Hendrik Jan Bakker is gastarbeider voor wijblijvenhier.nl.
Een half jaar geleden werd ik gebeld door X. Of hij eens langs mocht komen. Hij had een Marokkaans meisje ontmoet, was geïnteresseerd geraakt in islam maar wist niet goed waar hij moest beginnen. Had mijn site gezien en hoopte dat ik hem op weg kon helpen.
Hij mocht langskomen.
Mijn vrouw en ik hebben een hele avond met hem gepraat. Hij wilde wel moslim worden, maar alleen als hij daar volledig achter kon staan. Goeie insteek zou ik zeggen. Dat was destijds ook de mijne. Moslim worden alleen om te kunnen trouwen loopt vaak op een teleurstelling uit, ofwel voor jezelf omdat je je in een rol dwingt die niet bij je past, ofwel voor je partner omdat die verwachtingen van je heeft die je niet waar kunt maken.
Ik heb hem mijn levensverhaal verteld, hem wat bijgepraat over de verschillende islamstromingen en hem wat boeken aangeraden. Daarmee is hij naar huis gegaan en uit mijn gedachten verdwenen.
Maar kort geleden belde hij weer op. Hij was nu zover dat hij daadwerkelijk moslim wilde worden, en hoe hij dat aan moest pakken. Misschien kon ik hem daarin begeleiden.
Ik heb hem nog eens uitgenodigd. Ik vroeg hem of hij het heel zeker wist. Ja, hij was ervan overtuigd dat dit de juiste stap voor hem was. Hij voelde zich al moslim, hij had de sjahada al geoefend, maar zag alleen nog op tegen de stap een moskee binnen te lopen. Ik opperde dat het misschien verstandig was om met haar vader naar de moskee mee te gaan, maar dat was juist het probleem. Zij wilde hem niet aan haar ouders voorstellen zolang hij geen moslim was. En hij zag er tegenop om een willekeurige moskee binnen te stappen. In mij had hij zijn vertrouwen gesteld.
Ik heb hem toen uitgenodigd met mij naar ‘mijn’ moskee te gaan. Daar is ook een studiegroepje van Nederlanders waarmee hij de praktijk zou kunnen leren. Zo gezegd, zo gedaan. Op een zaterdagavond wachtte ik hem thuis op en zijn we vervolgens naar de moskee gereden. Hij had zijn vriendin mee genomen. Beiden waren behoorlijk gespannen, hij voor het eerst naar een moskee, zij naar een moskee met een totaal andere cultuur, zonder strikte scheiding van mannen en vrouwen, Nederlanders in de moskee, een andere taal..
We vielen met ons neus in het eten (hoe kan het ook anders, een Indonesische bijeenkomst zonder eten, zelfs in de moskee). Ik had ze al gewaarschuwd, maar het was niet goed tot ze doorgedrongen dat we in de moskee zouden eten.
Na de maaltijd heb ik ze aan de imaam voorgesteld. Het pakte meteen goed uit. X had een statige verschijning verwacht, maar in plaats daarvan maakte hij kennis met een goedlachse, eenvoudige man die meteen over de gelijkheid van alle gelovigen begon.
Net als ik al gedaan had, maakte de imaam hem duidelijk dat om moslim te worden, niet aan een hele reeks vereisten behoeft te worden voldaan. Als hij ervan overtuigd was dat deze stap de juiste was, als hij in de Ene God geloofde en in Zijn boodschapper Mohammed, en als hij de consequenties die het uitspreken van de belijdenis met zich mee zou brengen wenste te aanvaarden, kon X ter plekke moslim worden. Dat had X niet verwacht; hij had zich tenminste voorbereid op een islamtest en dacht dat het tot in de perfectie beheersen van de salaat een voorwaarde zou zijn, hoewel ik al geprobeerd had hem dat uit het hoofd te praten.
Hoewel hij gedacht had eerst een paar keer te zullen ‘meedraaien’, voelde hij zich door de warme ontvangst zo op zijn gemak gesteld dat hij erin toestemde om nog diezelfde avond tot de wereldwijde gemeenschap van moslims toe te treden. Dat gebeurde na het ‘isha-gebed. Wij verzamelden ons in een kring rond de imaam en de aanstaande geloofsbroeder, de imaam hield een korte toespraak en vroeg X zich kort voor te stellen. Na de onvermijdelijke vraag of niemand hem dwong om de islam te aanvaarden, nam de imaam X’ hand in de zijne en liet hem de sjahada woord voor woord herhalen, eerst in het Arabisch, daarna in het Nederlands. De moskeevoorzitter en ik waren getuige.
X doorstond de proef perfect. Wij feliciteerden hem, terwijl de ogen van zijn vriendin, maar ook die van de imaam, vol tranen stonden.
Hendrik Jan Bakker is sinds 1997 moslim. Hij is geboren in Nederland en heeft een Indische moeder, Duitse grootmoeder en waarschijnlijk verre joodse voorouders. Hij heeft HBO museumwerk gestudeerd en een secretaresse-opleiding, momenteel is hij werkzaam als juridisch secretaresse. Hiernaast schrijft hij stukken en is beheerder van de websites abubakker.nl en mysubmission.nl.
65 Reacties op "Sjahada"
Alhamdulillahi nahmaduhu wa nashkuruhu
Moge allah hem leiden op zijn Pad vol licht en hem ver weg weten te houden van sektarische groeperingen
subhanallahi walhamdulillahi wa la ilaha illallah
Subhanallah! Wat leuk. Ik hoop dat hij zijn draai heeft gevonden in de Islam.
Hmmm heel nieuwsgierig vraag ik me af of hij nou is getrouwd met haar en zij hem aan haar ouders heeft voorgesteld?
@ NB
ja, vraag ik me eigenlijk ook wel af.
Subhanallah! Mooie momenten in het leven zijn dit, alhamdoelillah.
Ik krijg trouwens regelmatig de vraag of er een organisatie is waar mannen die geinteresseerd zijn in de islam of die moslim willen worden terecht kunnen voor informatie en begeleiding. Volgens mij is dier er niet toch Hendrik Jan? Is misschien ook al achterhaald, omdat er gelukkig in steeds meer moskeeen Nederlandstalige info gegeven kan worden. Maar bij Al Nisa bleek/blijkt steeds weer dat herkenning ook erg belangrijk is. Is er voor zover jij weet wel eens een initiatief geweest om mannen die overgegaan zijn tot de islam zo’n gelegenheid te bieden?
Nee Ceylan, zo’n orgaisatie is er nog steeds niet bij mijn weten. Ik werd laatst geattendeerd op iets Nederlandstaligs in Almere, maar ik weet daar niet het fijne van. Het blijft bij individuele begeleiding. Zoiets geweldigs als Al Nisa lukt onder mannen niet, ik heb het geprobeerd. Als je vragen krijgt, stuur ze dan maar door, dan kan ik ze wel weer verwijzen naar Nederlandse moslims die ik toevallig ken, al of niet aangesloten bij een moskee.
salaam mensen,
Ik heb vandaag (zaterdag) :) de sjahada van een Nederlandse moslima mee mogen maken.
Het was voor alle aanwezigen en voor mijn lieve zuster een zeer emotioneel beladen moment.
Nu heb ik nogmaals mogen begrijpen hoe vrij de Islam de mens kan laten zijn.
ma’saallah,
groeten
nu maar hopen dat die vriendin haar islam ook gaat practiseren….
Alhamdulillah!
er zijn toch geen getuigen nodig tijdens uitspreken van sjahada
En weet je waar ik nou tranen in m’n ogen van krijg? Dat de vrijheid die deze Nedrlandse jongen heeft om moslim te worden andersom niet geldt. Ik ken hier in het Midden-Oosten heel wat ex-moslims die christen zijn geworden en in plaats dat hun keuze op een website wereldkundig kan worden gemaakt, vrezen ze vaak voor hun leven.
Misselijkmakend vind ik het.
En zolang Nederlandse moslims zich niet hard maken voor godsdienstvrijheid in islamitische landen maken deze verhaaltjes van Hendrik-Jan mij ook misselijk.
@11
Zelfs in Nederland hebben bekeerlingen vanuit de islam naar andere religies te maken met intimidaties en zelfs geweld.
Patrick, ik bedoel maar…
Ik wil die goedlachse imam van Hendrik Jan weleens zien als zijn zoon hem meedeelt dat hij christen is geworden. Natuurlijk hoeft hij dan te blijven lachen (zoals ik het een drama zou vinden als een van mijn kids moslim zou worden…), maar verstoting is hier de normale reactie op een bekering tot het christendom, met (poging tot) moord als een te verwachten extraatje. En helaas komt dat dus ook voor in Europa.
It takes two to tango. Van vrijheid genieten en vrijheid geven zouden hand in hand moeten gaan.
Gert-Jan #13: Is dat een dreigement aan het adres van de heer Hendrik?
Gert-Jan en Patrick, dit soort denigrerende praat kon natuurlijk weer niet uitblijven. Van mij mag iedere moslim christen, hindoe of wat dan ook worden. Hoe zou ik dat in het midden-oosten moeten bevorderen? Onlangs is een meisje uit onze gemeenschap met een belijdend christen getrouwd, in de kerk. Ze blijft gewoon moslim en hoort er nog gewoon bij, ook voor die imam. Die was zelfs bij de inzegening. Geloof is een individuele keuze en kan niet opgelegd worden. Voor veel moslims is dat inderdaad nog problematisch (ook in mijn gemeenschap), maar die zullen inderdaad moeten leren dat het van twee kanten moet komen. Dat gebeurt gelukkig ook steeds vaker. We hebben daarbij wel steun van christelijke zijde nodig. Opbouwende steun, geen aanvallen.
Wat is er denigrerend aan feiten? Er zijn ex-moslims in Nederland die voor hun leven moeten vrezen. Zo liggen de feiten nu eenmaal. Dat is diep triest, niet denigrerend.
Een verhaaltje over rozengeur en maneschijn zonder het benoemen van werkelijke problemen, dat is denigrerend.
Die feiten zijn triest, dat ben ik met je eens en dat heb ik ook nooit onntkend. Maar de manier waarop jullie dat hier presenteren is onsmakelijk. Mij wordt het recht ontnomen om over een gebeurtenis te schrijven die mij raakt omdat moslims die christen worden bedreigd worden, en dat is denigrerend, beledigend. Alsof je pas over het een mag schrijven als je het andere hebt voorkomen.
Jullie stoppen dus nu met beledigende reacties geven totdat jullie ervoor hebben gezorgd dat moslims zonder gevaar christen kunnen worden. Onredelijk? Niet volgens jullie logica.
Ik schreef niets denigrerends, alleen maar feiten. En ik wil meer iets delen van de pijn die ik voel als ik denk aan sommigen van mijn vrienden hier. Een leven in angst is afschuwelijk en alleen maar omdat ze de overtuiging van hun hart volgen…
Als ik iets tegen moslims zou hebben, zou ik hier niet wonen. Dus kruip nou niet in een slachtofferrol. Maar ik daag je wel uit om mij uit te leggen dat godsdienstvrijheid onafscheidelijk met islam verbonden is. Leg me maar uit hoe we de hadieth moeten verstaan als de profeet zijn volgelingen opdraagt om afvalligen te doden. Komt het feit dat ex-moslims voor hun leven moeten vezen echt zomaar uit de lucht vallen? Heeft dat geen enkele wortel in de islam?
Ik wil dolgraag moslims helpen als het om godsdienstvrijheid gaat. Maar ik denk dat moslims vooral zichzelf moeten helpen. Er zal toch echt een andere hermeneutiek moeten komen, voordat we vrijheid en islam in een adem kunnen noemen.
In het middenoosten worden christenen die moslim worden net zo hard afgemaakt. Typisch gevalletje ‘collectivistische cultuur’.
Dus om er maar een lekkere jijbak tegen aan te gooien: jullie mogen pas iets zeggen als dat probleem ook opgelost is.
Lekker puh.
@Abdurrahman
Er valt niets te jij-bakken omdat christenen afvalligen niet met de dood bedreigen. Dat gebeurt niet in het MO, dat gebeurt ook niet in het Westen.
Voorzover dat ooit door christenen is gedaan, was dat niet terug te leiden tot het evangelie. Bij islam is die bedreiging helaas wel terug te leiden tot de hadieth. Nogmaals, daar zal een andere omgang met de voor jullie heilige teksten aan te pas moeten komen, voordat iedereen hier opgelucht adem kan halen.
@17
Geen enkele bekeerde moslim in Nederland heeft te maken met het sektarische geweld waar bekeerde Christenen wel mee te maken hebben. Je komt zelf met een Ratelband-achtige positivoverhaal over een bekeerling aanzetten. Dan lijkt het me terecht dat bij zo’n overdreven positief verhaal (wie zegt mij dat niet de liefde de drijfveer is voor zijn bekering in plaats van overtuiging) de kanttekening wordt geplaatst dat voor velen een bekering een beproeving is.
Ik begrijp je bezwaar, het is immers prettiger om negatieve kanten te verzwijgen. Maar helaas voor je, zulke onderwerpen zijn te belangrijk en te ingrijpend om te verzwijgen.
Gert-Jan,
ik heb in Syrië meer dan genoeg verhalen gehoord van christenen die voor hun leven moesten vrezen omdat ze moslim geworden waren of omgang hadden met een islamitische partner. Zelfs als ze binnen het christendom van stroming verwisselen is het hommeles.
Zelfde geldt voor druzen, alewieten, etc etc
Typisch dat je dat glashard ontkent. Moet iets per se op de religieuze bronnen teruggaan voordat het een ‘echt’ probleem is? (niet dat ik het n probleem vind)
@Abdurrahman
Noem mij een voorbeeld van de laatste 10 jaar van een christen die moslim werd en daarom gedood werd.
Andersom is het helaas niet zo moeilijk om met voorbeelden te komen.
Recent: http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1742388/posts
*Modbreak: nogmaals, het is hier niet toegestaan heilige teksten te plaatsen zonder kennis te nemen van de context.*
@Gert-Jan
Jezus zegt …
*Modbreak: Die regel geldt ook andersom (zie Modbreak #23)*
*De alombekende drogreden “ja, maar daar gebeurt dit” zijn we al lang gepasseerd op deze site. Wil je het daarover hebben, dan kun je terecht op een van de vele sites die daar speciaal voor zijn opgericht. Slechts reacties die wat te melden hebben direct op het stuk van Hendrik Jan Bakker worden geplaatst.
Niet mee eens? Jammer voor je! *
@ Mod
Gelukkig… ik begon deze oude discussie al zat te worden.
@ Hendrik
Vertel eens, hoe beleeft die meneer X de Islam tot nu toe?
Nordin, NB en Ihsan, dit speelde zich een week geleden af. Ik zie hem niet dagelijks, maar heb hem donderdag gebeld. Hij is druk aan het oefenen met het gebed en voelt zich heel goed.
Patrick, natuurlijk speelt liefde een rol. Dat was bij mij ook het geval. Maar het een sluit het ander niet uit.
Verder verzwijg ik niets, mijn meneer X wordt niet bedreigd en het ging mij er niet om een probleem aan de kaak te stellen. Dit is inderdaad een positivoverhaal en dat wil ik graag zo houden.
Helaas ken ik niemand persoonlijk die vanwege het verlaten van de islam wordt bedreigd. Als jij of Gert-Jan mij met zo iemand in contact wilt brengen, dan schrijf ik natuurlijk graag een stukje over zijn ervaringen.
Gert-Jan, bedreiging vanwege afvalligheid vloeit niet automatisch voort uit de koran of de hadieth. De koran stelt dat er geen dwang is in religie. Er wordt zelfs gewag gemaakt van mensen die moslim werden, weer tot het polytheïsme overgingen en zich later wéér bij de profeet aansloten. Dat kan niet als er op afvalligheid de doodstraf staat. Uit de hadieth blijkt dat er alleen (dood)straf staat op afvalligheid in combinatie met desertie of hoogverraad, net als in de meeste moderne westerse nationale wetten. Gelukkig zien steeds meer (ook invloedrijke) moslims in dat doodstraf op afvalligheid als zodanig niet te verenigen is met de koran. Dit moet langzaam tot de massa doordringen.
Ik heb nietg alle reacties gelezen, maar ik vind het wel een lompe discussie, en het zijn altijd dezelfde domme opmerkingen die elke keer weer in herhaling uitgelegd moeten worden. Enfin, ten eerste mag geen enkel geloof van de Islam opgedrongen worden. De mensen die hier dus geweldadigheid bij vertonen zitten dus gewoon fout.
De verklaring voor het feit dat Moslim bekeerd naar Christen vaker bedreigd worden of met geweld te maken hebben, dan vice versa, komt denk ik o.a. doordat het Christen geloof nowadays gewoon niet meer in grote mate beoefend wordt. Het is allemaal maar een beetje verwaterd, en nobody really cares what you do as long as you’re happy, dat is de instelling vd meeste mensen. On the other hand, zijn de meeste moslims relatief gezien wel nog erg practiserend en komt het dus harder aan als iemand binnen de Islamic community zich bekeerd. Voordat ik aanvallende reacties krijg van bepaalde mensen die alles verkeerd WILLEN opvatten, wil ik nog zeggen dat ik het geweld hiermee niet goed praat ,dat valt absoluut niet goed te praten, ik geef merely a possible explanation for het verschil in reacties op bekeerlingen.
W/Salaam
wat een deja vu zeg!
Oops sorry Mr Moderator!!!
Ik heb gereageerd op de reacties daarnet en niet op de post zelf. Sorry, ik had je comment niet gelezen, anders had ik het niet gepost. But de verklaring is perhaps wel terecht… toch…? :-D
In elk geval my apoligies!
W/Salaam
Ach, Patrick en Gert-Jan op de bashingtour?
Mijn vrouw is dus Moslim en ik van Christelijke huize. Nooit iets van bedreigingen vernomen!
Het zijn juist die witte (Christelijke) mensen die op de sportclub, tijdens shoppen, werk, etc met hun ranzige gedachten rondlopen!
@Hendrik Jan
– Het is lastig praten als jij in algemene zin zegt dat geweld niet voortkomt uit de koran en hadieth, en als ik dan ahadieth aanhaal die het tegenovergestelde aantoont, dan wordt dat weggehaald. Tja.
– Je vraagt om verhalen. Kijk, mensen die vrezen voor hun leven staan niet te springen om publieke aandacht. Maar ik kan je zelf in ieder geval dit verhaal vertellen:
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=nd_zoekresultaten&id=56003
Andere verhalen zijn op internet makkelijk te achterhalen, op answering-islam.org bijvoorbeeld.
– Maar nogmaals, iedere theologische vernieuwing/verbetering op dit punt juich ik natuurlijk toe.
@Mimi
– projecteer jouw belevingswereld nou niet direct op de rest van de wereld. Er zijn christenen die hun geloof zeer serieus nemen, er zelfs voor (willen) sterven.
– wat is er dom aan als ik vertel wat ik hier met ogen zie gebeuren rond ex-moslims, nieuwe christenen en vurig gelovende moslims? Het lijkt mij ernstig genoeg om er serieus over te hebben.
– en ik ben dus zeer in voor een goede uitleg over godsdienstvrijheid in de islam.
U kent mijn posts dus u weet dat ik een empathische-verdiepende houding heb t.a.v. het geloof van een niet-onaanzienlijk volksdeel van Nederland. Ik heb het afgelopen jaar constructief proberen te posten, maar nu moet mij toch wat van het hart.
Ik begrijp niet dat de redactie van deze site knipt en plakt in de tekst van iemand die u zowel met respect tegemoet treedt als kritische vragen stelt. (Gert-Jan bijvb in post #18) Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat nu hij de discussie leek te winnen er ingegrepen moest worden.
Ik kom al ruim een jaar (als lezer) op deze site, en heb dit nog nooit gezien.
Laat hem de teksten uit de heilige boeken plaatsen en laat leden vervolgens reageren over hoe deze teksten dan wel uitgelegd moeten worden. Dat zou een stuk sterker staan. Als het geloof waar is dan kan het wel tegen een stootje. Moslims worden toch aangemoedigd hun verstand te gebruiken tav de wereld maar ook tav de heilige teksten?
En het motief onder welks mom er gemodereerd is een zwak argument:
“Modbreak: nogmaals, het is hier niet toegestaan heilige teksten te plaatsen zonder kennis te nemen van de context.”
Wie zegt dat deze jongeman zich daar niet uittentreure in verdiept heeft en verdiept? Ik denk dat hij dat meer dan menigeen gedaan heeft.
En bovendien heeft u een jaar lang een ieder of hij nu min of meerder gestudeerde moslim, atheist of christen was vrijelijk laten citeren uit Qur’an, Bijbel en Hadieths en nooit heb ik ingrepen gezien dat deze teksten gewist werden met het verwijt dat men ze niet bestudeerd had.
Voor wie met alle geweld over bekeringen van moslims tot het christendom willen lezen, zie hier: http://www.refdag.nl/artikel/1284916
Dat gebeurt, en het is voor mij geen reden om met modder te gooien.
Ik heb er zelfs een verklaring voor. Wanneer religie een automatisme is geworden, je slechts uit gewoonte of onder dwang regels volgt zonder spirituele beleving, zonder er zingeving aan te ontlenen, en er komt een moment van bezinning of inspiratie, binnen of buiten je eigen godsdienst, dan kan dat leiden tot het bewust gaan beleven van de eigen of de nieuwe godsdienst. Vóór dat moment werd religie slechts uiterlijk beleefd, in de vorm van betekenisloze regels en rituelen, ná dat moment is religie geloof geworden. Het doet er dan niet wezenlijk toe binnen welke religie dat geloof zich afspeelt. Als die ‘bekering’ ertoe leidt dat je vervolgens anderen tot geloof brengt is dat meegenomen. Het gaat echter fout wanneer het tot bekeringsijver leidt en het een sport wordt om mensen van hun vertrouwde geloof af te brengen. Moslims zouden mensen die een andere keuze maken meer met rust moeten laten. Christen zouden echter moeten ophouden andersgelovigen lastig te vallen met hun opdringerige verhaal over de vergeving die alleen door Jezus Christus bereikt zou kunnen worden. De islam ontkent de opdracht van Jezus niet. Wie de koran goed leest begrijpt dat het wezenlijke van Jezus Christus in de islam is opgenomen. Ook voor moslims geldt: geloof is liefde. Voor haat is in de islam geen plaats. Moslims die haten geloven niet. Moslims hoeven de islam niet de rug toe te keren om verlost te worden. Moslims erkennen Jezus.
Gert-Jan, Johanna, ook ik zou die citaten hebben laten staan. Maar ook zonder citaten kunnen we discussiëren. Iedereen kent ze of kan ze opzoeken op een heel scala aan sites. Het punt is dat je met losse citaten niet verder komt. Die citaten kunnen alleen in combinatie met andere citaten, de gebeurtenis waar ze betrekking op hebben en algemene principes uit de koran een basis voor het handelen van moslims volgen. Dat vergt jarenlange serieuze studie waar ook ik nog in tekort schiet. Zowel moslimfundamentalisten als moslimbashers maken dezelfde fout door geïsoleerde teksten tot algemene en onveranderlijke waarheden te verheffen.
@ 32 & 34
Ben benieuwd of ze ook varkensvlees zijn gaan eten!
Het is zo jammer dat ex-Moslims er toe over gaan om hun voormalig geloof en hun voormalige geloofsgenoten een trap na te geven.
@ Hendrik Jan 35: Precies.
Amina Wadud noemt dit in haar boek de “atomistosche methode”, d.w.z. het plukken van losse ayat uit de Qor’an en daaraan bijzonder vergaande conclusies ontlenen.
“Zowel moslimfundamentalisten als moslimbashers maken dezelfde fout door geïsoleerde teksten tot algemene en onveranderlijke waarheden te verheffen.”
Dit vind ik dus een heel goed punt, omdat het aangeeft dat fundi-moslims en moslimbashers in feite hetzelfde enge, bekrompen beeld van de islam hebben, alleen hangt de eerste groep het aan en veroordeelt de andere groep het. Beiden hebben elkaar dus nodig.
Ben het eens met Hendrik-Jan maar toch dit punt van onenigheid.
Hendrik-Jan: “Die citaten kunnen alleen in combinatie met andere citaten, de gebeurtenis waar ze betrekking op hebben en algemene principes uit de koran een basis voor het handelen van moslims volgen. Dat vergt jarenlange serieuze studie waar ook ik nog in tekort schiet.”
Ik weet niet of ik doet goed lees hoor Hendrik-Jan. Ik vind zelf niet dat er jarenlange studie nodig is om de essentie van de Koran te begrijpen en daarnaar te handelen. Zoals je vast weet wil God het makkelijke voor ons en niet het moeilijke.
Of zijn we het daarover gewoon eens.
Alvast dank,
Aleem Ahmed
Peace and Love
AleemAhmedAbdul@yahoo.com
Aleem, ik denk dat we het in beginsel eens zijn.
Je kunt uit de koran al na eerste lezing een aantal nuttige gedragsregels, richtlijnen of ethische kaders halen, maar mijn ervaring is dat je bij tweede lezing vaak andere dingen opvallen, waardoor aanpassing van je conclusies nodig is. Ieder leest de tekst nl. vanuit zijn eigen ervaring, met zijn eigen bril. Door met anderen te discussiëren, of kennis te nemen van de ervaringen van anderen, kan weer een verschuiving plaats vinden.
Als je, zoals Mohammed Bouyeri of Geert Wilders, vooral geïnteresseerd bent in de strijdbare islam, vind je die ook in de koran, en heb je de neiging om over pacificerende passages heen te lezen of daar minder belang aan te hechten. Andersom gebeurt natuurlijk ook.
Maar vooral de hadiethliteratuur vereist grondige studie, vooral omdat die zo uitgebreid is, maar ook omdat daar nogal wat ogenschijnlijke tegenstrijdigheden in zitten. Zo zijn er autoriteiten die op basis van hadieth concluderen dat vrouwenbesnijdenis verplicht is, maar anderen die juist concluderen dat het verboden is. Gezond verstand en andere wetenschappelijke disciplines spelen daarbij ook nog een rol, dat wordt vaak vergeten. Moslims lezen natuurlijk vooral handboeken waarin een selectie van hadieth is opgenomen die de visie van de auteur ondersteunen. Ik ken eigenlijk geen handboeken waarin ook hadieth worden aangehaald die zo’n visie ondergraven, waarna een genuanceerd verhaal wordt verteld. Dat is een van de zwakke punten van de hedendaagse geloofsleer.
# 39
Ik heb net vijf boeken Islamitische boeken besteld en vier zijn van de uitgeverij Anoer…
Ik heb de neiging om ze gelijk terug te sturen.
Hendrik-Jan,
wellicht moeten we maar eens zo een evenwichtiger boekje beginnen te maken zoals je noemt.
Ik volg je betoog en ben het gewoon met je eens hoor. Maar ik sta als surplus bovenop wat jij zegt ook nog het volgende voor als ‘out of the box” denker dat ik probeer te zijn.
Ik ben voorstaander ben van minder getheologiseer over de Islam en meer gewoon makkelijke uitleg aan het gewone volk.
Want het volk, geloof het of niet, weet vaak niet eens meer de basale kernwaarden en historie van het geloof laatstaan over ingewikkeldere inzichten die zich inderdaad wellicht pas na 2e lezing openbaren.
Ik kom bv op een forum waar enkele ontzettend kritische atheisten en Christenen zeer scherpe kritiek uiten op de Islam. Tot mijn verbazing zie ik daar geen goede verdediging van mijn moslimbroeders en zusters. Niet omdat zij niet willen verdedigen. Maar gewoon omdat zij het niet kunnen. Om te kunnen moet je eerst weten helaas.
Omdat zij gewoon hun eigen geloof en de geschiedenis ervan niet goed genoeg kennen. En dat komt weer doordat m.i., (maar wellicht ben ik te hard hoor), de Ulama en Imams in hun “Ivoren Moskee” zitten te roepen naar het volk dat of niet naar de Moskee meer komt, of komt maar al horende doof is geworden. De jeugd aangevoerd door de Ali B’s van deze wereld komt al lang niet elke week meer nd moskee.
Makkelijkere boekjes ben ik voor. Ik bedoel dit alles uiteraard wel met enige humor ;-)
Groet,
AAA
AleemAhmedAbdul@yahoo.com
Saida, de Slegte of Boekhandel Donner hebben ook uistekende boeken hoor. Haha ;-)
Peace,
Aleem Ahmed
AleemAhmedAbdul@yahoo.com
@ 32 Gert Jan,
ik uit geef mijn visie slechts op wat er zich in NL afspeelt, niet vanuit mijn eigen belevingswereld. Ik zei in mijn post ook specifiek ‘relatief’ gezien. Ik label daarmee echt niet alle Christenen als non- practiserenden. Ik weet heus wel dat er zat Christenen hier zijn die bereid zijn te sterven voor hun geloof e.d. maar relatief gezien zijn het er echt weinig hoor. Het is nou eenmaal een feit dat de meeste ( niet iedereen nogmaals) nederlandse Christenen generatie na generatie steeds minder hun geloof beoefenen. Kijk maar naar het aantal kerken dat in drastische mate afneemt omdat ze moeten sluiten, dat is niet voor niks toch?
Hmm, probleem is dat boeken zoals ik ze graag zie (en in de klassieke moslimliteratuur best te vinden zullen zijn), nou juist niet makkelijk zijn. Ali met de djellaba heeft meer behoefte aan rechtlijnige werkjes zoals An Noer (en nog rechtlijniger: Selefi Publicaties) ze uitgeeft. Die wil niet geconfronteerd worden met het kan zo, maar ook zo. Die wil gewoon duidelijkheid. Mijn ervaring met bekeerlingen is dat eenvoudige lieden worden aangetrokken door de regels van de islam – alles is geregeld, zelf denken is niet meer nodig – terwijl de meer ontwikkelden zich voelen aangetrokken tot de directe relatie met God, die gebaseerd is op verantwoordelijkheid en keuzevrijheid, en door de mystiek van het soefisme.
Ik ben trouwens niet de aangewezen persoon om zulke boeken te schrijven, daarvoor ontbreek mij de kennis en ook de interesse. Abdulwahid van Bommel, Annemarie Schimmel, Saida Abdus Sattar, Tariq Ramadan om een paar namen te noemen zijn daar veel beter in.
#42
Om een goed beeld te krijgen moet je zoveel mogelijk lezen. Daar hoort An noer ook bij. Het voordeel daarvan is dat de bron er gelijk bij staat. Soms ook in het Arabisch dat is ook goed voor de oefening.
Ik heb Tariq Ramadan juist naar de bibliotheek teruggebracht. Ongelezen hij gebruik heel veel woorden om je te vertellen wat je eigenlijk al weet. Ik heb begrepen dat het komt omdat hij zowel Frans als Arabisch is. Dat zijn beide zeer poetische talen. Vertaald naar het Nederlands wordt dat heel vervelend.
Hi Saida, Tarik Ramadan is oke en als het vanzelfsprekend op je overkomt is dat wellicht omdat hij een redelijk goede vertolker van de rede is m.i.
Hij is wel inderdaad lang van stof. Hij inspireerde me wel door zijn uitspraak : “we need spaces for discussion between the peoples”. Dat is waar.
Hendrik-Jan: Abdulwahid doet al zijn deel en dat diet hij op zijn manier uitstekend m.i.
Ik werk op dit moment aan een meer integrale visie en aktieplan mbt het thema van “Islameducatie aan bredere groepen”.
Hoop hier binnenkort meer over te kunnen vertellen. Wordt vervolgd.
Peace,
AA
@31
Blijkbaar werk je daar faciliterend aan mee wat nogmaals je dubieuze levensinsteek benadrukt ;)
http://www.opendoors.nl
Christelijke hulporganisatie die zich inzet voor onderdrukte Christenen waaronder bekeerde broeders en zusters.
Het zegt toch heel wat dat je het leed van anderen bagataliseert tot ‘ranzige gedachtes’. Kom op racistje, je wordt te voorspelbaar nu.
Interessante discussie over boeken. Een van mijn favoriete onderwerpen.
Ik ben het met je eens Aleem Ahmed, dat het goed is om kennis te nemen van alle soorten boeken mbt islam die worden uitgebracht. Maar daarbij vind ik het wel belangrijk om te proberen iets te weten te komen over de achtergrond van de schrijver (via google kom je vaak al een heel eind). Zo weet je ongeveer vanuit welke visie (soms school) iemand schrijft. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten of een schrijver ook politiek actief is.
Nog belangrijker is om te kijken hoe de bronvermelding in het boek is. Die moet in ieder geval volledig zijn, en verder kijk ik vaak in hoeverre de auteur zowel naar Koranteksten verwijst als naar hadieth, en naar het werk van andere geleerden
/denkers/schrijvers. Hoe meer auteurs (alleen) naar hadieth verwijzen, hoe belangrijker het wordt om te kijken uit welke verzamelingen ze komen. Als er veel hadieth gebruikt worden van relatief onbekende hadiethverzamelaars, is het al weer moeilijker te achterhalen wat de status van de hadieth is. Bovendien zijn zelfs de hadieth van Boekharie en Moeslim (de als meest betrouwbaar gekwalificeerde verzamelaars) toch niet allemaal even sterk, dus het loont de moeite om de achtergrond/context van gebruikte hadieth proberen te achterhalen.
Vergelijkend lezen over eenzelfde onderwerp helpt mij goed om het kaf van het koren te scheiden én om mijn eigen denken te ontwikkelen (in sja’ Allah!) Iedere schrijver, geleerd of ‘leek’, schrijft tenslotte altijd vanuit een eigen context en visie.
En er worden wel eens boekjes op de markt gebracht die me zo overstuur maken, dat ik er eerder van uit balans raak, dan ervan groei (Voor mij persoonlijk geldt dat bijvoorbeeld voor boekjes als “Wat er in het graf gebeurt”). Die boekjes laat ik dan maar beter liggen, heb ik jaren geleden besloten.
Ceylan,
ben het helemaal eens met jou onderstaande opmerking. Dat vergelijkend lezen doe ik ook en voor mij is dat een belangrijke methode om gehoor te geven aan de Koranische oproep tot het gebruiken van ons verstand.
Groet, AAA
Ceylan: “Vergelijkend lezen over eenzelfde onderwerp helpt mij goed om het kaf van het koren te scheiden én om mijn eigen denken te ontwikkelen (in sja’ Allah!) Iedere schrijver, geleerd of ‘leek’, schrijft tenslotte altijd vanuit een eigen context en visie.”
Ceylan,
ben het helemaal eens met jou onderstaande opmerking. Dat vergelijkend lezen doe ik ook en voor mij is dat een belangrijke methode om gehoor te geven aan de Koranische oproep tot het gebruiken van ons verstand.
Groet, AAA
Ceylan: “Vergelijkend lezen over eenzelfde onderwerp helpt mij goed om het kaf van het koren te scheiden én om mijn eigen denken te ontwikkelen (in sja’ Allah!) Iedere schrijver, geleerd of ‘leek’, schrijft tenslotte altijd vanuit een eigen context en visie.”
Het probleem met dat ‘gezond verstand’ waaraan jullie appelleren, is dat dat doorgaans neerkomt op volgen van begeerten. Toevallig komt een uitkomst die jou het beste ligt, doorgaans het meest overeen met dat ‘gezonde verstand.’
De klassieke madhahib (evenals de Ashari-aqiedah) hebben juist geprobeerd de ruimte van dat verstand enigszins in te perken/in juiste banen te leiden, om volgen van begeerte te voorkomen en waarlijk Gods wil te voltrekken.
@47 Patrick
Kijk maar effe in de spiegel, dan zie je de racist! Jij bent degene die brandstichting op een Moskee niet wil afkeuren.
Ik ben het niet!
Wel grappig hoe jullie (Patrick, Liz, Gert-Jan) tekeer gaan, maar het is duidelijk dat de zwarte en/of Moslim Nederlander nooit zal verdwijnen uit de Nederlandse samenleving.
De enige manier is dus geweld of een slinkse streek door de Grondwet te veranderen.
@34, Hendrik Jan
Het is me echt te makkelijk als je schrijft dat we elkaar maar met rust moeten laten. Wat dat betreft heb ik inderdaad meer met een ‘bebaarde moslim’ die maar een ding wil: God kennen zoals Hij zich heeft geopenbaard. En hij hoopt dat ik moslim word, ik hoop dat hij Jezus anders/beter leert kennen. Dat is wel zo’n helder uitgangspunt, laat het gesprek daar mar beginnen.
Verschillende koranverzen zijn nogal polemisch richting chistenen en Jezus’ pretentie (zoals verwoord in het evangelie). Je kunt dan wel stellen dat Jezus met ere wordt genoemd in de koran, maar als die beschrijving fundamenteel afwijkt van dat wat het evangelie over Hem zegt, dan hebben we toch echt een probleem. God kan zich niet op twee tegensrijdige manieren openbaren.
Kortom, wat mij betreft praten we met respect en een luisterend oor met elkaar door. Maar overeenkomsten suggereren die er niet zijn, brengt ons niet dichter bij elkaar.
(waarmee ik niet zeg dat er geen overeenkomsten zijn!)
Wat mij betreft gaan we een keer echt om de tafel zitten en naar elkaar luisteren waarom we geloven wat we geloven. Dat scheelt ook misverstanden die er schrijvenderwijs zomaar in kunnen sluipen.
Abdurrahman,
interessant om van jouw opinie kennis te nemen in deze thread. Jij zei: “Het probleem met dat ‘gezond verstand’ waaraan jullie appelleren, is dat dat doorgaans neerkomt op volgen van begeerten.”
Is dat een persoonlijke mening van jou ? Kun je dat nader motiveren want ik begrijp niet zo goed wat je preciezer bedoelt. Dank.
Peace and Love,
Aleem Ahmed
AleemAhmedAbdul@yahoo.com
‘Hi Saida, Tarik Ramadan is oke en als het vanzelfsprekend op je overkomt is dat wellicht omdat hij een redelijk goede vertolker van de rede is m.i.’
Ik heb niet gezegd dat Tarik niet oke is dus ik begrijp niet waarom je het even moest benadrukken. Trouwens al vond ik hem niet oke ga ik hem heus niet alsnog oke omdat jij het zegt.:-P
Nee hij komt vanzelfsprekend over omdat het vanzelfsprekend is. Wij leven ook in Europa en onze verstand is niet geheel gevuld met zaagsel.
Ik lees op dit moment Nasr Hamid Abu Zaid. En dan is het juist leuk om dingen te herkennen. Want hij is in Egypte opgegroeid. Wij krijgen hier in het westen toch min of meer het idee dat ‘denken’ een westerse uitvinding is.
Dat is dus niet zo.
As salaamoe aleikoem Abdurrahman,
Dank voor je reactie, maar ik sluit me graag aan bij de vraag van Aleem Ahmed. Ik begrijp het als je zegt dat je je verstand in dienst van je begeerte kunt stellen, maar dat is geen wet van Meden en Perzen. Je kunt je verstand ook gebruiken om je begeerte te relativeren of zelfs te corrigeren. Volgens mij hangt dit ook weer af van de intentie waarmee je je verstand probeert in te zetten. Dus zo algemeen kun je dat volgens mij niet stellen, of afkeuren?
Wa salaam, (met vrede)
Gert-Jan,
Een gesprek tussen een moslim en een christen met als uitgangspunt de ander te overtuigen van het eigen gelijk, is bij voorbaat gedoemd te mislukken. Dan wordt namelijk geen contact gemaakt, omdat beide vanaf het eerste moment de muren van weerstand optrekken. En contact is de eerste en belangrijkste voorwaarde voor een wederkerig gesprek. Om tot een ware dialoog te komen, moet je een zekere veiligheid ervaren.
Er is trouwens volgens mij ook een grens aan dialoog voeren. Er komt inderdaad een punt waarin je de visie/overtuiging van de ander niet meer kunt volgen, omdat anders jouw eigen visie/overtuiging in de knel komt. Als je op zo’n punt komt, werkt het heel goed om dit te erkennen en dat punt verder te laten liggen. Ik vind het heel prettig en geruststellend om met mensen te praten die in God geloven, zonder dat ik alle punten van hun overtuiging deel. In de sfeer van deze tijd, zijn dergelijke gesprekken vaak al een oase, Godzijdank!
@Ceylan
Ik ben met je eens dat het niet fijn praat als je gesprekspartner schuim op de lippen heeft. Maar het praat ook moeilijk als die ander alles wel oke vindt, als het werkt voor jou is het fijn voor jou, ik heb mijn eigen ding.
Het gaat hier over God, wie Hij is en hoe Hij zich laat kennen. Dan hebben we een islamitische overtuiging en een christelijke (en nog een paar…). Die kunnen niet allebei tegelijk waar zijn (wel allebei tegelijk niet waar :-)). Kortom, een serieus gesprek, waarin we elkaar met respect bevragen (waarom geloof je eigenlijk wat je gelooft, is dat alleen maar omdat je ouders dat zo willen of heb je er goede redenen voor?). Mijn beste gesprekken zijn niet met ‘seculiere’ moslims (die het een worst zal zijn), maar met ernstige baardmannen. Tenzij ze uberhaupt niet met deze kafer willen praten :-)
Hoe dan ook, vroeg of laat komen we er achter wat waarheid is. Ik persoonlijk liever vroeger dan later.
Hallo Gert-Jan, er is een soefi-uitspraak die God laat zeggen: “Ik ben zoals Mijn dienaar denkt dat ik ben.” Wellicht heeft God meerdere gezichten. Ook erkent de islam het Jodendom en het Christendom en, in een wat vrijere interpretatie van de korantekst, ook andere niet bij naam genoemde religies. Alleen corrigeert en ‘moderniseert’ de islam de eerder geopenbaarde religies, deels omdat religies door menselijk falen zijn verwaterd en deels omdat de wereld is veranderd en dus niet alle voorschriften meer voldeden. Daarom ben ik niet geïnteresseerd in discussies over ‘de’ waarheid. Mijn waarheid hoeft niet de jouwe te zijn. Laten we dat accepteren en op basis daarvan proberen met elkaar samen te leven. Dat neemt niet weg dat er geen gesprek zou moeten zijn tussen mensen met verschillende opvattingen. Kennis nemen van elkaars opvattingen is zelfs een voorwaarde om zonder al te grote conflicten en misverstanden met elkaar te kunnen samenleven.
@52
Bewijs maar dat ik dergelijke praktijken niet zou afkeuren. Je maakt een zoveelste niet-bewezen veronderstelling zoals racisten zoals jij nu eenmaal gewoon zijn.
Ik zie enkel een gefrusteerde rancuneus die racistische en discriminerende uitlatingen doet over de Nederlanders met een wit kleurtje. Blijkbaar zit het je dwars dat er Nederlanders zijn zonder kleurtje. Pech knul, wijblijvenhier.nl :)
Je dacht toch niet dat het me een seconde kan interesseren of je verdwijnt of niet. Zo bijzonder ben je echt niet hoor.
Kom op racistje, wees eens creatief en vernieuwend. Racism sucks ;)
@60 Patrick
Zoals ik al zei, kijk maar in de spiegel dan zie je de ware racist.
Ik kan en wil geen racist zijn. Ik besta uit verschillende etniciteiten. Mijn kinderen al helemaal.
Is het aankaarten van racisme bij een andere groep zelf racisme?
Volgens jouw zienswijze dus wel. Blijf maar lekker dromen puntmuts.
Ik geloof niet in 1 superieur ras. Dat doe jij. Ik heb nergens aangegeven dat de witte man dood moet of moet opdonderen. Dat doe jij constant.
Ik geef alleen aan dat de zuivere witte (christelijke) man/ vrouw zeer zeker racistische elementen in zich draagt en dat die elementen van tijd tot tijd de kop opsteken.
Jij bent verschillende malen gevraagd om een antwoord te geven over het afkeuren van brandstichtingen op Moskeeën.
Dat heb je nooit gedaan. Dit is de eerste keer dat je terug komt op die vraag, maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven.
Weet je wat zo heerlijk is om te zien: dat de witte (Christelijke) Nederlander zich aangesproken voelt.
Nu kan ik zeggen: get a life. Niet zo slachtofferig doen.
Beste Ceylan en Aleem,
ik mail mijn antwoord (morgen) wel naar Aleem om dit topic er niet verder mee te vervuilen inshallah
Beste Abdurrahman,
Ben zeer benieuwd naar je antwoord, maar krijg dat niet als je het naar Aleem stuurt. Waarom zou het vervuiling zijn als je je antwoord juist hier plaatst? Ik zou dat zeer op prijs stellen. Dit is m.i. een erg belangrijk onderwerp, dat niet alleen voor ons drieen interessant is?
Wa salaam
Hallo Abdurrahman,
ik wacht ook op jouw toelichting hoor. En om zo fair te zijn wil ik wel aangeven dat ik je vroeg om een toelichting juist omdat ik zelf net als Ceylan ook vind dat het best een lastig te verdedigen statement is die je neerzette maar wel 1 die onmiskenbaar bestaat onder sommige van onze Moslimgemeenschappen.
Bovendien niet alleen in Nederland. En juist daarom hoopte ik op een reactie van jou. Niet om je daarop weer aan te vallen hoor, heus niet, maar juist voor mij in ieder geval om te leren waarom jij dat vindt en wat je precies eigenlijk vind. Kan een nuttige gedachtenwisseling opleveren. Jouw opmerking raakt m.i. namelijk iets fundamenteels.
In tegenstelling tot sommigen op dit forum maak ik wel concreet werk van “de idee” om op slechts de beste wijze en met de beste woorden te spreken gedurende onze gesprekken hier.
Peace & Love,
Aleem Ahmed
salaam alaikoum broeders en zusters
gert-jan ik las net daar er een moslima met een christelijk iemand in de kerk was getrouwd en dat je zei ieder persoon telt voor zich dat is correct maar een MOSLIMA mag niet met iemand van een ander geloof trouwen alleen moslim mannen mogen met iemand van het boek trouwen het boek bedoelen we mee de bijbel de tora en de heilige koraan
dus dat begrijp ik niet van je dat je dat kan schrijven
salaam alaikoum wa rachmatoellah wa barakatoe oemmohammed