‘Spiritualiteit’ lijkt een aardig holle frase aan het worden. Een frase zonder inhoud, of in ieder geval een woord waaraan door een ieder een eigen invulling wordt gegeven. Mijn reis door de wereld van het ‘wonderbaarlijke, onverklaarbare en brekende-met-de-natuurwetten’ is nu zo’n 8 jaar bezig. Hoe meer ik ontdek en ervaar des te sterker wordt mijn overtuiging dat ‘spiritualiteit’ niet iets is dat in woorden of daden ondergebracht kan worden. Het is een oerkracht dat zetelt in elke mens en dat loskomt als een residu van slechts één inzet: ontwikkelen van een communicatieve relatie met de Schepper.
Het is een oerkracht. Dat wil zeggen dat het iets is dat de mens meekrijgt bij de geboorte en weer wordt weggehaald bij de dood. Dat ‘iets’ maakt de mens bijzonder, laat hem springen, dansen, huilen en lachen. Wanneer dat ‘iets’ aanwezig is noemt men het een ‘mens’. Verlaat dat ‘iets’ het lichaam, dan verandert de naamgeving naar ‘stoffelijk overschot’. Dat ‘iets’ krijgt in de terminologie van de islamitische toegepaste psychologie (‘tasawwuf’ genoemd) de term ‘Ruh’ mee. Deze Ruh is in zijn meest zuivere vorm afkomstig van de Schepper zelf en keert uiteindelijk weer terug naar Hem. Vandaar dat ik het de ‘oerkracht’ heb genoemd. Deze Ruh is zeer potent in zijn spirituele kracht. Als het goed tot wasdom komt (o.a. door zikr!), en de mogelijkheid krijgt zich te ontwikkelen en ontplooien, dan komen daar krachten vrij die de natuurwetten overstijgen.
Zo zijn er tientallen mensen die getuigen dat Shaykh Tahir Alauddin al-Qadri op verschillende plekken tegelijk kon zijn; honderden mensen hebben meegemaakt dat Shaykh Nazim Adil al-Haqqani altijd de antwoorden geeft op vragen die de aanwezigen reeds in hun gedachten hebben maar nog niet hebben gesteld; duizenden mensen door de du’a van Shaykh-ul-Islam dr. Tahir-ul-Qadri genezen zijn van hun ziektes (zelfs terminale kanker zoals zelfs mensen op deze site het van dichtbij hebben meegemaakt). Er zijn duizenden voorbeelden van dit soort zaken te vinden door de geschiedenis van de Islam heen.
Deze oerkracht is een residu. Degenen die deze krachten bezitten kan het niets schelen of ze het wel kunnen of niet. Ze hoeven het niet te bewijzen noch spreiden ze het ten toon als daar om gevraagd wordt. Het is voor hun als stof van de schoenzolen dat opwaait bij het lopen op een zandpad: niet ter zake doende. Deze krachten worden hun gegeven door de Schepper, maar eigenlijk pas op het moment dat hun Ruh zich zo sterk heeft ontwikkeld en losgeraakt is van het materiele dat ‘er geen verschil meer is in waarde tussen goud en zand’.
Vandaar dat ik niet raar opkijk als in documentaires op o.a. National Geographic de pogingen mislukken om wetenschappelijke antwoorden te vinden op spirituele zaken. Ten eerste is spiritualiteit META fysisch, dus niet te voelen, ruiken, proeven, horen en zien (de enige middelen der waarneming die de wetenschap tot haar beschikking heeft). Ten tweede zul je nooit de mensen krijgen als onderzoeksobject die deze krachten waarlijk in al hun compleetheid beheersen. They just don’t care!
Maar…. aan de andere kant van het spectrum is er niets gevaarlijker dan een persoon die pretendeert spirituele krachten te bezitten maar in feite niets anders is dan een charlatan! Ook hiervan kennen we legio voorbeelden.
En….? Wat is jouw definitie van spiritualiteit?
14 Reacties op "Mijn definitie van spiritualiteit"
Broeder Tasneem,
ik heb jouw stuk met veel bewondering gelezen.
Ik ben je dankbaar, je hebt het verhelderend onder woorden gebracht.
Ik vindt het een heel erg boeiend ondewerp!!!
Je hebt inderdaad gelijk, spriritualiteit kan niet/moeilijk onder woorden gebracht worden, het is iets wat men ervaart. Sommigen zijn zich ervan bewust, sommigen misschien niet.
Ik weet wel dat ik niet zonder bewuste spiritualiteit kan leven, letterlijk en figuurlijk!
Wa’salaam
We need spiritualiteit, wat is een lichaam zonder geest ?? Al vul je je lichaam met allerlei dingen, als je geest leeg is voelt het als niks….
Als iemand tegen mij zegt bid je liever de fajr, of eet je de avond eten…. ( Al heb ik heel erg trek ;-) … ) bid ik die dag insallah liever de fajr….
Dank je broeder, voor dit mooie stuk..
Djazak Allah bi ghayran…. :-) :-)
Ik zeg INSALLAH want ik vergeet dit verhaal die ik op jonge leeftijd heb geleerd nooit:
Er was eens een oude geleerde, Nasreddin hoca….hei zei tegen zijn vrouw: Ya hatun…ooo geliefde/vrouw…vandaag ga ik als het mooi weer is naar het platteland, kijken hoe het met de oogst is…Als het slecht weer is blijf ik thuis…
Die dag was het mooi weer geworden, dus ging Nasreddin Hoca op pad naar zijn platteland, onderweg kwam hij de Haramiler oftewel rovers tegen, ze vroegn hem naar z’n geld…hij zei dat hij geen geld had, maar ze gingen maar door met vragen, op het laatst gaven ze hem een paar klappen en verlieten Nasreddin Hoca midden op de weg…
Nasreddin hoca natuurlijk weer terug naar huis, helemaal moe & kapot…
Hij kwam aan thuis bij z’n deur, en toen klopte hij op de deur…
Zijn vrouw vroeg : Wie is dat ?? ( Je weet, toen hadden ze nog geen kijk gaatjes door de deur ;-) )…
Nasreddin hoca: INSALLAH, ben ik het….hatun/ mijn vrouw…
Toen hij eenmaal binnen was vroeg zijn vrouw wat er met hem was gebeurd, en waarom hij ”insallah” zei aan de deur…
Nasreddin Hoca, die goede, oude geleerde zei…alleen Allah weet wat je als mens gaat meemaken, ik had gepland om of huis te blijven of naar het platteland te gaan, maar kijk nu… geen van beiden heb ik gedaan, maar er is mij heel wat anders overkomen…waardoor ik zelfs, ik ben het insallah…. zei, toen jij vroeg wie dat was aan de deur, toen ik klopte….
Jaaa, zo zie je maar weer… Zeg Bismillah, Insallah, Alhamdulillah, Sukrulillah…bij alles wat je doet en het leven is goed… ( he rijmt dit, of lijkt het maar zo… :-) :-) )
Selam, Turkse in Tha House, o ja Insallah Turkse in tha house….
Wow, mooi verhaal tasneem. Ikzelf heb niet zoveel ervaring met spiritualiteit, kan dus niet zo’n verhaal als jij delen :(
Een mooi stuk Tasneem! Mijn persoonlijke definitie van spiritualiteit is de persoonlijke (emotionele) band van een persoon met een Hogere Macht, in het geval van de monotheistische godsdiensten dus Allah swt.
Erg inspirerend… in een woord: prachtig!
Dank voor het delen en ik hoop snel weer wat van u te lezen :-)
*Spiritualiteit*
Lieve Tasneem,
Proficiat met jouw definitie!
Volgens mij heeft ”˜spiritualiteit’ altijd met ”˜geest’ te maken.
Onze geest wordt ook ”˜onze ziel’ genoemd.
Onze ziel is onze kern, het binnenste van ons. Het is in feite: ”˜dat wat we echt zijn’.
Het is ook het scenario waarmee wij iets creëren of de intentie van onze woorden en daden.
Die intentie kan edel en onbaatzuchtig zijn. Dan spreekt men over een heilzame daad of woord.
Een film met een goed scenario is een prachtige, leerzame, heil- of vreugdebrengende film.
Maar de geest kan ook negatief zijn. Met negatieve bedoelingen: vernederend, hebberig; wantrouwig; wanhopig; angst aanjagend. Dan spreekt men niet over spiritualiteit, maar over ”˜een slechte geest’. Dit is iets waar wij ons liever niet mee bezighouden, want hij brengt niets goeds voort.
Daarom houden wij het maar bij jouw definitie: ”˜Ruh’, de oerkracht, waar alles uit voortkomt.
“Deze Ruh is in zijn meest zuivere vorm afkomstig van de Schepper zelf en keert uiteindelijk weer terug naar Hem.”
Ik schrijf momenteel een boek over zulke dingen. Willen jullie hem gratis lezen?
Ik stuur hem, via e-mail, in afleveringen en denk er ook over om hem in blogs te laten verschijnen.
Interesse? Laat mij maar iets weten op: j.happaerts@gmail.com
Vriendelijke groeten aan al de lezers en lezeressen.
Joris Happaerts
“Many people have a romance of Sufism, because when they read the thoughts of the east, they thought it was poetry. When they read that the cost of this was tears of blood, they thought it was poetry, romance, and how beautiful, and yes, yes, we all love Allah.
And they meant it.
Until you’re broken, until you’re finished, until there’s nothing left of you, you are a lover.”
Geachte leden,
Ik schrijf jullie omdat ik nergens goed mijn verhaal kwijt kan. Ik voel me een zeer spriritueel mens, ik voel me dicht bij Allah r.a.m en onze profeet Mohammed, vzmh, en toch lijk ik nergens bij te horen, omdat men mij niet wil accepteren zoals ik ben.
Dit zegt al genoeg misschien.
Mijn spiritualiteit is gevoed niet alleen door de islam maar ook door andere religiueze stromingen of levenswijzen, die eigenlijk ook wijsheid brachten en inzichten van de wereld. Toch merk ik dat spiritualiteit en geloof niet op dezelfde wijze word uitgedragen, dus in praktijk gebracht door mijn familie om me heen, zoals ik nu geloof of spiritualiteit beleef. Ik merk dat er een gat is tussen werkelijkheid in de huidige samenleving waarin we leven en wat er in de boeken staat en hoe vreedzaamheid en liefde word uitgedragen. Ook merk ik dus in mijn familie dat spiritualiteit en daarmee verbonden vreedzaamheid en liefde geen praktisch begrip meer is als je ‘anders’ bent, binnen de moslimcultuur of als een moeder, hulpbehoeftig is. Toch meen ik dat zij hun medemensen en geloofsgenoten geen recht doen hiermee. Ik heb een andere beeld van spiritualiteit of de uitvoering van geloof, in het praktisch zin van leven met elkaar, dan zij, namelijk met meer liefde, openheid en zachtheid. Ik heb einglijk geen vraag maar wil dit gewoon laten weten, dat dit ook gebeurd daarnaast wil ik benadrukken dat ik erg blij ben dat ik deze site heb gevonden.
Ik wens een ieder hiero, vrede in hart en ziel.
Salaam Alaikoem.
#9 De mensheid (Beantwoorden)
Zo anders is jou verhaal toch niet? Ik kan me er helemaal in vinden en zie veel overeenkomsten met hoe ik over bepaalde zaken denken.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je je zelf accpeteert.
Salaam
Rahma
Goed thema Tasneem,
Spiritualiteit is voor mij o.m.
– Contact met de Scheppende entiteit door innerlijke reflectie;
– Een proces gericht op het zichzelf losweken van het materiele, naar een staat waarin omringende en innerlijke trillingen er niet meer zijn;
– Een continue beleving dat ons zijn en ons handelen in relatie staat tot meerdere aanwezigheden in de kosmos;
Hindoeisme
Moet mij van het hart dat onze medemensen duizendenden jaren geleden reeds kennis verwierven over sommige van de vermogens die Tasneem schetst. Patanjali heeft geprobeerd de spiritueel vergaarde kennis enigzins begrijpelijk vast te leggen en Gautama Sidharta (de bekende Budha) had er een ontzettend talent voor.
De Sufi ervaringen komen erg overeen met observaties uit de Hindoeistische traditie.
Kritische noot
Helaas is het mystieke pad nog altijd omgeven door mysterie. Dit leidt soms tot interessant doenerij door zelfbenoemde voorlieden en bovendien is het gebrek aan kennis ook nog inherent gevaarlijk voor beoefenaars.
Een onvoldoende benoemd feit is m.i. dat niemand nog preciezer en volledig weet hoe de ervaringen van de rishi’s (zeg maar hindoe sufi’s), yogi’s en sufi’s precies in elkaar steken en hoe het werkt.
Concept verklaringen die er wel zijn komen mij niet plausibel over. Wij zijn nog ver weg van een goed begrip mede omdat het ook niet serieus en meer objectief wordt bestudeerd.
Peace and love,
Aleem Ahmed
PS Het kritische verstand blijven gebruiken
Moet me nog wel van het hart dat juist het feit dat we nog zo weinig snappen van vooromschreven materie, enige voorzichtigheid gepast is.
Marie Curie wist immers ook niet dat ze zichzelf ziek maakte gedurende haar onderzoek naar radio-actieve materialen.
Met excuus: er zijn veel zgn. piers of guru’s of hoe ze zich ook noemen die beweren mensen te kunnen helpen op het pad naar spirituele verlichting. Daaronder bevinden zich ook veel oplichters en charlatans.
Mijn advies: bewandel je eigen pad en blijf naar goed Koranisch voorschrift je verstand gebruiken.
Mijn definitie van spiritualiteit is de oerkracht die in ons ieder schuilt het onbewuste, de ziel, gecombineerd met je lichaam een onoverwinnerlijk iets.
Ga nooit mee met een stroming denk voor jezelf, laat je oerkracht zien.
Dat is het enige wat telt in deze wereld met alle conflicten die vandaag de dag bezig zijn.
Oerkracht is iets onbeschrijvelijks hetgeen de meesten hier verklaren als door god gemaakt.
Ik voel het in mij als iets van mijzelf
Dus gebruik het ook en laat je niet alles voorkauwen
Gegroet,
Oermens
Selam alaikum
broeders ik heb een vraag?
wat houd la ilaha illallah Mohammed rasoel allah (tawheed) is.
Kan iemand me daar de beste antwoord geven en ook vertellen wat aqiedah was van ons profeeft Mohammed vrede en zegeningen zij met hem en zijn familie.
En wie volgen wij?
Selam alaikum
Beste Tasneem Sadiq,
Een leuke stuk en het maakt een en ander wel duidelijker. Waar komt het weg en waarom doen we er nix mee. Ik hoop dat dit een voorbeeld voor mensen is, zodat iedereen er mee aan de slag gaat, want anders is het echt een gemis. Succes verder!-)
Met vriendelijke groet,
Luitzen de Graaf