Voorpagina Cultuur, Maatschappelijk

Holland is changing…

Of je nou linksom, rechtsom of recht door zee gaat.. Iedereen ziet dat Nederland verandert. Je ziet het in het nieuws, in de politiek en in de houding van mensen. Iedereen speelt hier bewust of onbewust ook op in. Je kunt denken aan politieke partijen die zetels winnen door het presenteren van doemscenario’s, bedrijven die actief beleid voeren om het exlusieve blanke imago te veranderen en zo multiculti talent te trekken en natuurlijk zie je het ook heel simpel aan de mensen die rondlopen in de stad.

Het besef dat deze veranderingen defintieve veranderingen zijn, lijkt soms niet doorgedrongen te zijn bij een aantal. Dit is op dit moment een van DE problemen in Nederland.

We kunnen in Nederland op veel punten kritiek hebben. De allochtonen spreken onze taal niet, de autochtonen willen ons niet, de moslims willen onze kerken omtoveren tot islamitische gebedshuizen en de Albert Hein moet halal! Dit is echter niet het wezenlijke probleem.

Een van DE grootste problemen in het debat over multicultureel Nederland, naar mijn mening en ervaring, is het niet willen en durven erkennen dat Nederland defintief verandert. Nederland is niet meer het land, waarin de twee uitersten de Katholieken en de Protestanten zijn, waarin een kleurling op school een uitzondering is of waarin gesproken kan worden van een land met overwegend één cultuur. Alle pogingen om terug te willen gaan naar de tijd voor gastarbeiders naar Nederland kwamen, zijn niets anders dan het wegkijken en ontkennen van vandaag en morgen.

Dit maakt eigenlijk heel wat discussies redelijk nutteloos en zorgt ervoor dat we niet toekomen aan de echte problemen. Zo heb je bijvoorbeeld de bekende minaret-is-te-hoog-discussie. Meneer met negen zeteltjes vindt dat een minaret niet hoort bij het straatbeeld van Nederland. De Nederlandse maatschappij zou de Christelijke en Joodse tradities als basis hebben… Huh? So? Dit is gisteren niet meer. Bevolkingsgroepen veranderen en dus ook de behoeftes van bevolkinsgroepen. Als daar een moskee met een minaret bij hoort, so be it. Het straatbeeld moet namelijk ook de weerspiegeling zijn van de mensen die in die straten wonen.

Het hele integratie-gebeuren is ook een beetje achterhaaald dus. Ik vraag me af wanneer de integratiecursus begint voor meneer W*lders, Nederland is namelijk een seculier land! Niks minaret is te hoog! Als er één iets is dat het straatbeeld verziekt in Nederland, weet ik wel op welk hoofd het groeit.

Altijd grappig (lees: verdomde lastig) om vrienden in het buitenland uit te leggen wat het woord ‘allochtoon’ ook alweer inhoudt. Vaak zijn de gesprekken zoiets:

> Een allochtoon is iemand met ouders vanuit het buitenland
– Maar jij bent toch geboren en getogen in Nederland?
> Ja, tuurlijk ben ik Nederlander, maar toch zeggen ze dat niet zo. Want dan is het niet duidelijk of mijn ouders nou wel of niet uit een niet-Westers land komen.
– Maar waarom dan?
> Dat blijkt belangrijk te zijn voor het CBS en het beleid van de overheid
– Dus je bent wel Nederlander, maar met ouders die geen Nederlanders zijn?
> Niet helemaal. Ik vorm wel één van de 16 miljoen Nederlanders, maar niemand op straat zal mij Nederlander noemen of mij zo zien
– Dus je bent geen Nederlander
> "You trying to confuse!?", zou een wijze vriend van me nu zeggen.

Vaak denk ik na zo’n gesprek dat we hier in Nederland erg achter de feiten aan lopen…

Aan beide kanten is een switch in mentaliteit nodig. Alle allochtonen moeten weten dat ze gewoon Nederlanders zijn met een net wat diversere achtergrond.. en dat mag, das mooi! En de autochtonen moeten inzien dat deze mensen heus niet een keer weggaan massaal, dus dit IS nu Nederland en dit ZIJN nu de Nederlanders.

Hier zal voortaan elk jaar ook Offerfeest, Suikerfeest, Chinees Nieuwjaar en Holy Paguwa gevierd worden. En de Nederlanders van vandaag en morgen zullen vaak ook het Marokkaans of Turks als tweede taal hebben en het eten toch iets pittiger willen zien.