Ik heb dit lang uitgesteld. Ik wilde het bewust niet doen. Ik dacht: ‘Ik ga me er niet druk om maken, het is het niet waard’. Maar nu doe ik het toch. De reden waarom ik minstens twee dagen in de week mega chagrijnig ben en niemand om me heen moet hebben (anders heeft die persoon het zwaar te verduren!) zijn de vertragingen van de NS!
Vertrekbord gecrasht
De nieuwe dienstregeling zou eigenlijk in mijn voordeel moeten werken. Ik kan een kwartier later uit huis en als alles perfect op elkaar aansluit dan ben ik 1 uur en 45 minuten kwijt om op de Uithof in Utrecht te komen. Maar dat is het probleem. Als de trein tien minuten vertraging heeft dan ben ik te laat. Wat dat betreft ben ik helemaal vernederlandst. Ik ben (bijna) nooit te laat. Afspraak is afspraak (hè Rita?).
Gevolg? Nog vroeger uit huis dan eerst. Ik heb een paar keer het risico genomen om een trein later te pakken, maar van de vijf keer ben ik maar één keer op tijd geweest. Dan nog maar te zwijgen over de uitvallende treinen of treinen die zodanig vertraagd zijn dat je bijna op elkaar moet staan om vervoerd te worden. En toen kwamen de prachtige cijfers die dit ongenoegen bevestigen.
Tegelijkertijd kan ik me ook irriteren aan dit klaag-eigenschap. Ik heb het gewoon veel te goed denk ik dan. Alsof je doodgaat van een beetje vertraging. Een beetje optimisme kan ik dan wel gebruiken. Maar ja, als ik uitreken dat ik zeker vijftien uur per week in de trein zit en door vertragingen ook nog minstens twee uur kwijt ben dan komt de pessimistische Suzan weer naar boven! ‘That’s life’, zeggen mijn vriendinnen. Yep, that’s life. Wat een drama..
17 Reacties op "30 minuten vertraging"
Je bent een echte Nederlander met je geklaag.
Maak je niet druk, je bent niet de enige die hiermee te maken heeft. Ruim een jaar geleden werd ik naar een opdracht in Amsterdam gestuurd. Ik zag er erg tegenop. Nu, ruim een jaar verder en ik reis nog steeds elke dag op en neer vanuit Den Haag. Reistijden van 1,5 tot 2 uur zijn normaal, en dan heb ik het over de enkele reis. Hierdoor maak ik weken van gemiddeld 60 uur. Van alles geprobeerd, eerder beginnen, later beginnen, niets hielp. Totdat ik begreep dat het ook niet zou veranderen als ik mijn eigen attitude niet zou veranderen. Ik vind het reizen erg en als ik ervoor kies om het niet erg te vinden, dan wordt het een stuk draaglijker voor me. Sterker nog, dan kom ik erachter dat ik niet de enige ben die zulke lange weken maakt.
Nu nog een leukere baan en dan is het helemaal top, hahaha.
@ vele
wohoooo! ook Suzan is geintegreerd!
Heel herkenbaar: het openbaar vervoer is vreselijk. Ik woon in Utrecht en deed er met de bus een uur over om de Uithof te bereiken. Sinds ik een brommer heb doe ik er nog maar een kwartiertje over! Op naar een rijbewijs dus…
Wat heeft rita ermee te maken?
Ja, dat begreep ik ook niet helemaal wat Rita ermee te maken heeft, maar ik lees daar overheen joh, geen punt.
@ #5 sjaak
Das humor vriend!
Die buitenlanders en die moslims begrijpen het wel :-D
@ Ihsan
Juist… netals:
Wij moslims zitten bomvol met humor…
:-) haha
Het frustredende zijn niet de vertragingen zelf, het frustreert omdat de NS, en Nederland in het algemeen, pretendeert punctueel te zijn. Regels zijn regels, afspraak is afspraak, we rijden volgens dienstregeling, maar toch werkt het op een of andere manier niet. We denken alles in de hand te hebben, maar de tijd ontglipt ons. De NS maakt dienstregelingen op de seconde nauwkeurig, maar houdt geen rekening met herfstbladeren, gestolen koperdraad, een gek op het spoor… In derde wereldlanden wordt vertraging ingecalculeerd, dus wind je je niet zo op. Overigens reisde ik met de transsiberië express, ruim een week, maar het ding reed op de minuut nauwkeurig. Waarschijnlijk was tegenslag ingecalculeerd, was er geen tegenslag, dan reden ze gewoon wat langzamer.
Binnekort moet ook ik eraan geloven. Nu fiets ik nog twintig minuten, als ik laat ben redt ik het door wat stoplichten over te slaan. Maar over twee jaar moet ik ook dat traject Den Haag-A’dam. Een collega die uit Rotterdam komt maakt zelfs vechtpartijen mee omdat de treintjes die de NS daar nu inzet veel te kort zijn.
Ik doe altijd heerlijk een dutje in de trein , dus als hij er langer over doet , doe ik een langer dutje. Als ik heel lang moet wachten, vraag ik mijn geld terug via zo’n formuliertje. Dan reis je dus bijna voor niks( elk nadeel heb zijn voordeel). Ook gezellig met andere reizigers praten als de vertraging helemaal uit de hand loopt en je als haringen in een ton gepakt all reizigers van twee uitgevallen treinen in een verkort treinstel geperst wordt is weer eens iets anders. De humor ervan inzien en gezellig met elkaar erom lachen geeft echt een goed gevoel. Maw probeer de leuke kant van het reizen per trein te zien. Leukst vind ik nog als ik met 120 kilometer per uur langs de file rijd.
15 uur per week dat is veel tijd om lekker te lezen.
Geen humor maar goedkoop.
Gek… ik heb nog van niemand gehoord dat hij of zij erop vooruit is gegaan dankzij de nieuwe dienstregeling. Terwijl dat toch wel de opzet was van de NS. Ik neem tenminste aan dat de NS niet moedwillig reizigers aan het pesten is.
Of zou het komen doordat klagers zich laten horen en mensen die tevreden zijn, dat niet laten merken? Zouden we zó verwend zijn???
Hoe dan ook, ik ben blij dat ik lekker met de auto naar m’n werk kan, bijna altijd buiten de spits. Ik heb vier jaar lang dagelijks twee keer vijf kwartier in het openbaar vervoer gezeten en dat doe ik nooit meer.
Gebruiken ze Windows als OS voor die verkeersborden? Ik zie namelijk de befaamde ‘blue screen of death’.
Ik bedoelde natuurlijk vertrekborden. :)
Suzan lijkt steeds meer op een Nederlander maar ze is er nog niet. Nu nog klagen over het weer, belastingen, chef, ambtenaren, buitenlanders en alles komt goed!
Weetje wat ik niet snap dat die ns nooit toegeeft dat de trein te laat is altijd wordt maar omgeroepen tingdong…….. de trein komt ongeveer over … minuten binnen Grrrr zeg gewoon DE TREIN IS TE LAAT! nou mazzel