Abdulwahid van Bommel is gastarbeider bij wijblijvenhier.nl
Bijna elk boek over islamitisch ethiek, dat wil zeggen elke tekst die ‘goed en kwaad’ in het licht van Koran en Hadith behandelt, begint met een paragraaf over de vraag: wat is onze bedoeling? De profeet heeft hierover een gevleugeld woord gesproken, namelijk:
"innama’l ‘amala binniyât"
alles wat we doen wordt beoordeeld naar onze intentie.
Hiermee heeft de profeet aangegeven dat we ons in de menselijke motivatie moeten verdiepen; waarom doen wij wat wij doen? Dat is een belangwekkend gegeven. Ook binnen de psychologie bestudeert men de menselijke motivatie om menselijk gedrag te begrijpen.
De psychologie heeft de volgende definitie:
Motivatie heeft betrekking op een bezielende toestand van het organisme dat deze in de richting van een bepaald doel stuurt. Die motivatie wordt opgesplitst in drie delen:
- Een drang van binnenuit (innerlijke behoeften en drijfveren van het organisme);
- De aantrekkingskracht van buiten (externe factoren die het organisme beïnvloeden);
- Het doelgericht gedrag.
Waarom verdiep je je bijvoorbeeld in een theoretische basis voor opvoeding in de islam? Je innerlijke drang kan nieuwsgierigheid zijn of een behoefte om iets te weten te komen over jezelf, of een onlesbare dorst naar kennis. Externe factoren worden gevormd door ouders, leerkrachten, media, etc., die je motivatie beïnvloeden om bepaalde dingen wel of niet te gaan doen. De rest van je omgeving kan ook een stimulerende werking uitoefenen op je leergedrag .
Bij de motivatie gaat het er meestal om een bepaald doel te bereiken. Dat kan een leerdoel zijn en dat is meestal een tussenstation. Wanneer je je doel hebt bereikt en de motivatie neemt af, dan is het zaak jezelf weer een nieuw doel te stellen. Leren is in de islam van de wieg tot het graf. ‘Lifelong learning’ wordt als een Amerikaans begrip gezien, maar de profeet zei 14 eeuwen geleden: “Vergaar kennis van de wieg tot het graf”.
Voor ieder mens (dus ook voor moslims) zijn er drie soorten motieven, drijfveren of beweegredenen die voor ons handelen en denken doorslaggevend zijn:
- Biologische drijfveren
Deze komen voort uit onze behoefte aan bijvoorbeeld water, zuurstof en slaap; - 2. Psychosociale drijfveren
Deze komen voort uit de behoefte aan zekerheid, eigenwaarde, liefde en sociale waardering; - 3. Religieuze drijfveren
Deze komen voort uit de behoefte boven onszelf uit te stijgen en een relatie met het goddelijke te onderhouden.
De biologische drijfveren zijn aangeboren, de meeste psychosociale drijfveren worden aangeleerd en komen voort uit ervaring. Sommige psychologen gaan ervan uit dat bijvoorbeeld de behoefte aan menselijk contact ook aangeboren is. Volgens de islam zijn religieuze drijfveren zowel aangeboren (fitrî) als aangeleerd. Vandaar de nadruk op kennisvergaring. De laatste drijfveer beïnvloedt sterk het morele, spirituele en mentale kader waarbinnen de eerste twee worden beleefd.
Deze thema’s hangen ten nauwste samen met individuele verantwoordelijkheid. Dit wordt binnen de islam in samenhang met collectieve verantwoordelijkheid gezien. Die is voor een deel binnen de eigen (moslim) gemeenschap nog wel aanwezig maar is in de grote steden niet direct herkenbaar als sociale betrokkenheid op de gehele samenleving. Vanuit de moslims is er niet echt een gemeenschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel voor ‘de Nederlandse samenleving’. De veel besproken waarden en normen zijn over en weer niet altijd herkenbaar voor beide partijen. Van Nederlandse kant is het vaak moeilijk om gedrag te ontdoen van de exotica om de bedoeling te begrijpen en van moslimzijde wordt niet altijd ‘lichaamstaal’ als even belangrijk als ‘lichaamsbedekking’ gezien.
In de landen van herkomst zag de gemeenschap toe op de gedragingen van kinderen en corrigeerde gezamenlijk ‘fout gedrag’. Hiervoor zijn binnen de moslimgemeenschap veel gedragcodes ontwikkeld. De westerse samenleving trekt zich op dit punt heel ver terug. De harde hand van sommige moslimvaders komt vaak voort uit onmacht en verlies van respect. Wederzijdse eerlijkheid, onderling vertrouwen en openheid kunnen straf overbodig maken.
Voordat we ons in de vraag verdiepen of straffen altijd pedagogisch even verantwoord is en zo ja, hoe dan – kijken we naar wat algemene opmerkingen van de profeet, sommige erg bekend, over de huiselijke sfeer en de interne familie- en gezinsverhoudingen.
- Er kwam een man bij de profeet en hij vroeg: “O boodschapper van Allah! Wie heeft het meeste recht op mijn plezierige gezelschap?”
De profeet antwoordde: “Je moeder”.
De man vroeg: “En wie daarna?”
De profeet zei: “Je moeder”.
De man vroeg weer: “En wie daarna?”
De profeet zei weer: “Je moeder”.
De man vroeg weer: “En wie daarna?”
Waarop de profeet zei: “En dan je vader”. - De vanzelfsprekende moederliefde wordt in een andere uitspraak van de profeet gelijk gesteld aan de genade van Allah:
De rahima (baarmoeder) is van de Rahmân (de Barmhartige) afgeleid. Daarom heeft Allah – tegen de rahima – gezegd: - “Hij die zijn banden versterkt met u, versterkt daarmee zijn banden met Mij! Maar hij die zijn banden met u losser maakt, verzwakt daarmee zijn banden met Mij!”
- Er kwam een woestijnarabier bij de profeet en zei: U kust kinderen (eigenlijk: sibyân = zuigelingen!), maar wij doen zoiets niet. De profeet antwoordde: “Wat kan ik eraan doen wanneer Allah het mededogen uit uw hart heeft verwijderd?”
- De profeet nam eens een baby in zijn armen, waarbij hij het verhemelte van de baby met gekauwde dadel inwreef (hanaka = een gebruik dat daarna tot de profetische gebruiken (soenna) is gaan behoren) en de baby plaste op zijn kleding en hij liet water komen en spoelde het daarmee af.
- Aswad zei, ik vroeg aan Aysjah wat de profeet deed als hij thuis was. Ze zei: “Hij hielp zijn vrouw, dat wil zeggen, hij deed werk voor zijn vrouw”.
- Anas ibn Mâlik was op zijn tiende aan de profeet gegeven om van hem te leren en hem te dienen. Hij zei: “Ik diende de profeet tien jaar lang en hij zei nooit zelfs maar iets als ‘foei’ tegen mij. Zelfs niet: waarom heb je dit gedaan of waarom heb je dat niet gedaan?”
- Tofail ibn ‘Amr al-Dausî kwam met zijn metgezellen bij de profeet en zei: O boodschapper van Allah! De Daus (zijn stamgenoten) hebben (de islam) geweigerd en zijn ongehoorzaam. Bid tot Allah, opdat Zijn straf over hen kome! En er werd al gezegd: de Daus hebben zichzelf ten gronde gericht! Maar de profeet zei:
“O Allah! Schenk Uw leiding aan de Daus en breng hen tot zichzelf.” De profeet weigerde dus om straf te bidden, zelfs bij mensen die ongehoorzaam waren. - De boodschapper van Allah zei: “Allah schenkt geen genade aan degene die geen mededogen heeft voor mensen”. En hij zei: “Degene die geen mededogen heeft voor onze kleinen (de kinderen) en geen respect heeft voor onze groten (de volwassenen) is er niet een van ons!”
- Anas heeft gezegd dat de profeet nooit schold, vloekte of obscene taal gebruikte. Wanneer hij iemand van ons wilde terechtwijzen zei hij: wat is er met hem aan de hand, moge zijn voorhoofd uitbundig met aarde in aanraking komen. (De profeet gebruikt hier een metafoor en bedoelt: Laat hem veel het gebed – en tijdens het gebed: sadjda – verrichten, dan verandert hij wel, dat wil zeggen, dan komt er wat meer genade en mededogen in zijn hart).
Abdulwahid van Bommel is imam, publicist en geestelijke verzorger voor moslims bij het Medisch Centrum Haaglanden. Voorheen was hij voorganger van de Moslim Informatiecentrum in Den Haag en directeur van de Nederlandse Moslim Omroep.
13 Reacties op "De bedoeling was goed"
Salaam Abdulwahid,
Jouw bijdrage is zoals gewoonlijk inspirerend, verheffend en vitamine voor de innerlijke geloofsbeleving.
Sta mij echter toe te verzoeken ook aandacht te hebben voor de behoefte onder Moslims aan voorlichtingscampagnes omtrent de diverse bronnen van Islamitische overlevering. En meer specifiek, voorlichting over de betrouwbaarheid en bruikbaarheid van deze bronnen als leidraad en inspiratiebron voor de geloofsbeoefening.
In deze tijd van Internet en snelle informatiekanalen zal de behoefte aan kennis over de bronnen steeds belangrijker worden.
Vele moslims komen al lang niet meer naar de Moskee, vooral de jonge moslims en moslima’s. Ze zijn echter wel te vinden in de vele fora die het Internet rijk is. Niet alleen in de Moslimfora maar ook gewoon in chatrooms op MSN of Hyves-achtigen.
De Moslims weten m.i. echter onvoldoende over hun geloof, de geschiedenis van hun geloof, en de belangrijke evenementen daarin. De fundamentele waarden van de Islam zijn zoek in het geheel, is mijn stellige overtuiging.
Ik weet niet of u het opmerkt maar zo vaak zijn er hier maar ook elders jonge of oudere moslim(a)s die Fikh, Hadies, Uitspraken van al dan niet zelfbenoemde (veelal reeds gestorven) denkers, Koranteksten en eigen denkbeelden in de “shaker” gooien en presenteren als “de Islam zegt dit” of “Volgens de Islam is dat”.
Samen houden wij allemaal hiermee 1 grote verwarring in stand die onnodig is in deze tijd van moderne Informatie en Communicatietechnologie. Een verwarring die gewone simpele moslims zoals ik niet echt helpt bij het kunnen verdedigen van het geloof jegens columns van Wilders en zijn adepten die demonisatiestukken schrijven over onze geliefde Profeet Mohammed (pbuh). Stukken waarin vrijelijk en creatief wordt gequote uit de veelkleur aan voorgenoemde bronnen.
Niet iedereen kent het WRR rapport van kaft tot kaft en massalere utilisatie van makkelijkere Islam educatiemethoden zijn m.i. dus hard nodig in deze kakofonische tijd.
Vergeef mij deze wellicht langdradige reactie die enigzins afwijkt van de kern van uw stuk.
“Innama’l ”˜amala binniyât” zoals u terecht aanhaalt. Beoordeel dit svp dan ook naar de intentie. Gelegenheden waarop ik u beter kan spreken over deze zaken doen zich immers helaas niet voor.
Peace & Love
Aleem Ahmed
Initiatiefnemer Islam Media Monitoring – AA Aktiegroep
AleemAhmedAbdul@yahoo.com
Ik ben het eens met Aleem Ahmed dat de mate van “onkennis” groot is bij velen. Daar moet iets aan gedaan worden, want ze doen zich wel voor als vertegenwoordiger van de Islam om vervolgens uitspraken te dien die niet bij de geest van de Islam passen. Helaas nemen velen de trend over om iets “ergens” te lezen en dat vervolgens aan te halen als bron “omdat dat geschreven is, kijk zelf maar.”
Uitspraken die dan gedaan worden zijn dan kaf op het koren van anderen … uitspraken die niet getuigen van enige feitelijke kennis van de Islam. Heel dom maar wel de realiteit.
Het stuk van de heer Van Bommel vind ik een heel goed stuk, er staan hele leuke dingen in over de profeet!
Wederom dank voor uw bijdrage. Altijd een inspiratie om het te lezen!
beste van Bommel, ik vind u zeer tof, bedankt!
@ #2 Asim:
Als moslims zouden leven naar deze regels, dan was er geen probleem.
@ #5
Helemaal mee eens… wij moslims pikken eruit wat ons goed uitkomt meestal. Niet waar we inzet voor moeten tonen, helaas.
@ #6 Ihsan:
Wow…
“…wij moslims pikken eruit wat ons goed uitkomt…”
Wat een nederigheid van een moslim. Dat zie je niet vaak. Voor wat het waard is, je hebt mijn sympathie, Ihsan!
@Niet Jacob: ik ga er niet meer belasting van betalen, nee.
Als je baas de hele tijd over je schouders meekijkt, dan is dat niet prettig, als hij je vervolgens gaat vertellen wat jouw bedoelingen en motieven zijn, dan wordt je recalcitrant en wordt je verleid tot het doen van boute uitspraken, je wordt niet de ruimte geguind om jezelf te kunnen zijn, je leidinggevende bemoeit zich teveel met je. Weer anderen worden er doodongelukkig van en heel weinig worden agressief, welke op zich voortkomt uit angst.
Je opmerking is erg eenvoudig van aard, maar ik ga er gemakshalve van uit dat het goedbedoeld is. Desalniettemin zou het wonderen doen als er meer toenadering wordt gedaan en meer achtergrondinformatie wordt verzameld, anders wordt weer zo’n loopgravendiscussie. Daar heeft niemand wat aan. Het is niet zo eenzijdig als wordt beweerd, er zitten meer kanten aan het verhaal en de medaille kent altijd een keerzijde.
Het reflectieve stuk van de heer Van Bommel blijft een goed stuk.
Aleem, je slaat de spijker op z’n kop. Er is te weinig kennis, zeker onder jongeren. Die komen al lang niet meer in de moskee. Waarom niet? Omdat de imaam hen niet begrijpt. Waarom begrijpt die hen niet? Omdat hij hun taal niet spreekt, hun belevingswereld niet kent. We moeten dat de moskeebesturen kwalijk nemen, die incapabele mensen aanstellen, die het belang van hun eigen kinderen uit het oog verloren zijn. Eigenlijk zouden jongeren massaal geschikte imaams moeten eisen, imaams met een gedegen theologische opleiding, maar ook met uitgebreide kennis van de Nederlandse maatschappij. Imaams die zowel de Nederlandse als de Arabische taal perfect beheersen. Maar ik hoor de sprokkelende jongeren nauwelijks.
Instituten als Dar al Ilm en Al Islah doen overigens met beperkte middelen erg hun best om toegankelijke cursussen aan te bieden, het kan dus wel. Ik heb het geluk dat de heer Van Bommel een paar keer per jaar bij ons in de moskee een lezing komt geven. Hij beantwoordt dan ook vragen over de betrouwbaarheid van bepaalde teksten, en hoe die teksten je in het dagelijks leven kunnen inspireren.
meneer van Bommel “Hoezee!
die jongeren zijn bezig op internet in hun cyberislam. en die strookt niet met de werkelijkheid . In de moskeeen moeten van Bommels komen. Helaas verdient een imam scratch.Het is een zware job. Dus dan zullen de heren bestuursleden eerst eens naar de CAO van hun imams moeten kijken.
Zorgverlof, vakantie uren , onregelmatigheidstoeslagen , verzekering enz.
Je krijgt geen goede geleerden want die gaan wel lesgeven op een universiteit. Die kosten… geld .
en dat is er nou net niet .
:) Masha’Allah meneer van Bommel
Met belangstelling volg ik wat er in de koran geschreven staat en de daarbij behorende uitleg. Nu kwam ik in mijn zoektocht de volgende tekst tegen:
“De moslim die wil deelnemen aan westerse politieke partijen staat voor twee keuzes; of hij neemt deel aan deze partijen en is overtuigd van haar ideeën en adopteert haar meningen. Het minste wat over deze moslim gezegd kan worden is dat hij fasik is, als hij al niet tot kufr is gekomen wat God verhoede. Of hij neemt deel aan deze partijen om bepaalde doelen voor de moslims te bereiken en doet voor of hij in de ideeën van de partij gelooft terwijl hij ze van binnen afkeurt, wat dus bedrog is, wat dus haraam (verboden) is. Hoe wil de moslim de westerling op deze manier de ware aard van de Islam overbrengen terwijl hij hem bedriegt in de hoofdzaken voor de bijzaken?”
Zie:
Het Goddelijke oordeel aangaande de deelname aan het politieke leven in het westen. (deel 1) (ook deel 2)
http://www.expliciet.nl/content/view/412/52/
Wat vinden jullie van toepassing op de moslims in de Nederlandse politiek ??
Ange, dit is m.i. klinklare rubbish hoor !!!
Deze moslim moest dat even kwijt over de tekst die jij onder #12 oprakelt.
Ik als moslim heb aan geen enkele andere moslim verantwoording af te leggen over mijn keuzes. En de redenatie die jij hebt gequote,…zo denk ik en vele anderen die ik ken in ieder geval niet na over de dingen.
Peace,
Aleem Ahmed