Voor het eerst in de geschiedenis voldoen bijna alle Islamitische scholen aan de wettelijke minimumvereisten. En dus denken bestuurders al aan méér vestigingen.
Bron: RD.nl
Islamitisch onderwijs stond in de beeldvorming jarenlang gelijk aan fraude en wanbestuur. Maar anno nu is er echt iets veranderd. Voor het eerst in de geschiedenis voldoen bijna alle islamitische scholen aan de wettelijke minimumvereisten. En dus denken bestuurders al aan méér vestigingen.
Kamal el Addouti wordt nog weleens zwetend wakker. Dan ziet hij de krantenkoppen van vijf jaar geleden weer voor zich, in de trant van: ”Bijna 90 procent islamscholen fraudeert”, of ”Islamitisch onderwijs sjoemelt met belastinggeld”.
Hij zag de toekomst toen somber in, erkent de voorzitter van de Islamitische Schoolbesturen Organisatie (ISBO) nu. „Maar het is toch gelukt. We hebben geen zeer zwakke scholen meer, en nog maar één zwakke school: in Harderwijk. En ook die springt later dit jaar waarschijnlijk naar groen.”
El Addouti is een van de mensen die woensdag het woord voerden op een opgetogen conferentie van de ISBO in Soesterberg. Voor die opgetogenheid was wel een reden: de kwaliteit van het islamitisch onderwijs is volgens de Inspectie van het Onderwijs met sprongen vooruitgegaan.
Dat was dan ook wel nodig. Volgens diezelfde inspectie was de situatie in 2008 nog allerbelabberdst. Bijna 13 procent van de scholen kreeg het predicaat ”zeer zwak” mee, tegen nog geen 1,5 procent van alle scholen in Nederland. Bovendien moest ruim een derde van de islamitische scholen toen beoordeeld worden als ”zwak”, tegen 9,2 procent landelijk.
Tripjes naar Saudi-Arabië
Een greep uit de misstanden: besturen konden niet aantonen dat mensen op de personeelslijst ook echt iets voor de school hadden gedaan, besturen zetten familieleden op de lijst zonder dat ze daar iets voor uitvoerden en er werd voor tonnen uitgegeven aan tripjes naar Saudi-Arabië zonder dat die reizen een educatief karakter hadden. Het inspectierapport was, kortom, vernietigend.
De inspectie was er veel aan gelegen om aan te tonen dat ze echt geen hetze tegen islamitisch onderwijs aan het voeren was: er werden verschillende onderzoeken bij andere scholen uitgevoerd, maar de misstanden op deze schaal bleken toch echt specifiek voor islamitische scholen te gelden.
De meeste van die scholen waren en zijn aangesloten bij de eerdergenoemde ISBO. In het hele land zijn op dit moment 44 islamitische scholen; 37 daarvan vallen onder de ISBO-koepel. Op één na zijn het allemaal basisscholen: alleen Ibn Ghaldoun uit Rotterdam is een school voor voortgezet onderwijs.
Bismillah
Directeur Yusuf Altuntas trad in 2008 aan bij de ISBO, juist voordat de inspectie met het zwartboek naar buiten kwam. Direct belegde hij een ingelaste algemene ledenvergadering op de Bilalschool in Amersfoort. Daar kwam het project Kwaliteit Islamitisch Onderwijs uit voort, dat met tonnen werd ondersteund door het ministerie van Onderwijs. „We hebben tegen elkaar gezegd: We gaan ervoor. Bismillah! (In de naam van Allah – JH).”
Altuntas heeft veel kritiek op zijn voorgangers bij de ISBO, die de boel in zijn ogen hebben laten verslonzen. Toch heeft hij ook kritiek op het rapport van de inspectie, dat volgens hem oordeelde alsof het voortbestaan van de islamitische scholen aan een zijden draadje hing. Nee, zei de ISBO, het is pas vijf over twaalf: de toekomst van de islamitische scholen is amper begonnen.
Vijf voor twaalf
Maar die opstelling is wat al te optimistisch, zo temperde Adriaan Zeillemaker woensdag de stemming bij de conferentie van de ISBO. Zeillemaker is plaatsvervangend directeur primair onderwijs van het ministerie en was de achterliggende jaren nauw betrokken bij het kwaliteitsverbeteringsproject. „Het is achteraf gezien toch vijf vóór twaalf geweest”, is zijn stellige overtuiging. „De relatie tussen het islamitisch onderwijs en de politiek is de afgelopen jaren vol spanning geweest. Er was echt wel wat aan de hand.”
Zeillemaker is blij dat er een cultuuromslag is gekomen, maar hij waarschuwde voor al te veel euforie. „Het was een proces van lange adem, maar ik vind ook dat die adem nog wat langer moet duren. Een groene kleur voor een school is geen reden om op je lauweren te rusten. Het zegt alleen dat de minimumnormen op orde zijn. Maar heel veel scholen in het land zijn in staat om veel beter te scoren dan die minimumnormen. Wij roepen het islamitisch onderwijs op om nu ook de volgende stap te zetten en te proberen een school te krijgen die excellent is, als slagroom op de pudding.”
Excellente school
Altuntas wil die woorden ter harte nemen. „Achterover leunen is er wat ons betreft niet bij. Ik weet zeker dat we scholen hebben die de potentie hebben om excellente school te worden, zoals in Schiedam, Maastricht, Den Bosch en Amersfoort. In Maastricht krijgen we zelfs leerlingen uit België, omdat de kwaliteit zo goed is.”
Die verandering komt volgens hem doordat iedereen er nu goed van doordrongen is dat ook een jonge denominatie als het islamitisch onderwijs aan alle regels moet voldoen die in Nederland gelden. Dat veel betrokkenen uit het buitenland komen, mag niet meespelen.
„We vroegen ons af: hoe komt dit nou? Om een voorbeeld te geven: er waren nogal wat schoolbesturen die zich lieten bijstaan door een wat gemakzuchtig administratiekantoor. Toen hebben we gezegd: Beste schoolleider, jullie krijgen tonnen geld per jaar, daar moet je verantwoordelijk mee om zien te gaan. Die boodschap is heel duidelijk overgekomen.”
Maar Altuntas is het niet eens met ieder onderdeel van kritiek. Een reis naar Saudi-Arabië bijvoorbeeld, dat moet kunnen. „Anderen gaan naar Jeruzalem. Dat is een heilige plek, net als steden in Saudi-Arabië. Moet ik dan zeggen: Dat mag je niet doen? Nee. Ik zal u zeggen: juist de ophef over die Mekkareizen was voor mij doorslaggevend om te solliciteren naar deze functie. Mekka is een heilige plek. Dat die stad in verband werd gebracht met frauduleuze praktijken raakte mij heel diep. Als er aan de voorwaarden is voldaan, kun je daarheen gaan.”
40 Reacties op "Islamitische scholen worden beter"
Ik geloof er niets van. Kinderen gek en dom maken met enge sadistische verhalen over hel, moord en doodslag is een misdaad. Ik begrijp niet waarom de staat der Nederlanden zulke organisaties sponsert. Ik begrijp wel dat men zulke rariteiten niet kan verbieden omdat niemand perfect is en kan zijn maar religieuze indoctrinatie daar moet de staat niet aan mee willen doen. Belastinggeld is bedoel om versatndige mensen op te leiden die als dokters ziektes kunnen bestrijden of ingenieurs die nuttige dingen kunnen maken en bouwen en wetenschappers die de mensheid vooruit helpen en niet om vodoo-priesters te richten die achetrlijkheid en hatelijke hooliganisme verspreiden…..die schade die die religieuze scholen aanrichten bij kinderen en de jeugd moet men later herstellen als het ooit te herstellen is. dat geldt niet alleen voor islamistische scholen maar ook voor christelijke, joodse en weet ik veel welke abracadaba-buk-voor-mij duistere achterlijkheden…om maar te zwijgen over de criminele subsidiedieven die achter zulke maffia’s zitten.
Ja hoor, weer is een reactie van mij niet geplaatst….ik dacht dat dit een discussie forum is die scherper is dan het zwaard maar blijkbaar willen mensen alleen hier lezen wat ze graag willen lezen….kom met argumenten en inzichten en gebruik geen botte, kromme dolken om maar in jullie verwaande nesten te blijven….kom naar buiten als jullie durven.
Dat die stad in verband werd gebracht met frauduleuze praktijken raakte mij heel diep. probeert u nu die fraude voor Mekka reizen te ontkennen???
Door met “gestolen geld” Naar Mekka te gaan, lijkt mij dat deze frauderende bestuurder een heilige plicht ontheiligd hebben. Of geld deze fraude in moslim ogen niet als een wandaad??. Let wel een helige plicht bekostigen uit gestolen geld hoe kun je dat aan je God verantwoorden !!
http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/achtergrond/achtergrond/frauderen-zonder-gevolgen.1906100.lynkx
Nou ga die niet geplaatste verwijderde reactie weer insturen…hoe ging ook nou weer:
Ik snap niet waarom de staat der Nederlanden zulke duistere middeleeuwse Bijbelscholen financieert. Het is een misdaan om kleine kinderen bang te maken en ze te indoctrineren met enge verhalen over helle vuur, moord en doodslag. Die duistere betovering moet later genezen worden als het nog mogelijk anders komen we te zitten met doorgedraaide monseters als Mo B en Breivik die vol gepropt zijn met middeleeuwse moordadige fantasieen.Wat we nodig hebben zijn dokters die ziektes bestrijden en ingenieurs die dingen maken en bouwen en wetenschappers die de mensheid vooruit helpen geen voodoo priesters die haat en hooliganisme verkondigen en predikken. De staat moet geen belastinggeld verspellen aan die vuile achterlijke nesten die kinderen verpesten met duistere praktijken en domheid….en dat geld niet alleen voor islamistische domheids centra maar ook voor chriselijke en joodse gelijken en welke abracadabra-buk-voor-mij achterlijkheden….het is helaas niet mogelijk om die te verbieden want de mens is zelfdestructief en hardleers van aarde maar aan mee betalen is een schande….de staat gaat ook toch geen kroegen en coffeshops sponseren waarom die domme ongezeligheidsbarakken wel!!….om maar te zwijgen over de criminele subsidiemaffia’s die er achter zitten…
Snel lezen want het wordt weer verwijderd….
he isho
Of je reacties nu verwijderd worden of niet, zal echt geen verschil maken hoor, Het is toch de grootste onzin.
wel interessant jouw obsessie met de islam, het lijkt wel of je bang bent dat het hellevuur wel bestaat en dat jij daar waarschijnlijk beland als je niet snel tot inzicht komt.
Hoop dat ik je geen angst heb bezorgd, het is maar dat je gewaarschuwd bent,
Zo moet je die salafistische clubjes en madrasa’s aanpakken
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/14/duitse-politie-zet-grootste-actie-op-touw-tegen-radicale-salafisten/
“Een reis naar Saudi-Arabië bijvoorbeeld, dat moet kunnen….” ????
Wanneer men dit helemaal zelf financiert ( dus niet over de rug van de nederlandse belastingbetaler !) heeft dit mijn zegen.
Mijn zoon (Havo 4) gaat op werkweek naar Parijs…. Daar ligt een groot verschil qua kosten.
Papa betaald overigens de rekening.
In Marokko waar ik ben opgegroeid doen ze ook niet aan dat soort onzin. Wie een faqih wil worden moet in de leer in een soort klooster(zawiyat) waar hij van donaties en almoesen moet leven. En alle koranscholen zijn gewoon prive…vroeger brachten we onze dorps-imaam melk en eieren iedere woensdagmiddag als contributie. Van de staat zag hij nooit een cent.
Egypte is nog grappiger daar was de functie van de Imaam alleen voorbehouden aan de blinden en gehandicapten omdat ze niets anders kunnen, niet in de velden werken bij voorbeeld….maar sinds de amerikanisering en commercialisering van de godsdienst is dat nu verandert, nu heb je allemaal van die playboys en charlatans op TV die oliedomme vulgiare grappen vertellen die men dan naar het eeuwige paradijs zouden leiden….ja zal wel!!!
is een dooie boel hier zo…soms voel ik me net een kat die een huis vol muizen binnen springt…ik ga maar een tijdje weer rustig aan doen dan kunnen jullie weer rustig elkaar in de haren vliegen…deze botte dolk van een riool-site is niet het moeite waard om op te komen….opheffen zou ik maar zeggen en andere hobby zoeken, wat boeken gaan lezen of voetballen of zo.
Vele kings in off topic reageren aanwezig bij wijblijvenhier.nl. Altijd jammer voor een stille lezer als mij. Dat Islamitische scholen het goed doen is prima nieuws. Ik weet nog in mijn jaren als leerling op een van de islamitische scholen dat groep 8 van dat jaar van onze school uitgeroepen werd als de slimste of best preseterende klas van Noord-Brabant. Over die financiering naar Mekka ben ik ook niet mee eens. Ze hebben zelf gezegd dat ze geen verband konden vinden dat het iets educatiefs is. Tenzij deze reis was aangeboden aan leerlingen, want dat is het zeer zeker als Nederlandse Basischool met Islamitische achtergrond zeker een educatieve bestemming!
Probeer als een rechter te reageren iedereen. Een rechter oordeelt op een neutrale manier, zonder voorkeur of afkeur. Dit nieuws is een vreugde in de oren van moslims en de niet-moslims kunnen terecht weer ademhalen als het gaat om deze kwestie. Niet-moslims denken vaak dat een Islamitische school een eigen methodiek hanteert. Dat is dus niet zo. IK VIS BLOEM en Karbonkel zijn nog steeds belangrijke onderdelen. de verschillen zijn dat je bijvoorbeeld een extra les krijg over islamitische basistheologie en bij sommige scholen wordt er Arabiche taal gegeven. Staat goed op je CV!
peace be upon you all!
Educatieev reisjes naar Parijs. Rome, Londen of Berlijn moeten in regulier onderwijs door ouders zelf worden opgebracht. Tenminste ik heb ze moeten betalen voor mijn kinderen.
als ik de beelden zo voor mij zie, zie ik in mekka nauwelijks tieners op bedevaart.
@ Othman
een ander verschil is natuurlijk dat de kindertjes afgescheiden blijven van positieve impulsen die ze kunnen krijgen van niet islamitische kindertjes in dit land, en daardoor een hoop multiculturele impulsen mislopen.
Othman helemaal mee eens.
Er is trouwens een enorme behoefte aan basisscholen, middelbare scholen, hogescholen en universiteiten met een islamitische identiteit. Dit soort positieve geluiden zullen dit mede mogelijk maken.
Mijn kinderen zitten op een islamitische basisschool in Utrecht, ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de school. Graag wil ik zien dat straks de mogelijkheid bestaat dat ze naar een school gaan in het voortgezet onderwijs met een islamitische identiteit.
Nederlandse moslims is denk ik de volgende fase in het hele integratie gebeuren. Etniciteit word voor de tweede en derde generatie steeds minder belangrijk. Het gaat meer om de religie die je met elkaar deelt. Dit moet als gevolg hebben dat het moslim zijn onderdeel wordt van het Nederlandse landschap. Een onlosmakelijk onderdeel van Nederland.
Dinges,
Er bestaan zwarte scholen, tenminste zo wordt het genoemd door bepaalde media en politici. Dit is niet veroorzaakt door het bestaan van islamitische scholen.
Zoals ik het zie is het een transitie van zwart school naar islamitische school. Waar het ene zich kenmerkt door de slachtofferrol is het andere een emancipatorische beweging die zichzelf positief manifesteert en gelooft in eigen kunnen. Waarbij ik wel wil aantekenen dat iedereen welkom moet kunnen zijn.
Isho je bent erg grappig. Je wilt dus dat er geen staat van de overheid er naar toe gaat.
Je bent meer de Franse manier van doen.
Zelf ben ik heel erg tevreden met de manier waarop wij het hier in Nederland geregeld hebben, sterker nog ik ben er trots op dat dit mogelijk is. Mensen zijn geen eenheidsworsten ook niet de groepen waarin men zich organiseert. Het moet mogelijk zijn en blijven om het onderwijs te organiseren op een bepaalde grondslag waarbij de overheid (Nederlandse bevolking) mee betaalt.
Wat jij voorstelt komt er op neer dat rijke geloofsgemeenschappen wel in staat zullen zijn zonder overheidswege goed onderwijs te organiseren en armere geloofsgemeenschappen niet.
eindelijk een discussie….
Nee Abdel…op school horen mensen te leren rekenen,lezen, creatief te denken en positief en solidair te leven en niet geindoctrineerd te worden met anti-wetenschappelijke voodoo-propaganda en religieuze hooliganisme. Ik ben er zelfs voor om vakken als geschiedenis te schrappen van het curriculum laat staan oude talen die niemand meer spreekt en verhalen over mensen die op paarden in de ruimte zijn geweest en anderen die met een stokje de zee hadden gesplitst en dan weer mensen die doden doen herleven en op water kunnen lopen….Ik geef je een voorbeeld van hoe kwaadaardig en destructief dat religieuze semitische onderwijs is: De egptische beschaving is misschien wel de grootste en meeste ontwikkelde in de oudheid,de moderne “semitische” egptenaren van het ware boek zijn niet in staat om de piramides en andere wonderen die hun “heidense achterlijke en bloedorstige” voorouders voor elkaar hebben gekregen te evenaren en toch worden de oude Egptenaren zwart gemaakt en als kwaadaardige monsters neer gezet in die heilige semitische bijbels in plaats om ze op een voetstuk neer te zitten als de voorouders van onze beschaving…..die leugens en giftige propaganda vind ik dus al een reden om die zogenaamde scholen, vuile nesten van achterlijkheid dat ze zijn, dicht te spijkeren.
Isho,
Ga je nog zinnige dingen zeggen.
Wie is er tegen rekenen, lezen, creatief denken, positiviteit en solidariteit?
Wetenschappelijk denken is een instrument voor waarheidsvinding maar is geen ethisch kompas. Verhalen van vroeger zijn niet zo maar verhalen maar zijn verhalen waarin oeroude kennis in zit opgeslagen.
Dat af doen als voodoo of religieus hooliganisme is voor mij meer reden om dit juist te onderwijzen. Blijkbaar ben je niet in staat om te doorzien dat jou manier van kijken heel erg sterk lijkt op datgene waar jij de zogenoemde Semitische godsdiensten van beschuldigt. Je wilt deze godsdiensten een plek ontkennen in het leven van mensen, daar waar er grote bijdragen vanuit zijn geleverd en waar die bijdragen nu nog relevant zijn.
Isho nu gewoon op de man af. Erken jij het recht dat ik als moslim heb om mijn kinderen als moslim op te voeden of niet?
Als je mij dat recht ontkent waar is de solidariteit dan? Waar is het positieve denken ?
Wie probeert men hier voor de gek te houden? Onderwijs op islamitische grondslag blijft onzin. Het maakt niet uit hoe vaak men eindelijk de norm haalt, de wettelijke minimum norm! Wel beschouwd staat men dan nu op de allerlaagst bereikbare plaats, voorheen mocht men niet eens een school worden genoemd, want men haalde de minimum eisen niet!
Op dit moment zijn er dan misschien scholen die dan amper aan de minimum eisen voldoen, maar dat maakt niet veel uit als men nog steeds ‘islamitisch’ onderwijs blijft geven. Hoe dan ook blijft de islam een ziekelijk systeem om mensen dom te houden. Zogenaamd onderwijs kan daar niets aan veranderen. Per definitie gaat dom houden en onderwijs geven niet samen. Op een school moeten kinderen deugden worden bijgebracht en moet een kind worden geleed om logisch te denken. De twee grootste vijanden van de islam zijn logica en normen & waarden. Als een kind leert nadenken dan kan dat kind niet langer opgroeien tot een moslim, als een school probeert om kinderen dom te houden zodat zij nog wel door de domme dogma’s van de islam kunnen worden beïnvloed dan heeft dat onderwijs totaal geen waarde, noch heeft het zin!
Mijn complimenten Abdel….jij kan zo de politiek in maar dan ergens in Marokko of Tunesie of een andere Ali Baba-verwegistaan. Je draait namelijk rondjes in het niets. Natuurlijk mag je je kinderen opvoeden hoe je wil als je ze wel beschermt tegen die kwaadaardige organisaties: we weten allemaal wat er aan die hand is in die katholieke scholen en jihadistische madrasa’s en dan heb ik het alleen over het fysieke misbruik en niet eens over dat troep en haat waarmee ze die kinderen vol mee proppen. Een moreel kompas heeft iedere verstandige normale mens, het zijn religie en politieke ideologieen die van die verstandige mensen immorele beesten maken, kijk maar overal om je heen en in de geschiedenis. De staat moet niet voor de kosten draaien voor de behoeftes die iedere culte maar denkt te hebben. Je bent welkom om scholen,ziekenhuizen,begraafplaatsen, winkelcentra,bejaardenhuizen,discotheken te vestigen en mensen er toe te laten en anderen te weigeren op grond van geloof,ras,taal en soort haar maar dan moet je het wel uit je eigen zak betalen en die van je klanten en achterban en niet van de staat want jij bent het uiteindelijk die niet wilde mee eten aan de gemeenschappelijke tafel en uit wat de gezamelijke pot schafte, dan moet je maar zelf je eigen boodschappen gaan kopen en zelf koken.
Ik persoonlijk zou mijn kinderen het niet aan doen om ze een van de meeste ontwikkelde onderwijssystemen ter wereld te ontnemen en ze te stoppen in een middeleeuwse horrorgat….ja maar wie ben ik.
Isho je komt erg verward over, kun je alstublieft in heldere zinnen aangeven wat het nu is dat je wilt zeggen.
Bij voorbaat dank.
Trouwens waar heb jij je onderwijs genoten? Aan een openbare school? Daar heb je positief denken geleerd? Solidariteit?
Is het daarom dat je je zo uit naar je islamitische medemens:
Ali Baba-verwegistaan
kwaadaardige organisaties
jihadistische madrasa’s
fysieke misbruik
troep en haat
immorele beesten
weigeren op grond van geloof,ras,taal
middeleeuwse horrorgat
Laat je nakijken gek.
hahha…deze gek heeft in Marokko 12 jaar op meerdere openbare scholen gezeten en daarvoor een paar jaar op meerdere koranscholen,ik ken de klappen van de zweep, zeg maar, daarna wat jaartjes openbare scholen en universiteit hier in NL en je gelooft het niet maar ik heb zelfs op een blauwe Maandag les gegeven op een moskee/koranschool die vernoemd is naar een veldslag zoals veel van die scholen en moskeeen naar veldslagen zijn vernoemd…de enne moskee heet de overwinning/Anasr, de andere Alfath/de verovering en weer de andere Badr of Alqadisiyah….but what is in a name!!!….daarbij heb ik kennisen die onderwijsers zijn geweest op islamistische scholen en het is dat ik me inhield anders waren mijn posts niet om te lezen….dus ik mag wel zeggen dat ik weet waar ik over praat. Noem me maar een ervaringsdeskundige of een insider.
Ik had liever rozegeur en maneschijn-termen willen gebruiken maar helaas de realiteit laat zich niet mooier maken dan het is. Ik begrijp gewoon niet waarom de “poldermoslims” zo achterlijk willen blijven en geen gebruik willen maken van het beste onderwijssysteem die er is en de kansen niet grijpen die ze geboden worden…ik zie de Chinezen of de Hindoestanen niet janken om hun eigen boedhistische of hindu scholen, die hebben ze wel maar als iets gezelligs er bij, maar ze zorgen dat hun kinderen mee kunnen komen in de samenleving waarin ze leven…daar moet je voorbeeld aan nemen.
En als je je kapot wil lachen om een islamitische school dan raad ik je een boekje aan dat geschreven is door een nederlandse vrouw die op zo een school heeft gewerkt het heeft de tepasselijke naam: HARAM!
zijn dit geen achterlijke middeleeuwse voodoo toestanden in horrorgat dan…een krantenkop van vorige week:
“Leraar islam draagt voor uit Koran tegen aanval epilepsie”
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3268321/2012/06/09/Leraar-islam-draagt-voor-uit-Koran-tegen-aanval-epilepsie.dhtml
Die leraar is gelukkig op staande voet ontslagen iets wat jij niet vindt kunnen natuurlijk: ja maar hij bedoelde het goed… ja zal wel maar hij is gewoon dom, achterlijk …dat zijn pas gekken niet ik.
Hisho Ali,
Je trauma’s moet je bespreken bij de psycholoog niet in een openbare discussieruimte.
Het onderwijs in Nederland is van een hoog niveau, islamitisch scholen hebben een valse start gekend maar beginnen zich nu ook naar het gewenste niveau te bewegen. Jouw ervaringen maken het dat jij het over een hele andere realiteit hebt dan waar wij het hierover hebben.
Fysiek misbruik is niet toegestaan, onderwijzen in haat is niet toegestaan, incompetente docenten worden ontslagen. Jouw hysterisch gekrijs deed het goed in de maanden na september 2001, nu doet het alleen pijn aan de oren.
Abdel…religieus onderwijs is een contradictie…religie is in zijn kern anti-wetenschap en het heeft wetenschap altijd bestreden: De piramide-bouwer “de Farao” tegenover de slangenbezweerder “Mozes” . In alle bijbels wint de slangenbezweerder het. Wat een leugen is want Mozes heeft nooit bestaan. Ga ze dat maar vertellen en onderwijzen op een Islamitische school.
Die nesten van middeleeuwse indoctrinatie en Arabische fascisme hier Nederland zijn niet te vergelijken met die volkse en gezellige moskeeen en koraanscholen in Marokko:
– Ik mocht ineens geen handen geven aan vrouwen,zo een truttige onbeschoftheid is not done in Marokko,
-Appaudiseren mocht ook niet meer we moesten “allah oakbar” roepen als iemand een doelpunt maakte tijdens het sporten,
– Ik moest in eens een hekel hebben aan sjieten en iedereen behalve de Wahabieten natuurlijk….er is geen Islamitische school in NL die Sjieten aanneemt.
en ga zo maar door….het is geen Islam wat deze horrorgatten prediken maar Arabische-Saudische fascistische oliedomheid. Daarom zie je dat alleen die arabische fascisten er over zeuren en de Surinaamse subsisdie maffia, voor de rest bestaan er volgens mij geen Berberse/Turkse/Kurdse/Pakistaanse/Iraanse islamitische scholen….alleen centra van oliedomheid!!!
En wat mijn trauma’s betreft ik probeer ze andere mensen/kinderen te besparen. En het gaat je trouwens niets aan, hou het bij het onderwerp.
Wat een haatdragend persoon ben je toch niet normaal meer.
Kijk eens naar deze website:
http://www.bilalschool.nl/
Lees eens de visie van deze islamitische school door en laat mij zien waar de door jou ingebrachte bezwaren uit blijken.
Je zult het niet kunnen liever verzin je allerlei ervaringen en trauma’s om maar geen serieus gesprek te hoeven voeren. Jammer dat je blijft hangen in ordinair gescheld.
Lees het onderwijsinspectie rapport door en doe kennis op voordat je je eigen hersenspinsel er op los gooit.
Isho ik ben klaar met je, ik hoor niks waar ik van kan leren.
wat ??!!….haatdragend??!!….ik zei toch al dat je zo de politiek in kan maar dan in een Ali Baba-verwegistaan want je komt niet met argumeneten, je blijft ronddraaien in het niets en komt alleen met insinuaties en scheldwoorden: Ik ben haatdragend en ik ben gek en ik moet me laten onderzoeken ….en ik ben het die blijft hangen in ordinair gescheld. Een teken van frustrerende leegte daarom speel je op de man en niet op de bal.
nogmaals:
De staat moet niet voor de kosten draaien van behoeftes die iedere culte maar denkt te hebben. Je bent welkom om scholen, ziekenhuizen, begraafplaatsen, winkelcentra, bejaardenhuizen, discotheken, kapsalons…etc… te vestigen en mensen er toe te laten en anderen te weigeren op grond van geloof, ras, taal en soort haar en wat je maar wilt…. maar dan moet je het wel uit je eigen zak betalen en die van je klanten en achterban en niet van de staat, want jij bent het uiteindelijk die niet wilde mee eten aan de gemeenschappelijke tafel en uit wat de gezamelijke pot schafte, dan moet je maar zelf je eigen boodschappen gaan bekostigen en kopen en zelf gaan koken.
Ik zelf ben tevreden met het Nederlandse openbare onderwijs, een van de beste systemen ter wereld. Bloed, zweet en tranen heeft het de sociale humanistische beweging gekost om het zo ver te ontwikkelen en ons te bevrijden van de juk van de landheren en de priesters. Dankzij dat openbare humanistisch systeem hebben we gratis onderwijs en gezondheidszorg en konden dubbeltjes kwartjes worden en mocht iedereen gelijke dromen van een vrijheid en vooruitgang en konden zoons en dochters van boeren en arbeiders dokters, onderwijzers en ingenieurs worden…..en dan staan er een paar oliedomme zombies op uit hun middeleeuwse grafen om de klok terug te draaien en de tijden van bijgeloof, slaven en verderflijke doodscultus te doen herleven…dat kan dus niet!!!
@ Abdel
“Er bestaan zwarte scholen, tenminste zo wordt het genoemd door bepaalde media en politici. Dit is niet veroorzaakt door het bestaan van islamitische scholen.”
Dan vraag ik mij af hoeveel Islamitische scholen 85% van de klas kunnen vullen met (overwegend autochtone -niet 3e of 4e generatie met hun eigen monotone achtergrond-) niet islamitische cultuurverrijkertjes.
“Het moet mogelijk zijn en blijven om het onderwijs te organiseren op een bepaalde grondslag waarbij de overheid (Nederlandse bevolking) mee betaalt.”
Nee. Scheiding van kerk en staat… en scholen zijn om kinderen iets te leren, niet om hen te indoctrineren. Zo mogen er ook geen scholen komen met een politieke PVV-inslag. Daarnaast kan een wetenschappelijke instelling niet functioneren op een onwetenschappelijk fundament.
Grappig dat je propageert dat mensen geen eenheidsworsten zijn, en vervolgens pleit voor een belachelijke regeling die zorgt dat kinderen berooft worden van een hooop ontwikkelingsmogelijkheden, en daardoor eindigen als verlengstukken, simpele eenheidsworsten, van de monocultuur van jouw grondslag.
“Wetenschappelijk denken is een instrument voor waarheidsvinding maar is geen ethisch kompas.”
Zolang we zien hoe het er aan toe gaat in vele landen met een islamitische grondslag, Al-Quida, zien wat voor gevaarlijke nonsens de paus verspreid en zien hoe het ervoor staat met de rechten van minderheden -zoals homo’s- in religieuze als Amerika… is niet bepaald aannemelijk dat religie wel het juiste ethische compas bied.
Slaap lekker Isho. Je hebt geen bal in het spel gebracht alleen de man.
Er is een recht waar mensen in dit land gebruik van kunnen maken. Daar is een hele waslijst voor wanneer je ervoor in aanmerking komt en wanneer niet.
Jouw bezwaren voor zover jij helder bent, zijn redenen om geen financiering te krijgen.
Je kunt ook een principieel bezwaar hebben tegen het financieren van onderwijs op religieuze grondslag, dat bezwaar heb je niet naar voren gebracht.
Je praat verder duidelijk onzin met je tevreden zijn over het Nederlands openbaar onderwijs. Welk openbaar onderwijs heb je het over? Als een Chinees naar Nederland komt zal hij alleen bijzonder onderwijs waarnemen. Meer dan 70% van scholen is gebaseerd op een religieuze grondslag.
Nederland is een polderland hier komen we met pragmatische oplossingen voor situaties, niet tot in het extreme principes toepassen. Het gevaar daarvan kan namelijk zijn dat je helemaal verkeerd zit.
Ga nou eens een onderwijsinspectie rapport lezen.
Of probeer deze website eens in plaats van jezelf zwart maken.
http://www.vrijheidvanonderwijs.nl/
Dat jij geen vertrouwen hebt in je medemens lijkt mij duidelijk, maar je hebt ons dan al uitgebreid verteld over je trauma’s misschien dat en ik herhaal het nog maar eens om naar de psycholoog te gaan.
dinges,
Je maakt allerlei bewering om uiteindelijk met een conclusie te komen. Je moet zelf weten wat je verder doet maar overtuigend is het niet.
Blijkbaar is volgens jou het meegeven van bepaalde normen en waarden indoctrinatie, maar dan alleen als het religieus geïnspireerd is.Mogen ouders in hun eigen huis dit wel? Je moet niet iets principieel maken las het niet nodig is en alleen maar ellende kan veroorzaken.
Je beweert verder dat het onderwijs een wetenschappelijke instelling is, ik weet niet waar je dat nou weer vandaan hebt gehaald, maar dat is niet waar.
Maar laten we aannemen voor het gemak dat onderwijs een wetenschappelijke instelling is, waarom kan dat niet gebaseerd zijn op een onwetenschappelijk fundament. Is niet elke wetenschap gebaseerd op geloof/veronderstellingen. Als jij iets anders beweert hoor ik het graag.
Onderwijs op grond van een religieuze grondslag zou volgens jou leiden tot eenheidsworsten en verlengstukken. Heb je daar nog enig bewijs voor of vind je gewoon lekker klinken. Het zou namelijk heel slecht verklaren waarom mensen ontkerkelijkt zijn in Nederland, vind je niet.
Dat van dat geweld ga ik niet op in dat is zo tijds- en plaatsgebonden dat je dat van elk gedachtegoed kan zeggen.
nogmaals:
Ik geef je een voorbeeld van hoe kwaadaardig en destructief dat religieuze semitische onderwijs is: De Egptische beschaving is misschien wel de grootste en meeste ontwikkelde in de oudheid,de moderne “semitische” Egptenaren van het ware boek zijn niet in staat om de piramides en andere wonderen die hun “heidense achterlijke en bloedorstige” voorouders voor elkaar hebben gekregen te evenaren en toch worden de oude Egptenaren zwart gemaakt en als kwaadaardige monsters neer gezet in die heilige semitische bijbels in plaats om ze op een voetstuk te zitten als de voorouders van onze beschaving…..die leugens en giftige propaganda vind ik dus al een reden om die zogenaamde scholen, vuile nesten van achterlijkheid dat ze zijn, dicht te spijkeren.
En natuurlijk is een school een wetenschappelijke instelling: Er wordt geleerd, gedacht en gediscusieerd…en als men wil bidden of wat religieuze rituele wil uitvoeren dan hij naar een tempel.
wat een schaamteloze achterlijkheid zich….en die arrogantie ook nog. Net iemand die met een middeleeuwse kameel/ezelkar op een autoshow komt en die schaamteloos gaat aanprijzen tegenover een 4×4 Jeep….
Dat is wat je doet Abdel: een middeleeuwse madrassa- systeem uit de arabische woestijn en de bergen van Afghanistan promoten tegen over het NL-onderwijssysteem.En dan doen alsof het de vanzelfsprekendheid zelf is….hahhaha
Isho,
Ik voel me echt ongelooflijk stom dat ik mijn tijd heb gebruikt om op jouw te reageren.
Echt erg.
Leermoment.
Abdel, als mijn beweringen niet overtuigend zijn dan moet het niet moeilijk zijn aan te tonen waar het wringt. Tenzij ze niet overtuigend zijn omdat deze jouw een spiegel voorhoud voor een waarheid die te pijnlijk is om te erkennen.
Je gebruikt mooie verhalen over rechten, vrijheden en diversiteit om juist het omgekeerde te bewerkstellen.
Mijn betoog geld zeer zeker niet alleen voor religie. Deze geld ook voor o.a. politieke kleur.
Je vraagt of ouders dit thuis wel mogen. Het is onvermijdelijk, en in zekere zin wenselijk om kinderen volledig blanco de wereld in te laten stappen. Graag wil ik je meegeven dat er een wezenlijk verschil zit tussen 1. kinderen van huis uit een opvoeding en wat bagage mee te geven, en 2. te proberen ieder aspect van hun leven te domineren om van hen saaie eenheidsworsten te maken, en niet meer dan een verlengstuk van jouw eigen mening.
Graag wil ik je meegeven dat onderwijs wel degelijk een wetenschappelijke/academische insteek heeft. De functie is de kinderen taal en rekenen bij te brengen, en op middelbare school de basis van maatschappij- en/of de exacte vakken. Een objectief beeld van de wereld. Het is zeer zeker geen staat (gesubsidieerd) verlengstuk van jouw -1- religieuze voorkeur of instelling.
-2-1-DUS NIET DIE VAN JOUW KIND, tot hij/zij oud genoeg is zelf te kiezen
-2- Zeker niet met als doel zieltjes te winnen.
Is het jouw wel eens opgevallen dat diepgelovigen absurd vaker voorkomen in afgeschermde monoculturele gemeenschappen –o.a. met eigen faciliteiten als onderwijs-. Hoe beter afgeschermd van ongelovige invloeden–zoals niet religieus onderwijs- van buitenaf hoe geloviger.
Gelukkig is de moderne wereld een van massacommunicatie -media en internet- waar meer prikkels aanwezig zijn voor diegenen die zoeken, of toegestaan wordt te zoeken.
“Is niet elke wetenschap gebaseerd op geloof/veronderstellingen.”
nee. Als ik dit moet uitleggen snap jij werkelijk niets van wetenschap, en wil jij dat ook begrijpen
Doet me plezier Abdel dat ik je wat leermomenten bezorg. Van mij kunnen neocon-demagogen als jij op een flinke storm van voren rekenen. Gek of niet maar ik zwijg niet over de stinkende scheten die vieze onbeschofte fascistische oliedomheids-dominees laten.
Hoe kan je het NL onderwijs, misschien wel de beste ter wereld, NL telt de meeste Nobelprijs winnars ter wereld per capita, hoe kan je die onze kinderen onthouden en daar in plaats een Taliban-madrassa aanprijzen??!!….ik kan er nog niet bij??!!
Grappig insteek van de betrokkenen, ik lees dat de voorzitter van de ISBO het heeft over nachtmerries vanwege de beeldvorming en krantenkoppen, dat kinderen slecht onderwijs hebben genoten en daardoor minder toekomstperspectief hebben lees ik echter nergens.
@ Abdel: Je zegt ”Er is trouwens een enorme behoefte aan …. met een islamitische identiteit”. Wie hebben daaraan behoefte, de kinderen of de ouders? En waarom hebben de ouders daaraan behoefte? Onderwijs dient als voorbereiding voor de arbeidsmarkt en deelname aan de samenleving, in Nederland is dat een samenleving met vele verschillende achtergronden. Dragen monoculturele (kijk naar de achtergronden van leerlingen op islamitische en ook gereformeerde) scholen daaraan bij?
”Is niet elke wetenschap gebaseerd op geloof/veronderstellingen. Als jij iets anders beweert hoor ik het graag.” Nee abdel dat is het niet, het is gebaseerd op de rede.
”Maar laten we aannemen voor het gemak dat onderwijs een wetenschappelijke instelling is, waarom kan dat niet gebaseerd zijn op een onwetenschappelijk fundament.” Omdat het wetenschappelijke kader zorgt dat individuele voorkeuren en denkbeelden (bijvoorbeeld dat buitenlanders lui of joden slecht zijn) zoveel mogelijk worden ingeperkt.
Tja, stil he nu hier over islamitisch onderwijs. Dit jaar niets te melden?