Een bord met de mededeling dat een appartement niet verhuurd mag worden aan Afrikanen. Het is de trieste realiteit in Marokko, dat te kampen heeft met veel Afrikaanse migranten. Het incident is een van de vele gevallen waaruit blijkt dat de donkere burgers nog altijd achtergesteld worden. Vooral donkere migranten (je hebt ook donkere Marokkanen, vooral in Zuid-Marokko) hebben het zwaar te verduren:
“Blacks in Morocco have been marginalized for centuries, with the dominant Moroccan culture defining this marginalized group as ‘Abid (slaves), Haratin (a problematic term that generally meant freed black people or formerly enslaved black persons), Sudan (black Africans), Gnawa(black West Africans), Sahrawa (from the Saharan region), and other terms which make reference to the fact that they were black and/or descendants from slaves.”
Lees het hele (veel genuanceerdere verhaal) hier
Pssst..
Wij Blijven Hier! is het platform van de Nederlandse moslim. Wij bieden ruimte aan sterk uiteenlopende meningen en standpunten. Want waarom zou je het leven makkelijk maken als het moeilijk kan? Niet alle meningen en standpunten hier komen overeen met de onze. En anders dan je wellicht van ons verwacht, hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht. Dus mocht je het ergens niet mee eens zijn, dan horen we het graag!
En, ben jij al Vriend van WBH?Dank voor je bezoek aan Wij Blijven Hier! Wij zijn al meer dan tien jaar hét platform in Vlaanderen en Nederland voor een authentiek moslimgeluid. Dat doen wij (het team van WBH!) met héél véél plezier en geheel op vrijwillige basis, zonder subsidies. Bewust, want we willen dicht blijven bij wie we zijn.
Wil jij samen met ons de onafhankelijkheid die wij hebben bewaren? Te gek. Dat kan door een eenmalige donatie,
maar ook door Vriend van WBH te worden middels een jaarlijkse
donatie. Dan drinken we dat kopje koffie ook samen.
Doe je mee?
Dit delen:
Wij Blijven Hier werd in 2005 opgericht, omdat ze vonden dat ze er nog niet waren. Inmiddels zijn ze 3000 bijdragen rijker, die vrijwillig door beginnende én gearriveerde verhalenvertellers worden geschreven. Verschillend van columns, persoonlijke ervaringen tot verborgen nieuwsfeitjes. Ze kijken op hun eigen manier tegen de wereld aan, en vertellen zélf het verhaal. Wie zijn ze? Kijk om u heen. Want ze zijn hier. Zij Blijven Hier!
69 Reacties op "Racisme in Marokko: ‘Verboden om appartementen aan Afrikanen te verhuren’"
Eerlijk artikel, chapeau.
@Mordechai
Wij zijn niet jullie. Als we racisme constateren ook al wordt dat gedaan door een moslim dan praten we erover of vermelden we dat. In tegenstelling tot jullie hebben jullie meestal een probleem met buitenlanders. En dat uitten jullie op een zeer vieze manier. Terwijl als je het direct vraagt dan zeg je: nee, ik racisme hoe kom je daarbij?
@Abdelmajid
Natuurlijk discrimineer jij niet, jongen. Er zit tenslotte maar vier keer het woord jullie in je comment.
@Thom
Als jij begint dan maak ik het af. Heel simpel. Dus blijf ik gebruik maken van ‘jullie’ want mensen zoals ‘jouw’ die begrijpen alleen die taal. En trouwens jij hebt al een master behaald in discriminatie. Jouw reacties die getuigen daarover. Dus een fijne avond, ziekelijk ventje.
Wat een belachelijke reactie van je Abdelmajid, met je ‘jullie’.
@Daphne
Als het iemand anders was dan zou ik niet jullie gebruiken. Maar aangezien het Thom is dan zal ik zeker nog een keer jullie gebruiken.
Even duidelijk uitleggen wat ik met ‘jullie”bedoel:
– alle stormfront achtige mensen
– rechts nederlands (pvv aanhangers)
– Elsevier gedrochten
– etc…
Dat is wat voor mij jullie inhoud. Een fijne dag nog Daphne. Die gasten die ik hierboven had genoemd die verdienen het om jullie genoemd te worden. Want ik begin ze onderhand ook helemaal zat te worden. Dus het is wederzijds.
@Redactie
Ik heb even een onderzoek gedaan naar dit bericht. Volgens sommige betrouwbare bronnen binnen de Marokkaanse gemeenschap is het hotel waarbij een bord is gehangen van afrikanen zijn niet welkom in bezit (het hotel) van een buitenlandse eigenaar afkomstig uit Frankrijk (het gaat dus niet om een Marokkaan).
Dus de eigenaar van het hotel is geen Marokkaan. Bovendien weten we dat er veel coruptie is in Marokko. De politie kan makkelijk iemand de toegang weigeren als de eigenaar van het hotel hem het vraagt (met geld kan je in Marokko veel doen namelijk, dit is geen Nederland). Kunt u dit a.u.b. nachecken. Indien het onzin is kunt u dit bericht direct verwijderen.
@Thom
Humor! game. set. Match.
O gelukkig Abdelmajid, we waren even bang dat het een moslim was. Gelukkig weerleg je hoogst persoonlijk alle vooroordelen die wij tegen mohammedanen hebben.
@Herman
Lezen vriend, ik heb het gehoord uit betrouwbare bron. En voor je informatie een Marokkaan zijn wil nog niet zeggen dat je moslim bent. Ik heb nergens het woord moslim of islam in mijn tekst genoemd. Dat bewijst dat u paranoïde wordt en direct islam erbij probeert te halen. Pfff wat woord ik moe van mensen zoals u.
Beter kunt u zwijgen a.u.b.
Schandalig dit racisme. Ook ik heb helaas maar al te veel ervaringen met racisme van Arabieren en Imazighen. Overigens vind ik het vrij bizar om te lezen dat het “verboden is voor Afrikanen”, aangezien Marokkanen zelf Afrikanen zijn! Diep triest.
@ redactie: Het stuk dat jullie uit het artikel citeren is in het originele artikel ook een citaat. De manier van citeren klopt nu dus niet (omdat je suggereert dat de schrijver van het artikel dit zelf schrijft). Beter is het te schrijven dat Errazzouki zich baseert op het werk van El Hamel die op zijn beurt schrijft dat: ….
Interessant artikel waarin het racisme grondig onderzocht wordt!
Een greep uit mijn persoonlijke ervaringen:
Ik ging een keer naar een moskee voor een lezing. Ik vergiste me in de deur en liep per ongeluk de hal van de mannen binnen. Voor ik het wist, werd ik omringd door kinderen die net van Koranles (!) kwamen en die in koor “Neger, neger!” in het Marokkaans begonnen te roepen.
Een andere keer was ik in een jongerencentrum waar een Marokkaans feestje werd gehouden. Ik stond te praten met een aantal kennissen van mij, toen er ineens een Marokkaanse jongen (die zelf vrij donker was btw) opdook en waar ik bijstond zei : “Wat doet die negerin hier?”
Nog een voorbeeld: Ik was in Egypte een dag naar het platteland in de Delta om de moulid van de Profeet vzmh te vieren. Ik stond op het balkon naar een processie te kijken. Ineens merkte ik dat zich een grote groep kinderen verzamelden (een stuk of 20), die allemaal “Asmar, asmar!” (Bruin/bruine) aan het roepen waren.
Verder is het maar al te vaak voorgekomen dat ik in Egypte, waar ik toen studeerde, op weg was naar school en een anonieme idioot uit een auto “ya iswid” (jij zwarte) riep.
En onlangs nog een voorbeeld: Ik was naar het vrijdaggebed in een Marokkaanse moskee. Ik liep daar binnen met een Marokkaanse kennis en meteen begon een Egyptische vrouw tegen een Marokkaanse te fluisteren en ik ving duidelijk het woord “asmar” (bruin/bruine) op.
Dus ja, veel Arabieren en Imazighen zijn helaas heel racistisch tegen zwarte mensen, of donkerder gekleurde mensen, terwijl velen van hen zelf Afrikanen zijn, een getinte of donkere huidskleur hebben en er ook veel zwarte Arabieren en Imazighen zijn.
En als je denkt aan bv. de genocide in Darfur, dan zie je ook dat er behalve economische motieven ook een diep racisme en minachting voor alles wat donker(der) is aan ten grondslag ligt.
Het lijkt net alsof veel Noord-Afrikanen maar het liefst vergeten dat zij ook Afrikanen en gekleurde volkeren zijn. (de naam “Afrika” is nota bene een Berbers woord!)
En ook in veel andere culturen, zoals b.v. de Indiase en Pakistaanse, geldt nog steeds de norm “hoe witter, hoe beter”.
Als mensen elkaar nou in de eerste plaats als mens zagen en zich lieten leiden door islamitische en algemeen menselijke principes, zouden wij als gekleurde mensen zoveel verder komen.
En het zou ook helpen als Noord-Afrikanen eens ophielden zich ervoor te schamen en te haten dat ze Afrikanen en gekleurde mensen zijn en trots zouden zijn op hun herkomst ipv. te proberen hun huid te bleken, kilo’s wit poeder te gebruiken en hun haar te steilen, in een poging “wit” over te komen. En uiteraard geldt dit ook voor zwarte mensen in het algemeen, Zuid-Amerikanen en Aziaten.
@Rosalinda, dat soort verhalen heb ik eerder gehoord. Helaas moet ik zeggen dat ook de Israëlische samenleving, al ben ik er niet vaak geweest, niet geheel vrij is van racisme.
Altijd een trieste constatering.
@Abdelmajid,
Al het slechte komt ook onder Marokkanen voor. Dus ook racisme! Dat is een feit. Je verontwaardiging moet niet gericht zijn tegen de constatering van dat feit maar tegen het feit dat racisme voorkomt in de Marokkaanse samenleving.
“@Abdelmajid,
Al het slechte komt ook onder Marokkanen voor. Dus ook racisme! Dat is een feit. Je verontwaardiging moet niet gericht zijn tegen de constatering van dat feit maar tegen het feit dat racisme voorkomt in de Marokkaanse samenleving.”
Alweer de spijker op zijn kop, helemaal waar!
Eindelijk wordt er aandacht aangegeven, want het is iets dat gewoon heel erg speelt niet alleen in Marokko maar ook door de Nederlandse Marokkanen. Meer als de helft van de Marokkanen die in Nederland leven kijken heel erg neer naar donker mensen (negers). Dat geeft mensen gesprekstof om te praten (zoals Wilders) over Marokkanen. Wij Marokkanen kunnen elkaar niet eens accepteren, dorpelingen onderling. Een donkere iemand (een neger) wordt al gauw uitgespuugd en niet geaccepteerd. Ondertussen worden de zonnebanken vol geboekt om kleurtje krijgen en worden de auto installaties om ver geblazen met rap muziek etc. Maar we willen wel geaccepteerd worden in Nederland, dan moeten we maar eerst is een keer naar ons zelf gaan kijken. Want met racisme accepteer je de creatie niet van Onze Schepper (swt).
@Mohammed Boubkari
ALs je nog eens leest a si Mohamed dan zie je dat ik niet racisme aan het ontkennen ben in Magribh. Ik richt mij alleen specifiek over dat stuk over de hotel eigenaar waar ik berichten over heb gehoord dat het geen Magribi is. Dat is alles.
Als jij opeens andere conclusies gaat trekken. Zoals dat ik niet weet dat Racisme in Marokko voorkomt of dat ik het ontken. Ewa, mijn excuses als je die indruk krijgt want, dat was niet mijn bedoeling. Nog schijf ik niets onder stoelen en banken over Racisme in Magribh.
Je hoeft niet mij uit te leggen over Racisme in Magribh, wij rifijnen vinden dat ook aan den lijfe daar. Bovendien heb ik ook genoeg donkere mensen gezien die ter plekke werden gediscrimineert door rifijnen, arabieren etc.
Ghair insa allah waha a si Mohamed. Voortaan niet dat soort conclusies trekken a.u.b., en ik zal duidelijker zijn een volgende keer.
@Gzila,
“Meer als de helft van de Marokkanen die in Nederland leven kijken heel erg neer naar donker mensen (negers).”
Dus 50 + % van de Marokkanen is racist volgens jou? Kijk dat racisme onder Marokkanen voorkomt is ontegenzeggelijk waar. Het zou juist verbazingwekkender zijn als dat niet het geval was. Maar een kleine meerderheid van de Marokkanen als racisten bestempelen is geen feit maar een grove generalisatie!
“Maar een kleine meerderheid van de Marokkanen als racisten bestempelen is geen feit maar een grove generalisatie!”
Het spijt me zeer Mohammed, maar gezien mijn ruime ervaringen met m.n. Marokkanen en Egyptenaren van de laatste 10 jaar, kan ik niet anders dan concluderen dat dit hoogstwaarschijnlijk waar is.
Percentages ken ik niet, aangezien ik geen wetenschappelijk onderzoek heb gedaan, maar als zwarte Afro-Surinaamse moslima ben ik (helaas!) ervaringsdeskundige op dit gebied.
Lees mijn relaas over mijn ervaringen (nu ik eraan denk, zijn het er nog veel meer dan ik geschreven heb) nog maar eens na en reageer dan.
Sorry rosalinda… Je hebt gelijk. Ik zit hier nu in marokko en het valt op…dezwarte mensen hebben de mindere baantjes… Net als in nederland, amerika, zuid afrika…zo vreemd, we zijn allemaal gelovige mensen op onze manier en we weten dat god niet naar je huidskleur of afkomst kijkt. Hoe halen wij dat in ons hoofd dan? En kan ik pretenderen niet naar afkomst te kijken( ras is moeilijk)? Ik zie een hi doestaan toch ook vaak als koelie…. Alleen probeer je ervan bewust te worden. Probeer te veranderen… Moslim, niet moslim, blank, zwart, bruin…god ziet geen onderscheid. Wij zijn dom dat wel te doen. Nogmaals sorry rosalinda… Ik weet gewoon dat je gelijk hebt. Ook i. Amsterdam als een neger in bos en lommer loopt… Apengeluiden.
@Abdelmajid,
Verontschuldigingen zijn niet nodig. Je hebt de neiging in je reacties in een verdedigingshouding te schieten met name wanneer het negatieve zaken betreft aangaande ons. Ik begrijp waarom je dat doet, maar dat kan wel de indruk wekken dat je alles aangaande ons met de mantel der liefde wil bedekken. Recht is recht en krom is krom ook wat ons betreft.
Had je bijvoorbeeld je reactie begonnen met hoe je zelf over dit onderwerp denkt en dat je erkent dat racisme in Marokko voorkomt etc en dan pas ter sprake had gebracht dat de eigenaar van dat hotel geen Marokkaan is dan was mijn reactie ( als ik al gereageerd had) heel anders geweest.
Enfin het is nu duidelijk waar je staat ten aanzien van dit onderwerp, aan de juiste kant!
@Rosalinda,
Met alle respect maar persoonlijke ervaringen hoe negatief ook die mogen geweest zijn, zijn geen graadmeter om de meerderheid van een volk tot racisten te bestempelen. Helemaal niet als men het racisme zover oprekt dat daar ook gedragingen die meer duiden op xenofobie, onbeschaafd gedrag, denigrerend gedrag, discriminerend gedrag, onwetendheid etc. onder vallen. Niet dat, dit soort gedrag goed valt te praten verre van het is walgelijk maar het is iets anders dan dat men in de regel vindt dat een donkergekleurde medemens tot een ander mensenras behoort en daarom minderwaardige mensen zijn.
Naar mijn schatting is waarschijnlijk 20 % van de bevolking in de Arabische wereld donkergekleurd en als men gaat kijken naar gemengd dan kun je dat getal verdubbelen. Xenofobie, onbeschaafd gedrag, denigrerend gedrag, discriminerend gedrag ten aanzien van donkergekleurde mensen maar ook naar anderen denk aan christenen, koerden, imazighen, arabieren onderling, buitenlandse arbeiders, armen, vrouwen etc. is iets dat vaak voorkomt in de Arabische wereld. Dit gedrag is echter niet gegrond in een racistische wereldbeeld als zodanig maar meer in een bekrompen chauvinistische, patriarchale, tribaal wereldbeeld.
@Mohamed Boukari
Sommigen zijn daar helaas nog blijven hangen in de tijden van al jahiliyyah.
“Helemaal niet als men het racisme zover oprekt dat daar ook gedragingen die meer duiden op xenofobie, onbeschaafd gedrag, denigrerend gedrag, discriminerend gedrag, onwetendheid etc. onder vallen.”
Al deze zaken zijn verkeerd, maar de ervaringen die ik opnoem zijn puur racisme. In alle voorbeelden werd er op een denigrerende manier verwezen naar mijn huidskleur en in sommige gevallen was zelfs sprake van scheldwoorden. Dus mooier kan ik het echt niet maken.
Ook weet ik dat ik niet alleen sta hierin, want vele contacten, kennissen en vrienden van me hebben identieke ervaringen met Arabieren. (bv. twee Afro-Amerikaanse bekeerde moslima’s die ik ken, een Ghanese geleerde die jaren in de Arabische wereld heeft gestudeerd, twee Marokkaanse moslima’s die een Creoolse vriend hadden en daarop werden aangekeken, een Marokkaan uit Zuid-Marokko die me vertelde hoe een Marokkaans meisje bij het consulaat werd geminacht omdat ze haar zwarte man omhelsde voor de deur, een donker getinte Marokkaanse in de bus die vertelde hoe ze een Ghanese jongen had uitgescholden voor nikker omdat hij het had gewaagd om haar aan te spreken en zo kan ik nog heel lang doorgaan, de lijst is helaas eindeloos)
En dan zijn er nog de gebruiken van bleekcremes en wit poeder opdoen, haar dagelijks steilen etc., alleen om er zo “wit” mogelijk uit te zien.
Nog een aardig voorbeeld is dat een aantal getalenteerde en stijlvolle Egyptische danseressen niet op de meest prestigieuze podia mochten optreden, omdat ze “te donker” waren.
Ik weet dat andere groepen ook worden gediscrimineerd in de Arabische wereld en dat racisme niet het enige probleem is. Inderdaad zijn andere vormen van discriminatie ook een probleem. Maar dat neemt niet weg dat het racisme en seksisme de twee grootste problemen zijn die ik als zwarte vrouw aan den lijve heb ondervonden.
Als je me na al deze voorbeelden nog niet gelooft, lees dan eens deze twee artikelen:
http://atlantablackstar.com/2012/10/17/blacks-in-north-africa-and-middle-east-often-face-virulent-racism-from-arabs/
http://www.monaeltahawy.com/blog/?p=93
En dan is er nog deze getuigenis:
http://jamericanmuslimah.wordpress.com/2011/01/17/to-be-a-black-convert-muslim-female/
@Rosalinda,
Kennelijk kijk jij in je ijver om te bewijzen dat er zoiets als racisme is in de Arabische wereld over het punt heen waar ik in eerste instantie op reageerde. Namelijk de constatering dat de meer dan de helft van de mensen in de Arabische wereld racisten zijn. Dat laatste betwijfel ik ten zeerste! En niet omdat ik de Arabische wereld wil vrijwaren van racisme. Verre van! Echter meer dan de helft van de bevolking in de Arabische wereld tot racisten bestempelen zou beteken dat de Arabische samenlevingen als geheel door en door racistisch zijn. Wat zou betekenen dat racistische uitlatingen niet alleen op basis van individuele ervaringen aan te tonen zijn maar dat die ook systematisch aanwijsbaar zijn in het onderwijs, media, overheid, cultuur, religie etc. Want een samenleving waarin meer dan de helft van de bevolking racistisch is met name ten aanzien van de donkergekleurde medemens zal dit ook uitten op andere wijzen dan de voorbeelden die jij hebt aangedragen.
Dit artikel is er naar mijn idee om de buitenwacht het idee te geven dat de site ook zelfkritiek heeft. Ik veronderstel niet dat er geen racisme is in Marokko, in het tegen deel. SOMMIGE berbers hebben iets tegen SOMMIGE arabieren en vice versa. Dat geldt overigens ook tegen de Sahara bewoners (donkere Marokkanen). Naar mijn idee overdrijft dit artikel omdat in mijn ervaringen van behoorlijk wat jaren gewoond te hbebben over heel Marokko, deze haat zelden heb gezien. Zwart en bruin bidt, leeft en werkt samen als Moslim broeders.
Voor de immigranten uit centraal Afrika is dat wel anders. Maar waar worden deze wel geaccepteerd. Zeker landen als Marokko – die niet eens goed voor eigen volk kan zorgen – worden deze mensen slecht behandeld. Om dit probleem op te lossen, moeten we toch de echte problemen bekijken. Waarom deze mensen masaal uit hun landen moeten vluchten en hoe we dit probleem kunnen oplossen. Afrikaanse vluchtelingen zijn nergens in de wereld gewild, ook niet in NL waar ze in gevangenissen eindigen. Maar goed men kijkt graag naar de symptonen en vergeet de onderliggende ziekte die dit alles veroorzaakt.
@Gzila: Heb je ooit gehoord hoe Antileanen en Surinamers over Marokkanen denken? De haat waar jij het over hebt is gerelateerd aan het straatwezen. Het zijn groeperingen die elkaar naar het leven staan omdat ze in elkaar ”concurrenten” zien! Je kunt het goed vergelijken met straatbendes. Bij de normale Marokkanen/Moslims speelt kleur echt geen rol. Ten slotte zijn negers een groot onderdeel van de grondlegging van Islam en zul je in tal van Mokeeen zien dat alle kleuren van God’s creatie naast elkaar binnen.
Nog iets: in wettelijke zin kun je hier in NL ook geen woning verhuren aan een Illegaal (zwart of wit). Daarnaast mag je een Illegale Afrikaan ook geen werk geven. Zij we hier ook racistisch bezig??!
In mijn ogen wel. In mijn ”prefecte” wereld bestaan er geen grenzen: niet die van land en zeker ook niet die van kleur. Maar goed, ik geef dit ook maar even aan dat dit artikel, naast dat het wel degelijk basis heeft, een verkeerde beargumentering gebruikt door alleen naar de symptonen te kijken!
Zucht. In london hingern in de jaren 50 ook borden ” no blacks” . Ik snap dat het verbieden van die borden het racisme niet weg zal nemen. Rachid, ik snap je vergelijking met verhuren aan illegalen in nederland niet. We hebben het over een kwestie die nu in marokko speelt. In nederland heb je genoeg domme idioten, anders stemmen er niet zoveel mensen op de pvv. Er is ook niemand die zegt dat alle marokkanen racisten zijn. We zitten als mensheid nou eenmaal met een probleem: onze werelden zijn elkaar aan het kruisen. Het is onze taak om daar goed mee om te gaan. Racisme is volgens mij een natuurlijk verschijnsel en kan niet aan een ras gehangen worden. Er zijn voorbeelden genoeg van verschillende soorten racisme over de hele wereld. Mensen hebben de neiging om iets of iemand die anders is af te keuren en buiten te sluiten. Ik begrijp rosalinda heel goed. Racisme van mensen is moeilijk aan te pakken. Hoe vaak moeten we niet naar ons eigen land oprotten? Zal jij ook wel eens horen. Maar staatsracisme ( seggregation in de us, nog niet zo erg lang geleden, apartheid, verboden om huizen aan afrikanen te verhuren) dáár zullen wij onze stem laten horen! Of het nou in marokko, australië of appelscha is! Dit stuk is een mooi stuk. Het is geen aanval op de marokkanen, islam of iets anders. Althans, zo zie ik het niet. Ik
Beste Mohammed,
Ik heb het gevoel dat je aan het goochelen bent met woorden, definities en ingaat op details ipv in te gaan op de algemene lijn van mijn verhaal en de essentie van wat ik wil zeggen, namelijk dat veel Arabieren en Imazighen racistisch zijn en dat veel Noord-Afrikaanse samenlevingen racistisch zijn.
Percentages heb ik niet, maar gezien mijn persoonlijke ervaringen en die van vele anderen en alle voorbeelden die ik noemde, moet dat wel duidelijk zijn.
“Wat zou betekenen dat racistische uitlatingen niet alleen op basis van individuele ervaringen aan te tonen zijn maar dat die ook systematisch aanwijsbaar zijn in het onderwijs, media, overheid, cultuur, religie etc. ”
Maargoed, for the sake of argument. Het zijn geen individuele uitingen maar zit weldegelijk in de cultuur verankerd.
In het onderwijs: In Egypte wordt er op scholen geen voorlichting en informatie gegeven over racisme, laat staan over de trans-Saharaanse slavernij. En dit heb ik uit een zeer betrouwbare bron, nl. mijn docent Arabisch in Egypte die tevens filosoof en politiek activist is.
In de cultuur: In Egypte is het ondenkbaar dat een danseres met een donker getinte huidskleur een topcarriere heeft op de grote en prestigieuze podia. Ze zal moeten blijven werken in het circuit van volksbruiloften en met een beetje geluk in de folklore-gezelschappen. Een een zwarte Nubische danseres kan het al helemaal vergeten, die zal nooit worden gevraagd voor niet-Nubische dansen.
Verder kan ik je nog wijzen op het feit dat als folklore-gezelschappen die niet bestaan uit Nubiers Nubische dansen portretteren, dit vaak op een zeer denigrerende manier wordt gedaan. Het komt zelfs voor dat Arabische Egyptenaren hun gezicht zwart schilderen a la zwarte Piet.
Dit heb ik zelf ook af en toe online gezien, maar een Amerikaanse danseres die al 50 jaar danst en al sinds 1964 jaarlijks in Egypte komt, schreef mij “Most of what is portrayed on the Egyptian stages as Nubian, is condescending and racist”.
In de media: Op de meeste Arabische zenders, zelfs in Sudan, zijn vrijwel alle presentatrices heel wit, zelfs witter dan de meeste Nederlanders. Terwijl je in het straatbeeld over het algemeen veel donkerdere mensen ziet, van geel als couscous, koffiekleurig, chocoladekleurig tot zwart als ebbenhout en alle kleuren ertussen in. Maar getinte, bruine of zwarte mensen zie je zelden op tv en al helemaal niet als presentatrices. En dat is heel eigenaardig in landen waar de overgrote meerderheid donker is en die heel witte mensen een kleine minderheid zijn.
Religie: Alhoewel de islam een zeer antiracistische religie is, is de praktijk wel anders. Weer een “leuk” voorbeeld: Een Marokkaanse vriendin was jaren terug op een multicultureel festival. Daar kwam ze een West-Afrikaanse moslima tegen. Uiteindelijk raakten ze in gesprek met een Marokkaanse rai-zanger, die absoluut niet praktiseerde en zong over en leefde met seks, drugs and rock ‘n’ roll. Vervolgens ging die man die vrouw de les lezen of ze wel wist te bidden, of ze Arabisch kende en wat ze van de islam etc. wist, terwijl zij van huis uit moslim was en praktiserend! Blijkbaar kon hij zich niet voorstellen dat een zwart persoon praktiserend moslima was, laat staan van huis uit en wist wat ze deed.
Overheid: Duizenden jaren lang heeft in het diepe zuiden van Egypte het land Nubie bestaan. Een eigen beschaving met een eigen taal, cultuur, muziek, gebruiken etc. Afwisselend overheersden zij Egypte en overheerste Egypte hen. Toen de Aswandam gebouwd werd onder Gamal 3Abdin Nasr moesten duizenden mensen gedwongen hun dorpen verlaten omdat die onder water te staan kwamen. Het oude Nubie bestond niet meer, mensen werden vluchtelingen in eigen land en totaal ontworteld. Vele belangrijke en waardevolle oudheden kwamen onder water te staan. Niemand had hen gevraagd wat ze ervan vonden of ze betrokken in het besluitvormingsproces en ze hebben tot op de dag van vandaag geen cent schadevergoeding gezien. Alhoewel Nasr absoluut geen racist was, heeft dit beleid wel geleid tot en bijgedragen aan de marginalisering van Nubiers.
Nog een laatste voorbeeld: Zoals je weet wonen in Egypte, net als in de rest van Noord-Afrika, veel vluchtelingen uit andere gebieden in Afrika. Waar het in Marokko voornamelijk West-Afrikanen zijn, zijn het in Egypte vooral Oost-Afrikaanse vluchtelingen zoals Sudanezen, Somaliërs, Eritreeërs en Ethiopiërs. Deze vluchtelingen wonen vaak in straatarme wijken, waar de doorsnee Egyptische volkswijk een paradijs bij is. Ze worden zwaar gediscrimineerd, geminacht en er wordt niets gedaan om hun situatie te verbeteren. Een aantal jaren terug heeft de Egyptische politie razzia’s op hun wijken gepleegd waarbij vele mensen opgepakt werden zonder aanklacht en mishandeld en vernederd werden. De politie zélf noemde dit de “zwartendagen”! Hoe duidelijker wil je het hebben?!
Dus ja, de Arabische maatschappijen zijn doortrokken van racisme. Ik was altijd van mening dat racisme in het Westen meer geïnstitutionaliseerd is en in de Arabische wereld meer een kwestie van racistische opvattingen bij de bevolking zelf. Maar dat onderscheid is niet zo zwart-wit als je kijkt naar de instituties media, onderwijs en overheid.
Door al deze kennis, ervaringen en gebeurtenissen heb ik, die vroeger dieper in de Marokkaanse en Egyptische gemeenschappen zat dan veel Marokkanen en Egyptenaren zelf, besloten deze gemeenschappen te vermijden.
Op individueel niveau heb ik zeer dierbare Marokkaanse en Egyptische vrienden, die mij, mijn afkomst en cultuur volledig accepteren en waarderen. Maar zodra het gaat om grotere groepen, kom ik het racisme tegen.
En op een gegeven ogenblik was ik het zat om raar aangekeken te worden, allerlei rare vooroordelen over Surinamers en zwarte mensen te moeten weerleggen, voortdurend tegen onbegrip en disrespect aan te lopen en een belangrijk aspect van wie ik ben, namelijk mijn Afro-/Creools-Surinaamse cultuur te moeten verstoppen en te moeten doen alsof ik alleen moslim ben en voor de rest geen cultuur heb of me te moeten aanpassen aan Noord-Afrikaanse gebruiken.
Ik ben de laatste om de mooie kanten van de Noord-Afrikaanse culturen te ontkennen, maar er is ook een zeer negatieve kant die zich vnl. uit in racisme en seksisme.
My 2 cents na 10 jaar moslim zijn, 11 jaar optrekken met Arabieren, 7 jaar schrijven op maroc.nl, talloze Arabische feesten en concerten, 4 jaar studie Arabisch, 10 jaar studie raqs sharqi en 4 maanden wonen in Egypte.
“Gzila says:
02/08/2013 at 15:23
Eindelijk wordt er aandacht aangegeven, want het is iets dat gewoon heel erg speelt niet alleen in Marokko maar ook door de Nederlandse Marokkanen. Meer als de helft van de Marokkanen die in Nederland leven kijken heel erg neer naar donker mensen (negers). Dat geeft mensen gesprekstof om te praten (zoals Wilders) over Marokkanen. Wij Marokkanen kunnen elkaar niet eens accepteren, dorpelingen onderling. Een donkere iemand (een neger) wordt al gauw uitgespuugd en niet geaccepteerd. Ondertussen worden de zonnebanken vol geboekt om kleurtje krijgen en worden de auto installaties om ver geblazen met rap muziek etc. Maar we willen wel geaccepteerd worden in Nederland, dan moeten we maar eerst is een keer naar ons zelf gaan kijken. Want met racisme accepteer je de creatie niet van Onze Schepper (swt)”
Helemaal mee eens, dit is precies mijn ervaring.
Alhoewel je over de haat-liefdeverhouding van Arabieren met zwarte mensen ook een boekwerk zou kunnen schrijven……………
Het racisme zoals ik in bovenstaande posts heb beschreven, is overheersend, maar aan de andere kant valt het me op dat veel Marokkanen Afro-Surinaamse vrienden hebben en veel Marokkaanse meisjes een Afro-Surinaamse vriend.
En in Egypte zijn er tientallen liedjes over mooie bruine vrouwen/mannen (“samra ya samra”, “ah ya asmarani illon”, “asmar ya asmarani” etc.)
En ik geef ruiterlijk toe dat ik een haat-liefde verhouding heb met de Arabische cultuur. Maar dat terzijde. :-)
Hmm eigenlijk is het niet waar dat ik een haat-liefde verhouding met de Arabsiche cultuur heb. Dat heb ik wel jaren gehad.
Nu kan ik de mooie dingen uit die cultuur waarderen, terwijl ik de slechte kanten zoals racisme en seksisme fel bestrijd.
Eigenlijk vind ik dat mensen veel praktischer met cultuur om moeten gaan: Haal de mooie dingen eruit en laat de slechte dingen links liggen. Dat is trouwens ook heel Surinaams, leven met verschillende culturen en identiteiten en ook veel migranten in het algemeen eigen.
Hensley zal dit vast herkennen. :-)
@Rosalinda,
Ik goochel niet met woorden. Ik wijs je er gewoon op dat je ondanks je negatieve ervaringen en alle voorbeelden die je aanhaalt ( die ik overigens niet ontken en direct voor waar aan neem en waar ik verder niets aan wil afdoen!) niet de Arabische wereld als in en in racistisch kunt bestempelen door de meerderheid van de bevolking tot racisten te verklaren. De Arabische wereld is geen Zuid-Afrika onder de apartheidsregime, kent geen KKK, kent geen neo-nazi’s die jacht maken op donkergekleurde medemensen, heeft nooit Jim Crow wetten gekend, heeft ook nooit op basis van religie ( interpretatie van de Qur’an en Hadith) racisme gesanctioneerd tegen donkergekleurde medemensen, ook van overheidswege, media, onderwijs wordt niet witte suprematie verkondigd.
Je hebt gelijk als je stelt dat het slavernij verleden in de Arabische wereld niet in het onderwijs ter sprake komt en dat het eigenlijk geen onderwerp van gesprek is in de samenleving. Deels komt dat doordat slavernij in de Arabische wereld geen zaak was van alleen donkere slaven maar ook van lichte slaven (er stammen evenveel mensen af van lichte slaven als donkere slaven!), religieus gesanctioneerd was en een tot de moderne tijd een onlosmakelijke deel uitmaakte van de samenleving.
Vergeet niet dat het bespreekbaar maken van het slavernijverleden in de VS en hier in Nederland eigenlijk pas iets is van de laatste decennia ( meer dan 100 jaar na de afschaffing) en dan nog tegen heug en meug en door heel veel activisme van de kant van burgerrechtenbewegingen en actiegroepen.
In Marokko werd de slavernij officieel in 1912 afgeschaft in Saudi Arabië in 1960!
Dus wat er nog niet is gaat er zeker komen het feit dat bovenstaand artikel verschijnt in een Arabische magazine geeft te kennen.
“Deels komt dat doordat slavernij in de Arabische wereld geen zaak was van alleen donkere slaven maar ook van lichte slaven ”
Het is waar dat er ook lichte slaven waren. Maar die hadden totaal andere functies en posities in de maatschappij. M.n. Tsjerkessische slavinnen waren in trek aan de hoven en harems van rijke/adellijke mannen als concubine of bijvrouw. Veel mannen uit die volkeren waren slaven-krijgers, die uiteindelijk zelfs de macht grepen en dynastieen voortbrachten. (zoals bv. de Mammelukken)
Zwarte slaven waren vnl. eunuchen (jonge jongens uit West- en Oost-Afrika die werden geroofd of gekocht, tot slaaf werden gemaakt en door Arabische priesters gruwelijk werden verminkt (gecastreerd) Dat een aantal invloedrijke posities konden bereiken was niet dankzij, maar ondanks de maatschappelijke verhoudingen.
Verder verrichten zwarte slaven vnl. zwaar lichamelijk werk, dit itt de verwende bijvrouwen.
En dan was er nog de arbeid in mijnen in Irak, onder mensonterende omstandigheden. Zwarte tot slaafgemaakten kwamen in opstand en hebben zelfs 15 jaar lang een eigen republiek gehad. Dit was een van de meest succesvolle slavenopstanden uit de geschiedenis.
Dat er ook witte slaven waren, neemt niets af van het racisme tegen en de slechte behandeling van zwarte slaven.
Bovendien waren de witte haremdames in trek omdat men een witte huid, lichte ogen en haren etc. mooi vond. Zwarte mensen waren slechts werkpaarden. In een bloemlezing klassieke Arabische literatuur kwam ik zelfs de zinsnede tegen van een Arabische geleerde (ik ben even vergeten in wat!) dat zwarte mensen “beesten waren die je moest laten grazen als koeien of paarden”. Dát was in die tijd de overheersende opvatting over zwarte mensen onder Arabieren en Imazighen en is het in veel opzichten nog steeds.
“religieus gesanctioneerd was”
De slavernij was weldegelijk religieus gesanctioneerd! Alhoewel de Koran het goed behandelen en vrijlaten van slaven aanmoedigt, staat er nergens een verbod. Slavernij werd ontmoedigd maar niet verboden. En daarom zijn er vanaf het begin van de islam tot op de dag van vandaag, Arabieren die slavernij verdedigen met de Koran in de hand.
“de moderne tijd een onlosmakelijke deel uitmaakte van de samenleving.”
De Arabische maatschappij en economie dreef op slaven. Van haremdames tot mijnarbeiders, van huishoudelijke hulpen tot leraren tot soldaten: Velen, zeer velen van hen waren slaven. Dat is een erkend historisch feit en valt niet te ontkennen.
“Vergeet niet dat het bespreekbaar maken van het slavernijverleden in de VS en hier in Nederland eigenlijk pas iets is van de laatste decennia ( meer dan 100 jaar na de afschaffing) en dan nog tegen heug en meug en door heel veel activisme van de kant van burgerrechtenbewegingen en actiegroepen.”
Dat is absoluut waar, maar het feit dat het Westen fout is, neemt niets af van de situatie in de Arabische wereld, die op dit gebied deplorabel is.
“In Marokko werd de slavernij officieel in 1912 afgeschaft in Saudi Arabië in 1960!”
Men zou zich kunnen afvragen waarom dit zo rijkelijk laat gebeurde! Met een antiracistische en egalitaire religie als de islam, had dit eeuwen eerder kunnen gebeuren, zoals o.a. Fatima Mernissi heeft betoogt. Maar nee, racisme, eigenbelang en imperialisme waren belangrijker dan islamitische principes. En dan nog wel in Saudi Arabie, waar de Haramayn liggen. Het is een grof schandaal en een schande. En dan is er nog Mauritanie, waar de slavernij pas in de jaren ’80 werd afgeschaft en waar nu nog slavernij is.
“Dus wat er nog niet is gaat er zeker komen het feit dat bovenstaand artikel verschijnt in een Arabische magazine geeft te kennen”
Die bewustwording gaat in sha’ Allah zeker nog komen. Maar die bewustwording kan pas komen als mensen eerlijk zijn tegen zichzelf over de eigen geschiedenis. En vergeet niet dat dergelijke magazines worden geschreven voor en door een intellectuele elite. Ahmad en Leila in de straat die lezen dat echt niet.
Het spijt me zeer, maar mooier kan ik het niet maken. De Arabische wereld heeft een probleem met racisme en hoe eerder dit volledig wordt erkend, hoe beter, want dan kan het opgelost worden.
Ik geniet van jullie discussie. En het lijkt net of ik met nederlanders praat moet ik je eerlijk zeggen. Er is idd geen officieel racisme meer op de wereld maar het subtiele racisme zal voorlopig bog wel bestaan. Ennederlanders marginaliseren ook altijd het nederlandse racisme en slavernijverleden. Het is ook nogal niet niets wat er is gebeurd.
Rosalinda… We moetenniet blijven zeuren over de moskee en de synagoge naast elkaar…als ik erover begin lopen mensen al weg. Dáár heb je hem weer…. Ondertussen mipperen we dat er weer een lading chinezen binnen is gekomen die geen surinaams of nederlands spreken en klagen we dat we portugees moeten praten bij de slager!
Racismeis verwerpelijk ecocu uitermate menselijk. Ik verwacht alleen op de een of andere manier niet dat religieuze mensen zich eraan bezondigen. Volgens mij laat iedere religie weten dat we allemaal gelijk zijn.
“Rosalinda… We moetenniet blijven zeuren over de moskee en de synagoge naast elkaar…als ik erover begin lopen mensen al weg. Dáár heb je hem weer…. ”
Klopt, Suriname als pluralistische multiculturele samenleving bestaat wel, maar dat er geen racisme , wederzijdse vooroordelen en wantrouwen zou bestaan, is gewoon niet waar.
En die moskee en synagoge zijn idd een cliché. Maar zoals alle clichés zit er wel een kern van waarheid in.
Maargoed, ondanks het officiele verhaal worden racistische scheldwoorden zoals “koelie”, “djuka” etc. nog steeds gebruikt door sommige mensen. (Gelukkig wordt dat wel steeds minder!)
“Ondertussen mipperen we dat er weer een lading chinezen binnen is gekomen die geen surinaams of nederlands spreken en klagen we dat we portugees moeten praten bij de slager!”
Dat is ook helemaal waar. Er zijn helaas veel Surinamers die het hebben over Brazilianen “die onze mannen en ons goud stelen”. En dat terwijl “onze” eigen corrupte politici zoals Bouterse, Brunswijk, Weijdenbosch, Somohardjo etc. zich al decennialang rijk stelen. Hun rijkdom komt ook niet ten goede aan het volk.
Ja, tenzij het verkiezingstijd is en ze stemmen willen kopen. Dan gaan ze t-shirts en soms zelfs percelen uitdelen om het stemvee om te kopen.
Dat mensen daarin trappen, snap ik niet. Alles wat ze uitdelen, is van het volk gestolen. Het is net alsof ik je huis leegroof en je vervolgens heel “genereus” een paar oude prullen uit je eigen inboedel aanbied.
Dus wat dat betreft is er nog een lange weg te gaan.
En het is absoluut waar dat alle godsdiensten racisme verbieden (de een wel wat meer dan de andere, want in het jodendom en hindoeisme zitten weldegelijk exclusivistische tendensen, ze zijn niet voor niets beiden naar een volk genoemd), want God houdt immers van al Zijn kinderen en scheppingen. Het zijn de mensen die elkaar in hokjes stoppen naar religie, geslacht, afkomst etc.
Als we eens zouden beginnen elkaar in de eerste plaats als mens te zien, die een schepping van God is en dus recht heeft op liefde en respect, zou de wereld weleens ten goede kunnen veranderen. Inshallah. :-)
Met gods wil inderdaad. Want waarom suikerfeest geen nationale feestdag? Hier in nederland? Nu is het echt jullie feestje… In su viert iedereen boddoh… ( javanen noemen t zo). En het gaat echt zo… Buurman… We laten een rund slachten voor slachtfeest… Kom je eten? Maakt je tante dan huzarensalade? A boeng… We hebben pom met kerst komen jullie ook? Kijk we kunnen huer in nederland niet iedere dag zomaar een vrije dag maken, economie enzo. Maar goed, islam is er nu eenmaal. En heel veel mensen vieren suikerfeest, offerfeest. Trouwens, wij hebben dat verhaal gemeen hoor… Christenen kennen dat ook. Dus als we nou hemelvaart inleveren voor een moslimfeest? Of wordt geertje dan boos? Nederland is nederland geen su. Geen marokko. Geen turkije en hoe graag ik zou willen… Het is geen caraibisch land. Maar het is wel een land met verschillende culturen. Wij moeten het doen.
@Hensley
Als ze het maar geen suikerfeest gaan noemen. Ik zal je eerlijk zeggen ik vind het een walgelijke naam. Suikerfeest vind ik een denigrerend naam en doet eigenlijk geweld aan de betekenis van zo’n feest voor een moslim.
Alsof ze in de tijd van profeet mohamed vzmh allemaal zoete dingen zaten te eten op die dag? schei toch uit. Degene die die naam heeft verzonnen die heeft echt een klap voor zijn harses nodig.
Wij noemen het Eid ul fitr (Arabische naam) vertaald zou het zijn, ‘het kleine feest’. De reden voor dit feest is ter ere van het eindigen van de ramadan.
Voor degenen die zeggen wordt zo genoemd omdat er veel zoetigheid wordt gegeten etc, voor die moslims heb ik de volgende hadith voor:
Een van de belangrijkste principes van een goede gezondheid is een evenwichtige voeding. Profeet Mohammed (vzmh) benadrukt de gewoonte van het eten van minder als een methode om te voorkomen ziekte en ziekte. Profeet Mohammed (vzmh) zei:
“Niets is erger dan een persoon die vult zijn maag Het zou voldoende moeten zijn voor de zoon van Adam tot een paar hapjes om zijn honger te stillen hebben als hij dat wenst meer, het moet zijn:.. Een derde voor zijn eten, een derde voor zijn vloeistoffen, en een derde voor zijn adem “-. Tirmidhi & Ibn Majah
Eid ul fitr gaat niet om eten van zoetigheid maar om naar de moskee te gaan, het bezoeken van familie leden (gezellig iets samen doen), denk ook aan de armen etc.
Dat is Eid ul fitr en niet SUIKER, SUIKER, SUIKER. Sorry voor mijn preek maar dat wilde ik even kwijt.
Het zal allemaal wel waar zijn wat voor- en tegenstanders vanuit un eigen context ten berde brengen. Van mij mag het. Ik, als blanke autochtone nederlander heb geen moeite met de kleur van mijn medemens, is hij of zij groen, geel, zwart of wit, geen probleem. Groter probleem heb ik , met die multiciulti-uitingen. Bijvoorbeeld, Marokkaanse jongeren die zich achtergesteld of gediscrimineerd voelen 0mdat ze in N L niet direct hun zin krijgen. In NL, voor hen het land van de vrijheid en waar alles moet kunnen. Volgens mij ligt de oorzaak in het feit dat zij in Marokko constant de dreiging voelde van de staat en de maatregelen en straffen die aan hen werden opgelegd als zij iets fout deden of een wet overtraden. De matrokkaanse justitie en politie werd gevreesd. Niets van dat alles in Nederland. Zij minachten de staat en zijn organen (politie) en zijn niet bevreesd voor de softe straffen die men in nl krijgt voor vergrijp of misdrijf. Ook hebben de Marokkaanse jongeren ontdekt dat, wanneer zij in georganiseerd groepsverband optreden, dat zelfs de politie bang van hen is en ook de politiek (die politie aanstuurt) geen vuist durft te maken om hen te stoppen. Zo verwordt nederland van kwaad tot erger en is er geen terug meer mogelijk. Advies aan minister Opstelten. Ga eens in overleg met uw Marokkaanse evenknie. Die heeft vast wel paar goede ideen hoe u die Marokkaanse jongeren in nederland moet aanpakken.
En nu nog het allerbelangrijkste minister Opstelten. Heb dan ook het lef om die adviezen vanb uw Marokkaanse evenkn ie dan ook in NL in te voeren en te handhaven . Daar zit hem de kneep. U weet het wel maar u doet het niet. Kijk eens naar uw staatssecretaris Teeuwen.grotere lafaard bestaat er niet
En kijk, weer een bevestiging van mijn punt:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3488151/2013/08/07/Slavernij-blijft-prima-business.dhtml#.UgKtVRNI7p8.facebook
“Als ze het maar geen suikerfeest gaan noemen. Ik zal je eerlijk zeggen ik vind het een walgelijke naam. Suikerfeest vind ik een denigrerend naam en doet eigenlijk geweld aan de betekenis van zo’n feest voor een moslim.”
“Suikerfeest” is de letterlijke vertaling voor de Turkse naam voor 3id ul fitr, nl. Sheker Bayrami. Dat is de naam voor Idul fitr die gebruikt wordt door een moslimvolk dat een grote gemeenschap kent in Nederland. Daar is dus niets denigrerends aan.
“Wij noemen het Eid ul fitr (Arabische naam) vertaald zou het zijn, ‘het kleine feest’. De reden voor dit feest is ter ere van het eindigen van de ramadan.”
Deze vertaling klopt niet, 3id ul fitr betekent letterlijk “ontbijtfeest”, omdat iedereen uitgebreid gaat ontbijten na het 3id-gebed.
En je kunt wel zeggen dat 3id ul fitr niet draait om zoetigheid en allerlei ahadith aanhalen, maar in de praktijk wordt heel veel zoetigheid gegeten en daar is ook niets mis mee. :-)
3id ul fitr is gewoon een gezellige vreugdevolle gebeurtenis, met zowel een spiritueel als een aards element. Het is de beloning voor de vastenden………..na de zelfbeheersing komt het zoete van het bidden en het zijn met familie en vrienden en het zoete van het voedsel.
En dat is alleen maar mooi. :-)
“Volgens mij ligt de oorzaak in het feit dat zij in Marokko constant de dreiging voelde van de staat en de maatregelen en straffen die aan hen werden opgelegd als zij iets fout deden of een wet overtraden. De matrokkaanse justitie en politie werd gevreesd.”
Dat is flauwekul! Die Marokkaanse jongeren die jij noemt, zijn in Nederland geboren en opgegroeid en hebben niets te maken met de Marokkaanse politie en justitie. Dit is dus een onzinargument.
Nou rosalinda….het kan een nonargument zijn van tippelaar maar er is hier in marokko toch iets wezenlijk anders…. Ik praat en vraag veel… Mensen snappen niet dat wij in oli da alles maar goed vinden. Ik ben het met tippelaar eens: er mag strenger worden opgetreden.
Goed: je slavernij link. Mijn hart draait ervan om. Zelf ben ik erg bezig ( afkomst, daarom) met restaveks. Al mij. Energie en geld gaat daarheen. 800.ooo kinderen in moderne slavernij. We zijn er nog niet als wereld. Hell, we blijven ageren, blijven het melden! Dat van dat castreren… Het is @@&€@ 2013!
Abdelmajid… Noem het feest hoe je het noemt… Alleen is het moeilijk een datum aan t feest te hangen hahahahah… Ik heb zoveel discussie over t feest gelezen… Wanneer geven we iedereen vrij? Want we moeten wel kunnen plannen….
@Hensley ooo, nu ik mijn eerste zin terug lees. aahahahah, dat bedoelde ik niet, maar het stond er wel zo op. Laat ik het duidelijk maken dat ik niet voor ben voor dat eid ul fitr een nationale feestdag wordt. Ik zie het ook niet gebeuren en wil ook niet dat het gebeurt. Sterker nog ik heb nooit erover nagedacht of gehoopt dat het een nationale feestdag wordt.
@Rosalinda ik ben het niet helemaal met je eens. Ten eerste is het sowieso niet verstandig om je buik vol te eten met zoetigheid, onthoud dat dit veel gezondheidsklachten met zich mee brengt. En islam predikt nooit dat soort onzin. Dus als je het juist niet terug vind in de hadiths etc dan moet je juist oppassen met wat je doet. Dat is ook de reden waarom ik zeg dat suikerfeest een misleidende naam is voor degenen die niet weten wat het voor feest is en die er nooit van hebben gehoord. En hiermee heb je eigenlijk naar mijn idee verloren wat de echte reden is achter eid ul fitr. Daarbij is het wel zeer relevant om te kijken hoe de profeet mohamed vzmh het vierde. Want hij is het ultieme voorbeeld.
Hierbij een citaat over eid ul fitr: ”Eid al-fitr (ied-oel-fitr) is één van de twee feestdagen van de moslims. Het wordt in het Nederlands vaak aangeduid als het suikerfeest, al is deze benaming eigenlijk onjuist, want hoewel eten en suiker op deze dag zeker genuttigd wordt, draait deze dag niet om suiker. Eid al-fitr is het feest dat aan het einde van de maand Ramadan gevierd wordt, nadat de maand Ramadan ten einde gekomen is.”
Bron is: http://www.duakracht.nl/suikerfeest-eid-fitr
Hier heb je nog een bron in het engels van eid ul fitr die genoemd wordt in de Quran en de hadiths: http://aaiil.org/fiji/articles/jalaluddean/MentionsofEid-ul-FitrinQur'an&Hadith.pdf
Voor een moslims zijn dit de twee bronnen om te kijken wat het feest is en betekent. Om te zeggen ”je kan er niet omheen dat er veel suiker wordt genuttigd omdat de ramadan eindigt” is een reden gebaseert op wat je waarneemt. En dat is niet een bron volgens mij. Islam is gebaseerd op de quran en de soenna van onze gelievde profeet mohamed vzmh. Daarom schreef ik dat stukje om duidelijkheid te willen creeren dat suiker er helemaal niets mee te maken heeft.
Mensen zetten eten van veel suiker centraal met deze misleidende naam genaamd ‘suikerfeest’ of sugarparty terwijl ze de essentie van het feest niet begrijpen.
De vertaling die jij dan gebruikt Rosalinda is niet geheel correct. Een betere benaming voor eid ul fitr zou zijn ‘het feest ter ere van het eindigen van de ramadan’ en dit geeft de essentie van het feest. Terwijl suikerfeest er eigenlijk een zeer misleidende betekenis aan geeft.
En nog een ding Eid ul fitr betekent niet vertaald van het arabisch suikerfeest. Dat is complete onzin. Kunt u even een bron aangeven aub? of heeft u dit uit u duim gezogen. Hierbij de echte vertaling ervan en wat EID ul fitr betekent vertaald van het arabisch:
Eid is an Arabic word meaning “festivity”, while Fiṭr means “breaking the fast”. The holiday celebrates the conclusion of the 29 or 30 days of dawn-to-sunset fasting during the entire month of Ramadan.
Bron: http://translation.babylon.com/english/Eid%20al-fitr/
Ik hoop het even duidelijk gemaakt te hebben dat suikerfeest en eid ul fitr totaal geen samenhang hebben. Alhoewel er wel suiker wordt genuttigd betekent dit niet dat het een traditie is, dat het onderdeel is van het feest en nog betekent het dat je het gewoon kan wegschrijven als het suikerfeest. Dit woord doet geweld aan de echte betekenis van eid ul fitr.
@Rosalinda een beetje onrespectvol van mij, had ermee moeten beginnen:
Eid mubarek, Taqabala allah mina wa minkum.
“Abdelmajid schreef:
09/08/2013 om 12:14
@Rosalinda een beetje onrespectvol van mij, had ermee moeten beginnen:
Eid mubarek, Taqabala allah mina wa minkum.”
Geeft niet hoor, in de hitte van een discussie vergeet ik de beleefdheidsvormen ook weleens. ;-) Maargoed, Allah yibarik fik en Allah yitaqbal. :-)
Ik vraag me af wat moslims ervan vinden dat de Koran slavernij niet verbiedt.
De bijbel verbiedt het ook niet…..
@ Hensley, ‘ja maar hij doet het ook…’ ;-). Maar wat vind jij als christen ervan dat de bijbel slavernij niet verbiedt?
Wat denk je zelf???? het hele kleurgebeuren is een voortdurende frustratie. Gelukkig ben ik zo gemengd dat ik aan niemand een hekel kan hebben, alleen aan denkbeelden. Ik verafschuw alle slavernij…. Mijn goede doel is restaveks. Google dat maar een keer. Verder heb je allerleid christelijke idioten die vandaag de dag met de bijbel in de hand kruizen in achterdtuinen van ( sorry rosalinda) negers in brand steken. Ik schrok er wel van te horen dat slavernij pas na 1900 in arabische landen is afgeschaft! Ik hoor steeds maar over bilal bla bla maar de praktijk is anders. Maar goed, waar komt jouw iphone vandaan? En je chocolade? Je goedkope kleding? De nikes van je kinderen? Kinderprostitutie? Ik kan denkbeelden en daden haten. Geen mensen. En een ieder die een ander minder acht omdat ie moslims is, geen moslim is, zwart is… JE BENT NIET GOED WIJS! zoiets daphne
Duidelijk Hensley en helemaal eens, maar je gaat aan mijn vraag voorbij: vinden gelovigen ervan dat hun heilige boek slavernij niet verbiedt, terwijl ze zelf alles wat op slavernij lijkt verafschuwen?
@Daphne
A.u.b. vergelijk de slaven waarover de islam het heeft niet met de slavenrij van het westen die een tijd geleden plaats vond. Over slaven gesproken, islam zegt het volgende erover:
1.5. Recht op persoonlijke vrijheid (= afschaffen van slavernij)
De Koran schaft slaverij af en voert het recht op persoonlijke vrijheid in. Profeet Mohamed zei:
“Er zijn drie mensen tegenover wie ik zelf aanklager zal zijn op Oordeelsdag. Eén van deze drie, is hij die van een vrije man een slaaf maakt, hem dan verkoopt en dit geld opeet.” (Bukhari, Ibn Majjah)
Verschillende van de hierna gedefinieerde rechten houden verband met het fundamentele recht op persoonlijke vrijheid van de mens, zoals zoals het recht op godsdienstvrijheid, op bescherming tegen arbitraire gevangenneming, en zo meer. Uiteraard geldt persoonlijke vrijheid enkel voor zover men zich binnen het wettelijke kader begeeft. Men kan zich niet op het recht op vrijheid beroepen om illegale of criminele daden te stellen.
Omdat de Koran het over slavernij heeft, ontstaat wel eens het misverstand dat Islam het recht op persoonlijke vrijheid niet zou onderschrijven. Daarom is het nodig even stil te staan bij de in de Koran en de Sunnah besproken slavernij.
Ten tijde van de prediking van Mohamed was slavernij een wijdverspreid gebruik, zowel bij Arabische stammen als bij Joden en Christenen. De Koran en de Sunnah hebben het er dan ook over, niet met de bedoeling de slavernij in te voeren, of te bestendigen, maar wel met de bedoeling de slavernij af te schaffen. Omdat het hier een diepgeworteld fenomeen betrof, kon de afschaffing ervan niet van de ene dag op de andere gebeuren, en voerden Koran en Sunnah een soort uitdovingsscenario in. De Koran bewandelde daarvoor verschillende sporen: er mochten geen nieuwe slaven meer bijgemaakt worden, vrijlating van slaven werd sterk aangemoedigd door er vergeving van zonden in het hiernamaals voor in het vooruitzicht te stellen, en in afwachting van het volledig verdwijnen van de slavernij, kregen slaven allerhande rechten en konden ze zelfs leider worden van de gemeenschap.
— Islam moedigt vrijlating van slaven aan —
Eén van de manieren waarop de Koran de slavernij snel deed verdwijnen, was door allerlei omstandigheden te laten vergezellen van de verplichting slaven vrij te laten. Wanneer men zich niet aan zijn eed hield, moest men een slaaf vrijlaten. Wanneer men per ongeluk een gelovige doodde, moest men een slaaf vrijlaten. Wanneer een man een vrouw waar hij eerder van gescheiden was, opnieuw wilde huwen, moest hij een slaaf vrijlaten.
“… en als iemand per abuis een gelovige doodt, dan geldt de vrijlating van een gelovige slaaf …” (Koran 4:92)
“God rekent jullie de onnadenkende uitspraken bij jullie eden niet aan, maar Hij rekent jullie aan waartoe jullie je in je eden verbinden. De verzoening ervoor is aan tien behoeftigen voedsel te geven zoals jullie gemiddeld aan je huisgenoten voedsel geven of het leden van hen of de vrijlating van een slaaf… ” (Koran 5:89)
“Zie die zich dus van hun vrouwen scheiden (…) en dan terugkomen op wat zij zeggen, zijn verplicht tot vrijlating van een slaaf voordat zij elkaar aanraken.” (Koran 58:3)
De Profeet greep ook allerhande omstandigheden aan, zoals een zonsverduistering, om Muslims op te dragen slaven vrij te laten:
“Ongetwijfeld beval de Profeet de mensen slaven vrij te laten ter gelegenheid van een zonsverduistering” (gemeld door Asma, in Bukhari)
Verder werd ook het vrijwillig bevrijden van slaven aangemoedigd. Er is bekend dat de gezellen van de Profeet tienduizenden slaven opkochten om hen vrij te laten.
— Slaven krijgen rechten —
Tegelijk met maatregelen die de vrijlating van slaven in de hand werkten en die er op een periode van 40 jaar zouden voor zorgen dat slavernij zo goed als volledig verdween, kenden Koran en Sunnah slaven een aantal rechten toe, waaronder het recht op een rechtvaardige behandeling. Voorheen, was de meester van slaven zowat immuun en kon hij met z’n slaven, die geen rechten hadden, doen wat hij wou zonder risico te lopen op vervolging. Mohamed sloeg dat roer radicaal om. Hij zei:
“Hij die een slaaf doodt, zal zelf gedood worden, en hij die een slaaf verminkt, zal zelf verminkt worden.” (Tirmidhi)
Slaven kregen het recht op een goede behandeling; ze kregen het recht samen met hun eigenaars te eten, en hadden recht op hun deel van het eten. Als er weinig voedsel voor handen was, moest de eigenaar van zijn part delen met zijn slaven. Mohamed zei:
“Wanneer de slaaf van iemand onder jullie voedsel voor hem bereidt en het opdient na (de last ondergaan te hebben van) dicht bij de hitte en de rook te zitten, moet hij de slaaf samen met hem doen plaatsnemen en hem laten eten (samen met hem), en als er voedsel te weinig lijkt, moet hij een deel (van zijn eigen portie) voor de slaaf voorzien. (Muslim, gemeld door Abu Hurayah)
Of ook:
“Uw slaven zijn uw broeders en God heeft hen onder uw bevel geplaatst. Dus wie een broeder onder zijn bevel heeft moet hem te eten geven van wat hij eet en hem kleden van wat hij draagt. Vraag slaven geen dingen te doen die hun macht te boven gaan, en als je het toch doet, help hen dan” (Bukhari, gemeld door Narrated Al-Ma’rur – deel van langere hadith)
Slaven kregen bovendien het recht deel te nemen aan de shura [overleg] en konden ook leider worden van de gemeenschap.
De Profeet zei: “je moet naar je leider luisteren en hem gehoorzamen, zelfs al is hij een Ethiopische slaaf wiens hoofd de kleur van een rozijn heeft.” (Bukhari)
Dit betekent dat wanneer zo’n slaaf politiek leider werd, de ‘meesters’ de slaaf moesten gehoorzamen.
Slavernij in Koranische zin is dus helemaal niet wat men zich voorstelt bij taferelen van uitbuiting en misbruik van Afrikaanse slaven in Amerika. Maar de drastische verbetering van hun situatie was voor de Koran niet voldoende, want de Koran stuurde tegelijk aan op snelle en volledige afschaffing van de slavernij. Het is trouwens omwille van dit soort leerstellingen dat Mohamed op enorme tegenkantingen botste bij de machtige inwoners van Mekka, die in zijn sociaal-emanciperende leer een bedreiging zagen voor hun machtsposities. Uiteindelijk wilden ze Mohamed er zelfs voor doden, zodat hij met zijn gezellen de stad moest ontvluchten, richting Medina.
— Islam verbiedt nieuwe slaven te maken —
Als derde luik van de aanpak van slavernij, verbood Mohamed vrije mensen tot slaaf te maken:
“Er zijn drie mensen tegenover wie ik zelf aanklager zal zijn op Oordeelsdag. Eén van deze drie, is hij die van een vrije man een slaaf maakt, hem dan verkoopt en dit geld opeet.” (Bukhari, Ibn Majjah)
In samenhang met de combinatie van verplichte en vrijwillige maatregelen om slaven vrij te laten, leidde dit ertoe dat slavernij op een periode van 40 jaar zo goed als volledig verdween en dat een gemeenschap van vrije en voor de wet gelijke mensen ontstond.
Uit dit alles blijkt dat de Koranische benadering van slavernij het recht op persoonlijke vrijheid niet wou beknotten, maar juist de bedoeling had deze vrijheid ten volle in te voeren door de slavernij geleidelijk te laten verdwijnen. In de overgangsperiode kregen de slaven al meteen een hele reeks rechten waardoor hun situatie radicaal verbeterde tegenover hun eerdere behandeling
Graag een volgende keer een duidelijke uitleg geven wat er met slaven wordt bedoeld in islam en niet onder naam slavenrij zetten terwijl dit de indruk wekt dat Islam hetzelfde slavenrij toestaat als die in het westen plaats vond (zuid Afrika, Amerika etc). Geschiedenis en heilige geschriften even eerst bestuderen alvorens je zo’n opmerking maakt mevrouw Daphne.
Tsja… Wat moet ik daar op zeggen? Kijk…. Heb uw naaste lief gelijk uzelve….dat houdt toch ook al in dat je geen slaven mag houden?
@Hensley
Mijn insteek is om niet de slavenrij die men in oude Europa kende te vergelijken met de slaven waarover islam het heeft. Als je duidelijk leest wat ik heb geschreven dan zie je dat islam niets maar dan niets verheerlijkt om mensen te behandelen als je schoothondje en hun te behandelen als tweede rang burgers.
Laat dat even duidelijk zijn a.u.b.
Beste Hensley, natuurlijk mag je wel slaven houden van de Bijbel en de Koran! Er staan toch zelfs allemaal regels in omtrent slavernij?
@Daphne
En u moet een keer lezen wat de islam zegt over slaven alvorens u blijft doorgaan met deze doelloze opmerking. ‘natuurlijk mag je laven houden’
Ik denk dat als ik duizenden bewijzen voorleg dat u nog steeds overtuigd kan worden. Dat islam het over een heel andere slavenrij heeft dan die van de bijbel en de westerse slavenhandel.
Bovendien de eerste die het gebedsoproep deed binnen islam (die de eer had) dat was Bilal (mag allah swt tevreden met hem zijn) een slaaf die werd vrijgekocht. Je kan zeggen wat je wilt Daphne maar u heeft totaal geen kennis over het concept slaaf binnen Islam. Nee u houd ervan om alles op een hoop te gooien. Ik zou eens eerst lezen a.u.b. wat islam te vertellen heeft.
En laat ik je eraan herinneren dat toen islam zijn gouden eeuwen kenden er geen cases waren van slavenhandel net zoals het westen die kende in zijn zwarte periode.
Je praat me vast en ik heb geen antwoord. Behalve dat als god wil dat ik mensen goed behandel ik slavernij niet met mijn geweten kan verenigen.
Hensley, aangeven dat je geen antwoord hebt, is soms het beste antwoord! Dank daarvoor.
“Abdelmajid En laat ik je eraan herinneren dat toen islam zijn gouden eeuwen kenden er geen cases waren van slavenhandel net zoals het westen die kende in zijn zwarte periode.”
Onzin, slavenhandel is eeuwenlang gemeengoed geweest in moslimlanden. Dat was ook volledig toegestaan volgens de shari3a die in die klassieke periode ontstaan is. Er was o.a. de transsaharaanse slavernij (van sub Sahara Afrika naar Noord-Afrika en van Oost naar West-Afrika).
En dan waren er de Mammelukken (die later de macht grepen), de Janitsaren en de Tsjerkessische slavinnen voor de serails/harems (een traditie die overigens pre-islamitisch is en voorkwam in o.a. Perzië en pas later door de moslims is overgenomen)
Het is wel waar dat de islam een progressieve en antiracistische boodschap bracht en tegenwoordig vindt een overgrote deel van de moslims slavernij haram. Met deze interpretatie ben ik het, zeker als afstammelinge van tot slaaf gemaakte West-Afrikanen, helemaal eens.
Alleen moeten en kunnen we niet ontkennen dat moslims eeuwenlang, net als vele andere groepen, slaven hebben gehouden en dat volstrekt normaal vonden.
Het is waar dat er in moslimlanden over het algemeen geen plantage-economie met grootschalige landbouwbedrijven en chattle slavery was zoals in de Amerika’s. Maar dat was niet omdat dat verboden was, maar omdat de politieke en economische omstandigheden er niet naar waren.
Onder moslims waren net zo goed wrede en minder wrede slavenmeesters als onder Westerlingen en mede door de aanvoer van grote aantallen slaven uit West- en Oost-Afrika, die vaak het fysiek zwaarste werk met de laagste status moesten doen, ontstond er in iig Noord-Afrika, de Levant en de golf een racisme dat net zo kwaadaardig en virulent was als in de Amerika’s en het Westen.
Wat trouwens aardig is om te weten, is dat er in de tiende eeuw g.t. een grote slavenopstand is geweest in het huidige Irak. Afrikaanse tot slaaf gemaakten kwamen in opstand en stichtten een republiek die ruim tien jaar heeft bestaan.
Het was, met die van Haiti en Spartacus, een van de succesvolste slavenopstanden in de geschiedenis.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zanj_Rebellion
@Rosalinda,
Je moet wel goed lezen voordat je reageert.
Nergens bagatelliseer ik racisme tegen de donkere medemens in de Arabische wereld laat staan dat ik ontken dat het bestaat. Waar ik tegen ageer is de ongefundeerde bewering dat de meerderheid van de mensen in de Arabische wereld racisten zijn en daarmee de Arabische samenlevingen door en door racistisch!
Verder schreef ik: “Deels komt dat doordat slavernij in de Arabische wereld geen zaak was van alleen donkere slaven maar ook van lichte slaven (er stammen evenveel mensen af van lichte slaven als donkere slaven!), religieus gesanctioneerd was en een tot de moderne tijd een onlosmakelijke deel uitmaakte van de samenleving.”
Dus ik ontken nergens dat slavernij niet religieus gesanctioneerd was!
Verder heb ik ook nergens beweert dat slavernij in de Arabische wereld een pretje was voor de slaven of zelfs maar moreel te rechtvaardigen of goed te praten. Mijn verwijzing naar het recente slavernij verleden was juist de verklaring waarom dat verleden (nog) niet een onderwerp is dat in het onderwijs, media etc. uitgebreid aanbod komt.
Het precieze van het hoe en wat van de slavernij in de Arabische wereld is iets dat ik niet aangekaart heb en het voert te ver om ook bij het gene je daarover aanhaalt kanttekeningen te plaatsen.
@Rosalinda,
O en slavernij is afgeschaft omdat de noodzaak voor het voortbestaan ervan in het ongerede raakte ( machines!) en niet omdat men in het Westen op eens zo verlichte raakte. Dat laatste is een achteraf projectie, morele zelfbevlekking van het eigen slavernij verleden tegenover dat van anderen in dit geval de moslims. ( In China, India etc hield men overigens net zo goed slaven).
@daphne (danoenie),
Makan wa zaman: Plaats en tijd. De Qur’an ( geldt ook voor de Bijbel) is zowel tijdsloos als tijdsgebonden.
Alleen iemand met weinig historisch besef of een afkeer van religie ( eerste gaat vaak samen met het laatste) projecteert hedendaagse opvattingen naar de 7e eeuw en briest van verontwaardiging dat de Qur’an (Bijbel) zich niet houden aan de universele verklaringen van de rechten van de mens!
Mensen met wel enige historisch besef die bezien de Qur’an ( Bijbel) als boeken ontstaan in een historische context en daarom is het niet verbazingwekkend dat daar in zaken staan die niet stroken met hedendaagse gangbare opvattingen. Verder hebben zulke mensen gezien de massaslachtingen en gruweldaden begaan in de 20 ste eeuw een zekere mate van morele bescheidenheid ten opzichte van mensen in vroegere tijden.
De hedendaagse mensen die lopen met een nette pak (hebben een educatie gehad en net opgevoed) maar begaan dezelfde gruweldaden als die van vroeger of zelfs erger. Je hoeft geen zwaard in je hand te pakken om een gruweldaad te begaan. Gruweldaden zijn er in alle vormen en maten en je kan dit direct of indirect doen. Ik hoef dit aan niemand te bewijzen, het spreekt voor zich tenzij je denkt dat het allemaal perfect is in deze tijd? Ik vraag mij dan ook af wat het verschil is tussen nu en vroeger?
Alsof ze tegenwoordig verlicht zijn geworden ofzo? Een mens blijft een mens. Tenzij je gelooft dat je van apen afstamt en nu opeens denkt dat je de perfectie hebt bereikt dan heeft het geen nut om verder te discussiëren.
“Mohammed Boubkari @Rosalinda,
O en slavernij is afgeschaft omdat de noodzaak voor het voortbestaan ervan in het ongerede raakte ( machines!) en niet omdat men in het Westen op eens zo verlichte raakte. ”
Dat is zeker waar, maar er waren weldegelijk abolitionistische groeperingen (zoals in de V.S. de Quakers) die om principiële redenen tegen de slavernij waren. In Frankrijk waren de meer radicale revolutionairen als Robbespierre ook tegen de slavernij om principiële, niet-economische redenen.
“Dat laatste is een achteraf projectie, morele zelfbevlekking van het eigen slavernij verleden tegenover dat van anderen in dit geval de moslims.”
Over de Westerse hypocrisie waar het slavernij aangaat hoef je mij niets te vertellen. Als creoolse Surinaamse weet ik zeer veel van het Westerse slavernijverleden. Ik ben me hier sinds jong bewust van, heb me erin verdiept en ben er actief mee bezig, aangezien het deel uitmaakt van mijn geschiedenis.
“( In China, India etc hield men overigens net zo goed slaven)”
Dat heb ik ook nergens ontkend! Ook jij moet af en toe beter lezen, want ik schreef niet voor niets ook dit: “Alleen moeten en kunnen we niet ontkennen dat moslims eeuwenlang, net als vele andere groepen, slaven hebben gehouden en dat volstrekt normaal vonden.”
En hier een interessant stuk over bovenstaand onderwerp:
http://poliziek.info/open-aan-racistische-marokkanen-door-ranya-alaoui/
“Mensen met wel enige historisch besef die bezien de Qur’an ( Bijbel) als boeken ontstaan in een historische context en daarom is het niet verbazingwekkend dat daar in zaken staan die niet stroken met hedendaagse gangbare opvattingen. ”
Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat een verbod op alcoholische versnaperingen geen enkel probleem was, maar het uitfaseren van de slavernij opeens ‘onmogelijk’ in die historische context. Het impliceert ook dat de lieve Heer eigenlijk niets over die gang van zaken te zeggen had in de duizenden jaren die tot die situatie leidde. Als je je heilig boek vol zet met regels die voor de ‘rechterhand’ gelden dan is dat een impliciete goedkeuring dat de ene groep mensen de andere groep kan bezitten. Ik vraag mij af of je -als je de koran leest- niet een beetje plaatsvervangende schaamte krijgt bij het lezen van dat soort fragmentjes..dat heb ik namelijk wel en aangezien jij me ook overkomt als een uiterst fatsoenlijk persoon kan ik me niet voorstellen dat je dat simpelweg onder het tapijt moffelt onder het mom ‘ach zo ging dat toen nou eenmaal’. Want dan zeg je gewoon: God voerde een gedoogbeleid wat betreft de slavernij. Dat is opmerkelijk omdat hij géén gedoogbeleid voerde m.b.t. andere problematische zaken (vreemdgaan, verslavingen, mensen leed aandoen, etc.): dus waarom deze opmerkelijke keuze die wel erg lijkt op ‘lokaal opportunisme’ ? Verder weet ik niet precies waarom je kan prevelen dan dat boek tijdloos is: het staat bol van beschrijvingen van wat je wel en niet met slavinnen en andere buitgemaakte vrouwen mag doen, bijvoorbeeld op seksueel gebied.
Het is simpel: een kort en duidelijk signaal in die tijd had honderden jaren en miljoenen mensen enorm veel leed bespaard, dat is niet gedaan en dat komt niet alleen gigantisch opportuun over maar je moet ook wel bijzonder cognitief dissonant zijn wil je zoiets kunnen negeren en erin blijven geloven.
Pretenderen dat de islam de omstandigheden van de slaven sterk verbeterde dient wat mij betreft onderbouwd te worden met historische bronnen: voor zover ik weet was de slavenhandel in de Arabische wereld vrijwel onbestaand voor 600 na chr. notabene en kwam zij pas goed op gang rond 650 na christus. Tegen de tijd dat Europa de wereld had bijgehaald waren we echter wel bijna 1000 jaar verder! 1000 jaar slavernij mensen! Waarom je zo iemand nog barmhartig durft te noemen is mij een compleet mysterie, in het bijzonder omdat ik recent een stuk van jou heb gelezen op nieuwemoskee waarin je zegt hoezeer Allah eigenlijk dierenleed probeert te verhinderen. Een god die de laatste 30 seconden van een geit prettig wil maken en tegelijkertijd geen zak geeft om 1400 jaar slavernij ? Ik vrees dat ik langdurig zuurstoftekort in mijn hersens nodig heb om te bevatten hoe je zoiets kan rechtpraten.
Weer een getuigenis van een Egyptisch-Sudanese dame:
http://thedomainofthestrange.wordpress.com/2013/01/10/translating-fatima-ali/