#20
En toch voel ik me niet geroepen om me te verantwoorden voor jouw selectieve verontwaardiging.
@Dave:
Dat er niet veel over het soort van onderwerpen waar jij het over hebt geplaatst wordt, geef ik je gelijk in. Wat mij betreft zou dat ook wel mogen. Maar waar dat wel gebeurt, hoop ik inderdaad dat de discussie zich niet beperkt houdt tot ‘moslims’. Zoals je zelf al merkt, het is doodvermoeiend om jezelf steeds te lopen verdedigen.
Interessant eigenlijk, want waarom wordt er minder geplaatst over dat soort onderwerpen? Ik denk/geloof niet dat dat bewust gedaan wordt. Een voorbeeldje: tijdens de tsunamiramp in Zuidoost-Azië was Nederland in rep en roer, de donaties gingen massaal richting het oosten. Toen Pakistan werd getroffen door een verwoestende aardbeving, zagen we de teller van donaties zelfs weken ná de aardbeving op een teleurstellend laag aantal staan. Zelfs de VN kwalificeerden de ramp als het grootste logistieke drama waar ze ooit mee te maken hebben gehad. Je herinnert je vast wel de speciale tv-actie die werd opgezet om de motor van donaties eens flink aan te zwengelen. Dit is niet bedoeld om iemand af te kraken, maar vraag je af waarom dat nodig was?
Ik denk dat dit verhaal een meer pscyhologische dan een politieke achtergrond heeft: wanneer ik in de Metro een nieuwtje zie staan met in de kop het woordje ‘moslim’ of ‘islam’ (ongeacht de inhoud), dan lees ik dat automatisch eerder dan het schandaaltje rondom minister Veerman. Ten tijde van de tsunami was NL zo geschokt, omdat er heel veel mensen in NL zijn die bijvoorbeeld ooit in het gebied waren/ter plekke waren tijdens de ramp/iemand kennen of kenden die ter plekke was/zich op andere manier verbonden voelden met de regio. Met Pakistan was dat over het algemeen toch veel minder het geval. Betekent dat dan dat Nederlanders zich minder geroepen voelden om net zo menselijk op te treden voor de mensen in Pakistan? Ik denk het niet.
Ik schat dat het niet anders ligt voor de mensen van de redactie. Een bericht dat je aanspreekt, plaats je sneller. Zal het iedereen aanspreken? Nee. Is het begrijpelijk? Ja.
Ik ben trouwens van mening dat de vele problemen die in Afrika spelen, overál onderbelicht blijven. Slechte zaak, daarom ben ik het wel met je eens dat het aardig zou zijn als daarover ook hier bericht zou worden.
Groetjes!
Afrika is alleen maar handig om het moslims voor de voeten te gooien.
Ik heb het heel vaak over Afrika, Azie en Zuid-Amerika gehad.Geen kip reageert of reageert geirriteert omdat ik van het onderwerp wijk. En het onderwerp is moslimbashen.
Dave wil het niet hebben over Afrika maar over Darfur omdat daar toevallig moslims de badguys zijn. Heel Afrika is een postkoloniale puinhoop maar laten we het hebben over Darfur. Maar ook nooit om de ware reden van het conflict alleen maar dat moslims niet deugen.
Dus ook bij Afrika gaat het alleen maar om moslims ter verantwoording roepen want ondertussen doen we allemaal mee aan de honger en oorlog.
@Dave
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Helaas is het voor iedereen makkelijker om kritisch naar een ander te kijken, dan om kritsch naar jezelf te kijken.
@redactie: succes met de aanbevelingen.
@Saida
”Heel Afrika is een postkoloniale puinhoop”
Wat een kansloze opmerking!!!
Ik vond de reactie van Ahad blijken van een stuk meer intelligentie.
Ahad (#19), volgens mij kan je makkelijk verifiëren of een e-mailadres bestaat. Bestaat het niet, of ontbreekt het, dan komt de reactie niet door de controle. Ik ben ervan overtuigd dat het verplicht opgeven van een e-mailadres al een boel mensen weerhoudt om misbruik te maken.
Ook biedt het de mogelijkheid mensen die over de schreef gaan daarop te wijzen en ze vriendelijk te verzoeken zich voortaan beter te gedragen. Zonder e-mailadres kan het beheer ook niet in contact komen.
Ik ben benieuwd of het beheer iets met deze aanvullingen kan…
@ Johan (13)
Slaven, gouden eeuw etc is iets langer geleden dan 911, maar dat kan ook aan mij liggen. Het zal me ook verbazen als mensen hierover nog gaan praten over 100/200 jaar. Maar mijn punt is alleen dat deze site het wel kan hebben over een “zanger” die naar Nl komt(voorbeeld), en blijkbaar is de animo niet al te hoog (12 reacties), maar een stukje nieuws (wat zoals ik al zei; voor velen wel zo is, maar misschien niet v jou) kan niet verwoord worden op deze site….
ps; Johan, wie heeft het over verantwoorden! Melding geven of iets dergelijks is toch niet meteen verantwoorden.
Een tijd geleden werd het opgeven van je naam verplicht. Dit had als resultaat dat er serieuser werd gereageerd. Het verplicht stellen van de emailadres is een goed idee, de keus van het wel of niet weergeven van emailadres willen we wel overlaten aan de reageerder.
Gezien het hier gaat om een wijziging in de software zal het wel even op zich laten wachten.
Dank voor jullie suggesties.
– 786 –
is een bijnaam zoals Yazzy ook goed :P…?
* Let je een beetje op je woorden, willem
waarschuwing #1 *
#Sjaak
”Wat een kansloze opmerking!!!”
Heb je nog enige onderbouwing of ga je er maar voor het gemak vanuit dat ik genoegen neem met je persoonlijke oordeel? Zo ja, waarom?
@#32, Willem:
Ik zou niet weten wat je precies hebt geschreven dan, maar aan je laatste reactie te zien zal het wel wat geweest zijn dat de moeite niet waard was. Bovendien hoef je je heus niet zo druk te maken over berichtjes die verwijderd worden, want als je ook maar enige ervaring hebt met online communities, dan weet je dat bijna iedere weblog/forum enige huisregeltjes hanteert. De regels hier zijn niet letterlijk beschreven, maar het is goed dat de moderator overbodige onzin blijft deleten.
Sorry Saida, mijn reactie was natuurlijk op bericht nr. 31.
@saida
”Heel Afrika is een postkoloniale puinhoop”
Wat een kansloze opmerking!!!
Heb je nog enige onderbouwing of ga je er maar voor het gemak vanuit dat ik genoegen neem met je persoonlijke oordeel? Zo ja, waarom?
Onderbouwing: Heel Afrika is geen postkoniale puinhoop! Dat is een feit.
ps: ik heb geen zin in mierenneuken over een stukje tekst. Jij geeft jouw mening en ik mijn mening.
”Onderbouwing: Heel Afrika is geen postkoniale puinhoop! Dat is een feit.”
Meningen zijn geen feiten. Dus heb jij onderbouwing voor deze ‘feit’?
@ paul
Dus jij bent nu de norm aan het vaststellen waneer iets geschiedenis is of actueel ?
@ willem
volgens mij hadden NSB-ers meer weg van jou, dan van bekeerlingen.
@ Saida
Kijk hier maar eens, zul je nog wat van opsteken!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrika
@Sjaak
probeer je nu je ongelijk te beargumenteren:
citaat wikipedia:
Er is veel armoede in Afrika. Jarenlange koloniale activiteiten van de Engelsen, Fransen, Italianen en Belgen heeft in veel landen van dit continent enorme armoede gebracht.
Beste Willem (#31), ik zou graag van je willen horen waarom je van mij over je nek gaat en wat ik gemeeschappelijk heb met een NSB-er. Om op dat laatste vast kort te reageren: ik ben niet van mening dat een bepaalde bevolkingsgroep inferieur is en dus vernietigd zou moeten worden, zoals het Nationaal-socialisme leerde. Dus verklaar je nader alsjeblieft.
Groet, Hendrik Jan
Nou dat valt me dan eerlijk gezegd mee. Ben je ook niet van mening dat wij hier allemaal bekeerd moeten worden? Maak jij van west europa liever geen Eurabia dan?
En tot slot, wat denk je van het feit dat heel veel Moslimleiders over elkaar heenvallen om de Paus aan te vallen?
Beste Willem, fijn dat je op mijn uitnodiging tot nader gesprek bent ingegaan.
Niet alle moslims zijn hetzelfde. 99 % valt waarschijnlijk zelfs mee. Ik zou het natuurlijk fijn vinden als iedereen het licht zag, liever vandaag dan morgen. Maar een geloof kan je niet opleggen en ik heb dat niet in de hand. Zelfs Mohammed werd in een openbaring terecht gewezen toen hij zich zorgen maakte over zijn oom die maar geen moslim wilde worden. Een religie moet een vrije keuze zijn. Dus als jij voor het christendom, het boeddhisme of voor niets kiest, is mij dat om het even.
Eurabia zie ik niet zitten. Ik heb gekozen voor de islam als religie, niet voor de Arabische cultuur. Ik kies ervoor om de islam een plaats in de Nederlandse cultuur te geven, zoals dat in bijv. China, Indonesië en Senegal is gebeurd.
Hoe er in de islamitische wereld op de uitspraken van de paus wordt gereageerd vind ik beneden alle peil. Het lukraak in brand steken van kerken gaat lijnrecht in tegen belangrijke richtlijnen in de koran, bijvoorbeeld over het respecteren van mensen met een andere religie (met name joden en christenen) en het aangaan van een vreedzame dialoog. Gebruik van geweld is pas toegestaan als je fysiek wordt aangevallen, maar zeker niet wanneer er een beledigende opmerking wordt gemaakt. Dan moet je juist de dialoog zoeken, nagaan waarom iemand zoiets zegt, en die uitsrpaken proberen met feiten te weerleggen.
@Ahad: verontschuldigen voor de late reactie, was even weg voor het werk en toen een lang weekeinde in Devon (zuid-oost Engeland). Niet slecht weer, voor de verandering…
In ieder geval dank voor je reactie, een verademing om eens een goede reactie te lezen zonder scheldwoorden of verwijzingen naar NSB-ers. :-)
Ik ben het met je eens dat je persoonlijke kader ‘kleurt’ wat je interessant vindt, en dat daardoor dingen als Darfur allicht de ondertoon voeren het verliezen, bijvoorbeeld, van een uitspraak van de Paus. Toch hoop ik dat de redactie zulke zaken ook aanstipt.
Er is een goede schrijver voor nodig om een leuk stukje te schrijven. Er is echter een goede journalist voor nodig om een evenwichtig stukje te schrijven. En, er is een dappere man/vrouw voor nodig om kritiek te uiten op iets dat men aan het hart gaat.
Ik verwacht dan meer aandacht voor zulke zaken niet omdat, zoals Saida zegt, men Moslims ter verantwoording wil roepen of omdat men ‘Moslims will bashen’, maar ik verwacht dat elk mens een duidelijk onderscheid tussen goed en kwaad moet maken. Echter, het ene kwade (Palestina) aanvallen en een blind oog naar een ander draaien (bv Darfur) terwijl het beiden zowel Moslims als niet-Moslims aan gaat is niet correct.
Serieuze stukjes over zulke onderwerpen zullen mijns insziens niet leiden tot ‘Moslim bashen’, maar juist tot validering van deze site en de aanwinst die Moslims tot alle samenlevingen geven. Juist doordat ze OOK kritisch op hun ‘broeders’ en hun geloof kunnen zijn. Men moet stukjes dan ook niet publiceren op basis van ‘wie doet wat?’, maar juist op basis van ‘wat is wereldwijd onrecht dat besproken moet worden?’
Alle lof dan ook aan, bijvoorbeeld, Hendrik Jan Bakker die de reactie van de Moslim wereld op de uitspraken van de Paus aanvalt en oproept tot dialoog. Net zoals ik niet automatisch mijn huidige regering (de Engelse aangezien ik in London woon) volgde en demonstreerde tegen Irak en Quantanamo aangezien het in mijn ogen duidelijk fout was.
HJ kijkt vanuit het zelfde oogpunt als ik, terwijl hij Moslim is, ik een Atheist ben. En dat laat nu mooi zien dat geloof er niets mee te maken moet hebben met oordelen wat goed en slecht is.
Afijn, een lang verhaal om te zeggen dat men foute dingen bespreken niet omdat een bepaald geloof het slachtoffer is of de dader is, maar omdat het universeel gezien fout is.
@Faisal: ik denk niet dat een email adres vragen voor plaatsen van berichten enig nut heeft. Men kan gewoon een blahblah@hotmail.com account aanmaken. Een discussie moet open zijn, met de beperkte censuur ingreep van de redactie zoals nu gebeurt als het in scheldkannonade’s uitbreekt.
Ook absurde reacties van beide zijden brengen waarde aan een discussie.
Fijn dat moslims andere religies zo respecteren, we gaan deze week de lakmoesproef krijgen…..
Dave, bedankt voor je compliment. Ik vraag me af wat voor soort stukje we over Darfur zouden moeten schrijven, wat dat zou toevoegen, behalve een cosmetisch gebaar van kritiek op geloofsgenoten. Ik denk dat het voor vriend en vijand volstrekt duidelijk is dat de handelwijze van de Sudanese regering niet deugt. Moeten we dat dan publiekelijk gaan veroordelen? Het verschil met Israël/Palestina is, dat men (ook aan moslimzijde, ik geef het toe) nog teveel in mythe’s gelooft en de naakte waarheid niet onder ogen durft te zien. Het is ook duidelijk dat de Nederlandse regering het geweld in Darfur veroordeelt, we hoeven dus niemand wakker te schudden. Met hetzelfde recht als jij zou ik mogen vragen: wanneer gaan de Nederlanders de straat op om tegen Darfur te protesteren? Een volstrekt belachelijke vraag, zal je waarschijnlijk zeggen. Inderdaad, net zo belachelijk om die aan moslims te stellen. Het blijft een feit dat de wereldgemeenschap veel te laks is, maar dat geldt ook voor andere conflicten of repressieve regimes (Zimbabwe, Myanmar, Kashmir, Tibet, om de bekendste te noemen). Als jij nou eens een klein artikeltje over een van die conflicten zou schrijven, ik heb het al vaker gezegd, weet niet meer tegen wie, dan ben ik ervan overtuigd dat de redactie dat met liefde plaatst.
Hallo Dave, bedankt voor je reactie.
Nog even wat opmerken, je schreef:
“HJ kijkt vanuit het zelfde oogpunt als ik, terwijl hij Moslim is, ik een Atheist ben. En dat laat nu mooi zien dat geloof er niets mee te maken moet hebben met oordelen wat goed en slecht is.”
Ik zou zeggen, onderschat niet welke rol geloof kan spelen in het samenstellen van een individuele ethische code. De Islam biedt zo een heel compleet systeem van leefregels die bedoeld zijn je te leiden tot het maken van de beste keuzes. De interpretatie hiervan, of het bewust negeren van bepaalde regels (door ‘leiderfiguren’ wegens zekere politieke motieven of wat dan ook) door sommige moslims wil niet gelijk zeggen dat het geloof fout zit, het verkeerde idee geeft over goed en fout. Men moet inzien dat deze mensen de Islam foutief praktiseren en vooral wáárom ze het fout interpreteren. De imago van de Islam als religie tegenwoordig kan naar mijn bescheiden mening zo drastisch veranderen. Er zijn genoeg moslims die zich massaal – net als niet-moslims – helemaal doodergeren om wat fellow muslims rond de wereld anderen aandoen.
Ethiek, we zijn er allemaal mee bezig. De wereldreligies gebieden allemaal het goede te doen en het slechte af te zweren. Verder hebben we allemaal – atheïsten meegerekend – een eigen idee van wat goed is en wat fout, en we zijn ook allemaal bereid om voor deze principes op te komen. Dus eigenlijk zijn we allemaal goede mensen, omdat we van het hart uit het goede willen doen. Het probleem is alleen dat ons idee van ‘het goede’ of ‘het slechte’ niet massaal overeenkomt en iedereen elkaar hierdoor tegenwerkt. Ik denk dat deze cultus kan worden doorbroken als we het kuddegedrag afleren van elkaars meningen te kopiëren en dan vooral leren om voor jezelf te denken i.p.v. dit aan de media over te laten.
Met de rest van je reactie ben ik het helemaal mee eens. Ik hoop dat de redactie deze suggestie meeneemt voor de toekomst, zodat de site nóg completer wordt en een steeds grotere groep aanspreekt.
@Ahad: Allicht had je mijn reactie iets te filosofisch gelezen want je boort nu een aantal dingen aan waar ik op dat moment niet had aan gedacht. :-)
Maar ben het zeker met je eens. Een mens is tot op zekere hoogte een kudde-dier, en zal daardoor zijn ethische code – zoals jij het benoemd – zeker afstemmen op de status-quo van de groep waarin hij of zij behoort. Alhoewel ik het zeker met je eens bent dat de mens van nature goed wil doen, “goed” is een rekbaar begrip en wordt daarnaast bepaald door het oogpunt van waaruit men erop kijkt. Men kent allemaal de uitspraak “De een z’n terrorist is de ander z’n vrijheids-vechter”, dit typeert redelijk dat goed en kwaad hand in hand gaan.
Religie geeft een “ons” gevoel. Kijk bijvoorbeeld naar het concept van “mullah” waar Moslims het vaak over hebben, de sterke banden tussen Joden wereldwijd, etceteras. Natuurlijk is religie niet het enige dat een “ons” gevoel geeft, nationaliteit, cultuur en zelfs dingen als fan zijn van een voetbal club. Deze kaders bepalen tot op zekere hoogte wat jij als goed of fout ervaart.
En dat probeerde ik denk ik te zeggen met betrekking tot mijn opmerking richting HJ. Ik heb het gevoel dat hij een goed mens is, per definitie. Zijn geloof helpt hem hier bij, maar het staat hem tegelijk niet in de weg. Hij kijkt niet alleen als een Moslim wat goed en fout is, maar kijkt als een universeel mens naar wat goed en fout is. Dus keurt hij bijvoorbeeld de oorlog in Libanon af, maar even hard keurt hij de reactie van veel Moslims op de uitspraak van de Paus en de genocide in Darfur af.
In dat opzicht vertoond hij absoluut geen kudde-gedrag en denkt hij inderdaad voor zichzelf. Hij vormt zijn eigen mening en bekijkt de wereld als een geheel en niet met een tunnel-visie. En in dat opzicht vind ik hem een zeer goede bijdrage aan deze site, want ik ben van mening dat de redactie net iets te vaak kudde-gedrag vormt en goed en kwaad vanuit een beperkt kader beoordeeld.
P.S. HJ, sorry om jou als voorbeeld aan te halen, hoop dat je het niet bezwaarlijk vindt.
Hm, Dave, zoveel lof ben ik niet gewend. Ik wordt er verlegen van. Dat ik mijn eigen mening vorm en niet de kudde volg, maakt helaas ook dat ik eigenlijk nergens bij hoor. Dat is soms niet makkelijk. Maar ja, het zij zo. Ik zet mijn principes niet opzij om bij iemand in de smaak te vallen.
Kleine correctie:
“Kijk bijvoorbeeld naar het concept van “mullah” waar Moslims het vaak over hebben”
Je bedoelt waarschijnlijk oemma (ummah), de wereldwijde moslimgemeenschap.
En Ahad, gelukkig is niet alles in de islam in regel(tje)s vastgelegd. Er is een hoop gelegenheid om eigen keuzes te maken. Daardoor kunnen we bewijzen dat we het door God in ons gestelde vertrouwen waard zijn. God gaf ons immers hersens om mee na te denken, niet om blind regeltjes te volgen. Volgens mij zit het bij jou wel goed, maar ik kom soms mensen tegen die wat teveel vertrouwen in allerlei zelfbedachte regeltjes stellen.
@Dave: haha we kunnen hier inderdaad lang en breed over praten, maar ik begrijp je punt.
@Hendrik Jan:
“En Ahad, gelukkig is niet alles in de islam in regel(tje)s vastgelegd. Er is een hoop gelegenheid om eigen keuzes te maken.”
Oh met ‘leefregels’ bedoelde ik niet een set van regeltjes van geboden en verboden die je strikt na moet leven, maar eerder richtlijnen waar je inderdaad een eigen invulling aan kan geven.
“Dat ik mijn eigen mening vorm en niet de kudde volg, maakt helaas ook dat ik eigenlijk nergens bij hoor. Dat is soms niet makkelijk. ”
Ik denk niet dat je dat zo erg moet vinden. In mijn vriendenkring zijn mijn beste vrienden juist die mensen die in zekere zin ‘buiten de boot vallen’. Dat maakt zulke mensen juist speciaal en des te interessanter.
Dan wordt het tijd dat ik tot je vriendenkring toetreedt :-)
Lang leve de ‘outcasts’ die hun eigen weg uitstippelen op basis van logisch nadenken en universele normen en waarden! :-)
En ik denk niet dat je de enige bent HJ, er zijn meerdere mensen die redelijk zoals jij nadenken op deze site denk ik, en er zijn zelfs een paar binnen de redactie die zo zijn.
@HJ: treed toe, u bent zeer welkom ;)
@ ahad
“Ik denk niet dat je dat zo erg moet vinden. In mijn vriendenkring zijn mijn beste vrienden juist die mensen die in zekere zin ‘buiten de boot vallen'”
dit verklaart weer eens waarom ik je haast niet meer zie op de donderdagavonden :P
Dat is het niet. Ik was gewoon vergeten wanneer zikr was. Ik bedenk me nu trouwens opeens dat ik ook niet meer precies weet hoe laat zikr is :s