Afgelopen dagen is er veel getimmerd aan de weg naar Islamitisch bankieren in Nederland. Mocht dit concept je nieuw in de oren klinken, neem dan eerst mijn vorige stuk door voor je verder gaat.
Eens even kijken.
Bilaa-Riba, de eerste Islamitische bank in Nederland, zegt 2000 hypotheekaanvragen binnen gehad te hebben. Er is dus animo. Het mag alleen nog niet renteloos hypotheken verstrekken daar de wet dat (nog) niet toelaat. De huiseigenaar kan namelijk niet genieten van de hypotheekaftrek, omdat hierbij rente een grote rol speelt. In het geval van Islamitsch bankieren is hier geen sprake van.
VVD Den Haag en Islam Democraten hebben hierop de krachten gebundeld om dit alsnog mogelijk te maken. Een rare combi op het eerste gezicht. ‘Wat hebben beide gemeen’ is de logische vraag.
Nou, beide willen de hypotheekaftrek voor iedereen, rijk en arm, moslim en niet-moslim.
Een maand na hun verzoek laat minister Zalm van Financiën weten dat hij niets ziet in een wetswijziging die islamitische banken mogelijk maakt. Wel is door zijn ministerie een onderzoek gestart naar de mogelijkheid van een dergelijke instelling binnen de huidige wetgeving. Afwachten wat hieruit rolt.
De jongens van Bilaa-Riba zijn niet de enige verkenners op dit gebied, na veel geruchten betreden de grote jongens van Rabobank ook deze renteloze gat in de markt. Hun onderzoek wijst uit dat er op z’n minst 200.000 potentiële klanten zijn. Dat is niet niets.
De Islamitische geestelijken hebben Rabo de murabaha-variant geadviseerd. Ook botsen zijn nog tegen de muur van minister Zalm. Hier lopen zij omheen door goede afspraken te maken met de fiscus. Gewoon creatief dus.
Nu Rabo ook in de vijver zwemt, acht ik de kans groot van Islamitisch bankieren in ons land. Er is dan ook sprake van concurrentie, en dat is gezond. Het is ook de grote bank HSBC in Engeland ooit gelukt. Ze hebben er wel een speciale tak voor moeten maken, ditzelfde wil Rabo nu ook doen.
Islamitisch bankieren in Nederland is niet onmogelijk, het heeft alleen tijd nog.
20 Reacties op "Islamitisch bankieren: stand van zaken"
Mooi! Laten we hopen dat de eerste renteloze bankproducten spoedig beschikbaar worden, insha’Allah (=als God het wilt).
“VVD Den Haag en Islam Democraten hebben hierop de krachten gebundeld om dit alsnog mogelijk te maken.”
Verbazingwekkend hoeft het eigenlijk niet te zijn, het is wel mooi dat beiden zo zijn gaan samenwerken maar het zou leuk zijn als dat vanzelfsprekend werd.
In Engeland heb je niet alleen HSBC maar ook de “Islamic Bank of Britain”. Deze is de grootste islamitische bank.
Nederland zou eens naar Engeland kunnen kijken, en Bilaa Riba en de Rabobank doen er verstandig aan om contact met HSBC en Islamic Bank of Britain op te nemen.
Islamic Bank of Britain heeft zelf plannen in de toekomst om naar het buitenland uit te breiden, tot nu toe worden alleen Duitsland en Frankrijk genoemd maar Inshallah misschien ook wel in Nederland.
http://www.islamic-bank.com
Belachelijk. De hypotheekrente is al aftrekbaar voor iedereen, dus ook voor Moslims. Maar ja, ook hier moeten ze weer wat te janken hebben, dus moet er weer iets in onze Wet gewijzigd worden. Het zou handiger zijn als bepaalde Moslims wat minder extremistisch zouden zijn.
het staat ieder vrij om te lenen(geven en ontvangen) op de wijze zo hij of zij dat wil dus ik zie het probleem niet.
Als je geen rente betaalt kun je dat ook niet als aftrekpost gebruiken binnen de belasting. Wil je dat op een andere wijze wel dan ben je hypocriet bezig.
ik sluit me aan bij ‘vele’. Geen probleem als banken renteloze hypotheken willen verstrekken, maar dan moeten die klanten wel begrijpen dat ze niet in aanmerking komen voor de hypotheekRENTEaftrek.
De oprichters van de Riba Bank zijn in zee gegeaan met de bedenker van het aandelenleasen.
De ellende die deze uitvinding heeft veroorzaakt doordat vele mensen met geleend geld aandelen kochten die later veel minder waard bleken te zijn dan de lening (en ook nog eens een hele forse rente moeten betalen) maakt mij heel huiverig voor hun variant.
Salem,
Bedankt Faisel. Maar ik zou toch wel jullie aandacht willen vragen voor het artikel in Parool (zie link in tekst). Als je goed leest zie je dat er gewoon rente wordt berekend maar dit voor de koper of hyp.nemer onzichtbaar wordt gemaakt. Dit kan gewoon echt niet de bedoeling zijn van het islamitisch verbod op rente. Sterker nog, dit is echt niet de bedoelde filosofie achter het verbod. Het murabaha-contract is niet het meeste geschikte vorm, maar wel de meest winstgevende vorm voor de hyp.gever. De Shariah laat nog tal van andere opties zien, die heel goed kunnnen zonder dat de rente er zo duidelijk boven op ligt. Maar ja, dat casht niet genoeg. Laten we wel wezen, in een wereldeconomie kom je niet onder rente uit.
Jullie horen hier nog meer over. islam.bankieren is een hot item in de wandelgangen:).
Waarschijnlijk komt het erop neer dat het in een iets andere vorm gestoken wordt maar het principe hetzelfde blijft. Een bank wil toch winst maken? Dus zal men toch rente (of geef het een andre naam) moeten betalen. Dat is dus lood om oud ijzer. Net zo iets als mensen die hun auto niet willen verzekeren ivm geloofsovertuiging. Zij betalen als vorm van extra belasting premie aan het waarborgfonds en zijn als nog WA-verzekerd. Hoe zo krom?
Je betaald veel meer en eigenlijk is het precies het zelfde. Namelijk dat jij tegen betaling een bepaald risico overdraagt. Het zelfde met een hypotheek jij leent een bedrag koopt daar een huis voor. De bank wil die lening terugbetaald zien en met winst (rente) en of je dat stukje nu rente of gift of weet ik wat noem. Het principe blijft hetzelfde. Frapant was trouwens een eerder nieuwsbericht dat de Islamitische banken die er zijn ook gewoon rente vangen en rente vragen.
Dit roept trouwens ook de vraag bij mij op of moslims dan wel rood mogen staan, dan moet je immers ook rente betalen?
“Dit roept trouwens ook de vraag bij mij op of moslims dan wel rood mogen staan, dan moet je immers ook rente betalen?”
Naar wat ik erover heb begrepen hoort dat vermeden te worden, maar is het wel toegestaan mocht enige noodzaak ontstaan.
Rente is een vergoeding voor geleend geld, met andere woorden, elke vergoeding die je betaald voor je hypotheek kun je daarom kwalificeren als rente, hoe je het ook noemen wil.
Wodka zuipen uit een limonadefles is nog steeds alkohol drinken, er zit alleen een ander etiket op.
Je mag wel geld steken in de onderneming van iemand anders en vervolgens delen in de winst.
Kan de bank als geldverstrekker niet delen in de waardestijging van de woning?
Huizen zijn in de afgelopen jaren veel meer in waarde gestegen dan de rente.
Stel je koopt nu een huis van euro 250.000,- en na 30 jaar verkoop je de woning weer voor laten we zeggen euro 2.000.000,-
(mijn Opa en Oma konden nog huizen kopen voor 25.000,- GULDEN, dus zo gek is zo´n stijging niet)
Na aflossing van het hypotheekbedrag blijft er dan dus 1.750.000,- over.
De huizenkoper en de geldverstrekker verdelen de winst volgens een van te voren afgesproken percentage.
Volgens mij is zo´n contructie helemaal Halal, maar ik ben geen Islamitisch Wetsgeleerde.
Helaas, banken zijn natuurlijk niet voor niets zo rijk: zij gaan niet voor een mogelijke winst maar voor een zekere rente ;-)
@Abdul Hafiz
Dan nog blijft het een vergoeding voor geleend geld, alleen met iets meer risico voor de verstrekker.
En vergoeding voor geleend geld is nog steeds rente.
Je laatste opmerking is absoluut waar, banken als de zon schijnt geven ze je een paraplu en als het regent pakkens ze je die weer af.
Faisal, bednakt voor de update. Twee slordigheden: Bilaa Riba is geen bank maar financieringsmaatschappij (en staat dus niet onder controle van de Autoriteit Financiële Markten http://www.afm.nl, wat voor mij een zwakke schakel in het geheel is).
Zalm heeft zich niet uitgesproken tegen een wetswijziging om islamitisch bankieren mogelijk te maken (daarvoor biedt de wet voldoende ruimte), maar om een fiscale tegemoetkoming, vergelijkbaar met de hypotheekrenteaftrek, mogelijk te maken. Omdat bij de islamitische hypotheek geen sprake is van rente, kan er in het huidige systeem niets worden afgetrokken, waardoor de moslim dus duurder uit is dan degene die wel rente betaalt. Beide hyotheekvormen kosten nl. ongeveer evenveel.
Abdul heeft weinig kaas gegeten van bankieren.
Kan de bank als geldverstrekker niet delen in de waardestijging van de woning?
Dat is toch veel te groot risico. Stel je voor dat het huis verpauperd? Of zo iets dergelijks.
Als jij iets leent is het heel normaal dat je daar een vergoeding voor betaald. De geldverstrekker had per slot van rekening ook iets anders met het geld kunnen doen.
En mag een bank winst maken? Het is tenslotte een commericeel bedrijf. En ik moet ook ergens van leven.
*En that’s it…. bij deze is je verblijfsvergunning ingenomen… fijne reis terug naar waar je vandaan kwam
de Moderator*
#13 Hendrik Jan Bakker
beide gelijk aan kosten, dus binnen de islamitische hypotheek betaal je een verkapte rente die gelijk is aan de heersende rente, dat vindt ik dus hypocriet.
Het model wat cbp was een goed voorbeeld
alleen een som van de hyptheek waarde is aftrekbaar. Alhoewel dat niet genoemd is komen zij met hun model een kleine minderheid tegemoet.
#13 Hendrik Jan Bakker
beide gelijk aan kosten, dus binnen de islamitische hypotheek betaal je een verkapte rente die gelijk is aan de heersende rente, dat vindt ik dus hypocriet.
Het model wat cbp was een goed voorbeeld
alleen een som van de hyptheek waarde is aftrekbaar. Alhoewel dat niet genoemd is komen zij met hun model een kleine minderheid tegemoet.
Salaam All,
Ik zit onegeduldigd te wachten op Halal Hypotheek. Hoe staat het ermee? in welke fase zitten we? en wanneer komt het?
Vriendelijke groet,
Simo
ik hoop dat er snel iets geregeld kan worden, dan kan ik eindelijk ook een huis kopen.
En nu ? wat is nu de stand van zaken ? komt er nog een islamitische bank in nederland of niet?? Ik hoop dat iemand het weet, ik wil namelijk ook heel graag een huis willen kopen